Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 24-7-2017, 13:43 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Remise Lijsterbesstraat 1907


De aanhangrijtuigen staan op put 3, de rij trams op put 6





De crème Tweeramer heeft waarschijnlijk wagennummer 19 (proefexemplaar)



Links drie aanhangrijtuigen (omgebouwde paardentrams) met voorop de 320



 Mail deze pagina 


Hans (Zoef) | 20-6-2016
Pal naast de ingang van de remise op de hoek zat een opticien, daarnaast was de winkel met rookwaren, waar ik ooit mijn eerste pakje Caballero kocht voor 65 cent en daar weer naast zat PAS met modelspoor waar ik ook nogal wat munten heb achter gelaten. Foto`s heb ik er niet van kijk even op de HGA beeldbank.

fredN | 19-6-2016
Ik ben op zoek naar oude foto`s (jaren 50 en 60 vorige eeuw) van de Laan van Meerdervoort ter hoogte van de toegang naar de HTM remise. Mijn grootouders hebben vlak naast die toegang gewoond, waar mijn opa jarenlang in het filiaal van Korlvinke rookwaren verkocht.
Ik kan me de situatie slechts vaag herinneren; vanaf het balkon was er beperkt zicht op het open terrein voor de remise. Maar ik ben nu op zoek naar fotomateriaal rondom het pand en eventuele verhalen van personen die klant zijn geweest bij deze vestiging van Korlvinke.
Alvast dank voor uw reactie via noord621@ziggo.nl

Richard Schild | 13-2-2011
Hallo Ik ben opzoek naar foto's van de remise aan de lijsterbes straat met name foto's waar op de oude traverse (rolbrug) te zien is.
Van waar deze interesse zal u denken, wen het zal mischien sommigen verheugen dat de traverse destijds niet is gesloopt maar behouden is gebleven en nu in valkenburg zuid holland bij Stoomtrein valkenburse meer wordt gerestaureerd. echter het verwijderen van de traverse destijds is met nogal wat snijbranders gedaan en sommige delen zijn gewoon weg. Enkele delen zijn al weer nieuw gemaakt maar alle foto's kunnen ons een idee geven hoe de brug er destijds uit zag. mochten er andere dingen vindbaar zijn zoals bouw tekeneingen e.d. dan houd ik mij aan bevolen.

ik ben benieuwd of er mensen zijn die nog wat oude plaatjes hebben ;-)

reacties : rr.schild@planet.nl alvast bedankt!

FransW | 23-1-2009
Beste Coos: hiervoor kan ik je verwijzen naar het boek '130 jaar tram in Den Haag; deel 1: materieeloverzicht' van A.E.E. van Donselaar. Op pag. 75 in de rechterkolom vind je het nodige hierover beschreven.

coos | 23-1-2009
wat ik hier nog niemand heb zien opmerken is, dat de kleine ronde lijncijfers naast de koersborden op de fronten van de tweeramers aan de 'Amsterdamse kant' zitten, dat wil zeggen in de rijrichting gezien aan de linkerkant; bij de drieramers is dat destijds (rond 1906) omgekeerd; daarom heeft het mij altijd verbaasd dat bij de huidige replica van de tweeramer HTM 2 het lijncijfer 'op z'n Haags', dus aan de rechterkant, zit.

FransW | 23-1-2009
Fer: het lijkt misschien voor jou zo dat dit op de foto zichtbaar is. Op de digitale vergroting waarover ik beschik, is dit niet te zien. De originele afdruk is niet geretoucheerd of op andere wijze bewerkt. De paal die langs de muur loopt en vanaf het dak niet doorloopt naar beneden is een H-balk waaraan de bovenleiding is bevestigd. Je ziet die donkere palen boven alle sporen en maakt onderdeel uit van de dakconstructie.

Fer Mählmann | 23-1-2009
Ik ga mee met Tiktak, dat het lijkt alsof er op het dak van de derde tram van de muur af gezien, een menselijk figuur zichtbaar is. De paal erachter op de muur houdt plotseling op en ook het tramdak is niet compleet. Misschien een bovenstuk van een etalagepop met wat doeken "aangekleed"...? Of...een grapje van de fotograaf die wat gerommeld heeft met het waarschijnlijk toen nog grote negatief!

FransW | 22-1-2009
De 'tweeramers' hebben inderdaad een andere truck dan de 2 creme 'drieramers' die op de foto zichtbaar zijn. Maar de creme tweeramer heeft ook weer een andere soort truck dan de twee blauwe tweeramers. De tweeramers met de nummers 1 tot en met 10 werden gebouwd door Werkspoor Amsterdam. Deze motorwagens hadden een geklonken truck met twee grote openingen aan de zijkant. De nummers 11 tot en met 20 werden gebouwd door Van der Zypen & Charlier in Keulen. Typisch voor deze tweede deelserie was de geperste truck.
De blauwe 12 en 14 op de foto hebben een identieke truck. De creme wagen (we hebben hier altijd aangenomen dat het om de 19 gaat omdat de 19 de eerste wagen was die van begin af aan in dienst werd gesteld met een creme kleur en een glaspui op de balkons) zou ook dezelfde truck moeten hebben als de 12 en 14. Maar hier is op de foto duidelijk een andere truck te zien, nl. de geklonken truck van de eerste deelserie 1-10. Op de foto is het rijtuignummer van de creme tweeramer niet goed te zien. Ik vermoed dat het hier gaat om een tweeramer uit de eerste deelserie. Een betere vergroting van deze foto brengt mij tot de conclusie dat het een tweeramer betreft met een 1-cijferig rijtuignummer. Behalve de 19 waren er in 1907 meer wagens die al een creme uiterlijk hebben gekregen.

ruud | 22-1-2009
Het valt me op dat de creme gekleurde wagens andere trucks hebben dan de donkere 2 ramers. Is dat een andere serie?

FransW | 21-1-2009
De creme en de twee blauwe tweeramers zijn dienstwagens op lijn 3. Dat is in ieder geval met zekerheid te zeggen. Lijn 8 had in 1907 de remise Scheveningen als stalling. En een lijn 5A heeft nimmer bestaan...

maurice | 21-1-2009
is het misschien lijn 5a toevallig.....
kan uit de 2 ramers een lijn 3 ontdekken en uit de 3 ramers een lijn 8
(kan me ook vergissen)

tiktak | 21-1-2009
Met een beetje fantassie zie ik in de foto uitsnede in de muur
een mensenhoofd (soort Michel de Ruijter)

Chris | 21-1-2009
Of er nu een 15 staat of niet. Ik vind deze plaatjes smullen!!!!

FransW | 21-1-2009
Met alle respect Haagse_Meester, denk ik niet dat Wouter gelijk heeft. Wouter stelde in zijn reactie enkel een vraag: zou het geen 15 A kunnen zijn? Neen dus, want ook in de uitsnede als door admin geplaatst, zie je nergens een letter A staan.
En het cijfer 15 op de achtermuur geverfd is niet waarschijnlijk. In die tijd waren de spoornummers geverfd in wit op een zwarte achtergrond. Zoals ik al eerder opmerkte, dit kan geen spoor 15 zijn. Daarvoor staat het wel erg dichtbij put 6...

Haagse_Meester | 21-1-2009
Ik denk dat Wouter gelijk heeft: ik zie nergens op de andere trams een lijnnummer in de beugel hangen, dus waarom zou er dan wel een niet-gebruikt lijnnummer ingehangen worden? Daarbij, hoewel de foto van slechte kwaliteit is (gezien de ouderdom en toenmalige stand der techniek best logisch) hangt het nummer ook niet in een zichtbare beugel, maar er naast. Mogelijk is dit nummer door de fotograaf aangebracht voor interne zaken ofzo.

FransW | 21-1-2009
Het is duidelijk geen 15A. Het ligt niet voor de hand dat dit is geschilderd op een achtermuur en dat het getal het spoor aanduidt. De ruimte betreft nl. de eerste wagenhal. De latere uitbreiding betrof ook een spoor 15. De eerste wagenhal betreft de sporen 1 t/m 13.

Wouter | 21-1-2009
Staat er niet 15A en staat het niet op de achtermuur geverfd?

aldo markus | 21-1-2009
Ik ben met Frans eens dat dit een beugellijncijfer moet zijn, en dat dat op straat nooit gebruikt is voor een lijn.
Toen de eerste lijn 15 in 1912 ging rijden waren de beugelcijfers al niet meer in gebruik. Naast de richtingborden waren inmiddels de grote witte glasplaten met zwarte lijncijfers ingevoerd.
Tot en met 14 waren alle lijnnummers in 1907 wel in gebruik, en het kan goed dat er al nummers voor een volgende uitbreiding klaar lagen. (De HTM had toen overigens heel concrete plannen de lijn naar Voorburg van de MET over te nemen, die pas veel later de Blauwe is geworden.) Maar dan nog: die leg je in een kast, en hang je niet in een beugel...
Zou 15 een aanduiding voor intern HTM-verkeer kunnen zijn, bijvoorbeeld een POD-dienst?

FransW | 21-1-2009
Op de vergroting van de blauwe 12 is te zien dat op het spoor naast de créme drieramer (achter de tweeramer 19) een tram staan waarvan in de beugel het lijncijfer 15 hangt. Ook op de onderste foto is dit getal zichtbaar.
Maar in 1907 bestond er nog geen lijn 15. De eerste lijn 15 (Bronovo - Staatsspoor) werd geëxploiteerd van 16 mei 1912 tot 15 juni 1912. Op 15 oktober 1912 werd op dit traject weer de dienst hervat, zij het onder het lijnnummer 13 (2e).
De 15 is zeker geen spoornummer. Het is dus de vraag waarom er in 1907 een 15 als lijnnummer in de beugel is aangebracht.


fotouitsnede geplaatst door admin

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7837


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>