Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 29-4-2017, 14:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Ziekenhuis H. Joannes de Deo
oude Westeinde-ziekenhuis




 Mail deze pagina 


Kees de Ridder | 24-12-2016
Raimond en Bobo weten iets wat wij niet weten. Anders gezegd: weest duidelijk en vertel het!

Raimond. | 9-12-2016
Let op onderstaande reactie.

bobo | 28-6-2011
hier loop ik elke avond als beveiliging moet zeggen het spookt daar binnen krijg kippenvel er is daar vroeger veel gebeurd.


Beste bobo , alle reden om er "kippenvel "van te krijgen , want er is inderdaad iets niet in orde met deze locatie , alle goedwillende Hagenezen , zouden het moeten afbreken , en alles tot 10 meter diep moet afvoeren , en vervolgens dumpen, in de diepste plek der oceaan .

Terug naar de bron zullen we maar zeggen , en bedenk , dit is de instelling waar ik in 1961 geboren ben , en inderdaad zijn daar veel erge dingen gebeurd.

Kees de Ridder | 30-10-2016
Mevrouw Koolschijn, was uw ouderlijk huis soms de Nunspeetlaan?

Suze Koolschijn-Kok | 28-10-2016
IK ben in dit ziekenhuis in 1956 4 weken opgenomen nadat bij ij door dr. Gunst suikerziekte was vastgesteld. Mijn moeder heeft de hele weg naar huis gehuild, omdat een tante was overleden aan die ziekte, ze vreesde haar oudste kind van 6 jaar te moeten verliezen. Gelukkig was de insuline die ik dagelijks in mijn dunne dijbeentje moest (laten) spuiten met dikke naalden mijn redder! Ik lag in quarantaine (ja, ja?!) in een glazen ruimte op het Mariapaviljoen. Zie het nog voor me, achter me buiten was `n smalle poort. Daar kwamen schoolkinderen langslopen , en ik hoor ze nog zeggen: Oh kijk ns wat een mager meisje ...
Inmiddels heb ik die diabetes (type I) al 60 haar en kom ik nog steeeeeeds in dezelfde ziekenhuis! Dr. Geelhoed en haar mensen diabetesverpleegkundigen vormen een super diabetes kennisteam! Maar alles is toch begonnen bij dr. Gunst in mijn Johannes de Deo!!

MikeV | 19-8-2016
Nieuwbouw Westeinde ziekenhuis , inclusief een film impressie van Den Haag .. gezien vanaf het dak van het in aanbouw zijnde ziekenhuis.

Diverse gesprekken met arbeiders ter plaatse .. past helemaal in het tijdsbeeld .. accent - HAAGS
http://www.haagsefilmbank.nl/archieven/8948

Frans van Kalmthout | 8-12-2015
Ik ben in dit ziekenhuis in 1952 geboren, als jongste van 7 kinderen die allemaal in het Westeinde Ziekenhuis zijn geboren. De redenen daarvoor waren dat mijn ouders katholiek waren en dus naar dit ziekenhuis gingen, maar ook omdat we in een benedenhuis aan de Schenkkade woonden, en het dus vrijwel onmogelijk was dat mijn moeder thuis beviel.

Ik ben er vandaag voor het eerst langs gelopen en was onder de indruk van de typische architectuur. Een mengeling volgens mij van art deco en de stijl.

Hans | 4-10-2015
Ik bedoel dokter Gentes.

Hans | 4-10-2015
En vergeet dokter agentes niet.

Kees de Ridder | 4-10-2015
Correctie: het was zuster Collet i.p.v. Collé.

Kees de Ridder | 2-10-2015
Dokter Gunst, de kinderarts , schiet nu ook in mijn gedachte en de nonnen Clarinda en Egidea. Pleegzuster Collé.

Kees de Ridder | 25-9-2015
Willy van Stijn, uit welke periode speelt uw verhaal? Ik heb nl. een zusje Lia gehad die leefde in de periode juli 1947 en februari 1949. Ook zij leefde van de éne bloedtransfusie naar de andere, maar door een besmetting in het ziekenhuis is zij helaas overleden. Uit die periode herinner ik mij o.a. dr. Struijck, de latere minister en mocht je over dezelfde periode praten dan schieten er wellicht meer namen in mijn gedachte.

willy van stijn | 20-9-2015
ik herken dit ook Ik ben geboren in dit ziekenhuis en het doet mij wel veel. Zeker dat ik een nood-doop heb gekregen omdat mijn ouder niet de eerste zes weken op mij mochten rekenen. Ik was een rhesus-kindje dus ja zo geel als een kanarie-piet.
Bloedtransfusie etc. Was een feest zo n gelukskind die in leven bleef. Daar mijn moeder al twee doodgeboren kindjes van te voren had gehad.. De dokter schonk ons een grote taart voor dit grote geluk.. Naam v deze dokter weet ik niet meer. ...


Fred | 14-1-2015
Ik heb in 1960 , 7 dagen voor piet snot op de kinderafdeling gelegen in dit ziekenhuis. Had steken bij mijn blindedarm, maar toen ik eenmaal daar lag was het plots over ???
Herinner me lange met donker hout betimmerde wanden waar je binnenkwam.
De zaal zelf was in mijn herinnering behoorlijk groot.
Naast mij lag een jongetje die aan zijn velletje van zijn jongeheertje geholpen moest was en dat kind schreeuwde het uit toen de dokter aan zijn bed het verband er af kwam halen, dat plakte behoorlijk aan die wond. Knijp maar in mijn arm zei die zuster. Het is nu 55 jaar geleden en ik zie het nog zo voor me.
Maar ja, wat wil je ook, ik was net 10 jaar oud en dit maakte grote indruk op mij.

Adje | 23-6-2014
Eén keer niet over de tram. Ik hoorde van een liedje hierover:
"Aan het einde van het westeinde, daar staat een ziekenhuis,
Gebroken armen en benen, die horen daar in thuis."
Kent iemand meer tekst?

Mike | 18-5-2013
@ Kees
http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1227531198

Kees de Ridder | 18-5-2013
Dat de huidige spits van de Haagse Toren er in 1957 opgezet is, betwijfel ik. Volgens mij moet dat eerder gebeurd zijn. Wel weet ik dat de oude gietijzeren spits in de periode 1951-1952 er al af was.

loek brusse | 27-3-2013
deze foto moet van voor 1957 zijn. in dat jaar is nl de haagsche toren omgebouwd.

loek brusse | 27-3-2013
hier ben ik geboren, vandaag 64 jaar geleden. 27-03-1949

Frits van der Lecq | 18-2-2013
Mijn vader heeft gewerkt in dit zziekenhuis als bouwkundig tekenaar samen met Dhr. Breurer ik dacht tot ongeveer 1965

Lonny | 28-9-2012
Daar ben ik geboren in december 1965

Nomen | 27-8-2012
Ik heb de genoemde site vluchtige bekeken, en daar las ik dat het inderdaad een fusie/overname is:

Geschiedenis
1952: Oprichting van Orlando (1ste Haagse pindahandel)
1980: Oprichting van Peter Menken B.V.
1995: Overname van Orlando door Peter Menken B.V., oprichting Menken Orlando B.V.
2007: Samenwerking met The Nut Company


Nomen | 27-8-2012
Op 6-4-2009 schreef Tiktak dat Orlando als laatste op de Kerketuinenweg zat, en toen naar de knoppen is gegaan.

Er zit nu nog steeds zo`n bedrijf op de Kerkentuinenweg, dat heet Menken Orlando. Wellicht is Orlando niet failliet gegaan, maar wel gefuseerd?

Zie de bedrijfslink:
http://www.menkenorlando.nl/nl/home/

Angelique Witteveen | 23-8-2012
Hallo mensen,

Ik ben geboren in dit ziekenhuis in 1959. De gynaecoloog die mij heeft gehaald, heeft later ook de prinsen van prinses Margriet geholpen.
Weet iemand de naam van deze arts?

Hans (Zoef) | 1-3-2012
Vandaag moest ik voor controle in het MCH zijn en heb gelijk even naar deze ingang gekeken. Er staat echt, JOANNES, dus met dubbel N. Verder was te zien dat de ingang heel lang niet is gebruikt en dat het koperbeslag nog op de deuren aanwezig is, dat mag een wonder genoemd worden!

R. Flake | 26-2-2012
Mijn excuses voor de verwarring aan ieder,

Het blijkt een overgangs probleem te zijn tussen twee foto's te zijn die elkaar
een stukje overlappen. Niets vreemds aan, gebeurd vaker.
Deze is jammer genoeg precies door de naam boven de hoofdingang.

Ik had ook eerst de authentieke analoge foto's moeten bekijken in plaats
van de digitale plakplaatjes.

Nogmaals mijn excuus.

R. Flake | 25-2-2012
@ Rien solcer,

Het is een hele vreemde zaak hoor, ik zie van meerdere bronnen foto's waar inderdaad boven de ingang twee n'en in Joannes staat, ik heb er nogmaals naar gekeken met google maps, "Als je helemaal inzoemd kom je op straatniveau terecht en kun je door bijna heel Den Haag lopen" Als je dan op het westeinde naar de hoofdingang "loopt" zie ik daar Joanes staan.

Ook heb ik meerdere bronnen gevonden uit Den Bosch, en de namen Johannes, Joannes, Joanes en
Joans worden door elkaar heen vermeld, ik plaats wat links naar sites waar de oorsprong van de genoemde ziekenhuizen word beschreven.

http://www.papenhulst.nl/joom/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=27

http://www.bossche-encyclopedie.nl/overig/kloosters/Broeders%20van%20Barmhartigheid%20van%20den%20H.%20Joannes%20de%20Deo.0.htm

www.bossche-encyclopedie.nl/Panden/Papenhulst 26.htm

PS
Ik vind de beelden op Google Maps, van de hoofdingang op zijn minst mysterieus.

Rien Solcer | 22-2-2012
@ R.Flake, zie foto 0.82086 van HGA, en zie dat JOANNES met dubbel N staat boven de hoofdingang.

Eveline Anderson | 22-2-2012
Ook ik ben in dit ziekenhuis geboren en wel op 20 februari 1957. Uit de verhalen die mijn moeder vertelde was er ook een kleine kapel. En in deze kapel ben ik een dag na mijn geboorte gedoopt, het was op magdalena dag. En zo doende heb ik als tweede naam magdalena gekregen.

Leen Commers | 21-2-2012
Op mijn geboorteakte van 1934 staat dat ik ben geboren in het Roomsch Katholiek Ziekenhuis, het adres werd niet vermeld.
De akte is opgemaakt in tegenwoordigheid van mijn vader en twee getuigen.
1934 was het laatste jaar waar getuigen aanwezig moesten zijn bij een geboorteaangifte.
Volgens mijn moeder waren alle nonnetjes ''verliefd'' op mij.




bob de jeu | 21-2-2012
hoi mensen ik werkte bij blitz 63 maar weet nog steeds niet waar het penseoen onder gebracht is kan iemand mij helpen graag reactie op e mail guna@planet.nl bij voorbaat dank gr.bob

Mevrouw Roes.... | 19-2-2012
Geweldig om dit te lezen...Ik kreeg daar ooit mijn opleiding bij de nonnetjes...
en heb ook in het ziekenhuis gewerkt....vooral de nachtdiensten zijn me bijgebleven...

Toevallig morgen weer op bezoek in het ziekenhuis, dat is nu ca. 50 jaar geleden.
Ben benieuwd.....

R. Flake | 19-2-2012
Aan Bossche bol, hans R. en Rien Solcer.

Ondanks de vele verwijzingen naar Joannes met dubbel n.
Blijkt dat op de gevel boven de ingang Joanes met één n werd genoteerd.

Ziekenhuis H. Joanes de Deo

Ook staat er tussen het woord ziekenhuis de letter H een symbool,
en boven de letter J van Joanes staat ook een symbool.
Helaas zijn deze met google maps niet goed te onderscheiden.

PS
Mooie foto van de oude stad.


E. Bushnell | 23-9-2011
Dit roept zoveel herinneringen op! Ik lees veel reacties mbt de koffiegeur die men rook. In de Korte Lombardstraat (zijstraat van het Westeinde) was koffiebranderij Kok gevestigd. Ik moest daar iedere week koffie halen, er waren meerdere merken, indien men het wilde werd de koffie ook gemalen

Kees de Ridder | 21-9-2011
Wat typisch dat mensen verschillende ervaringen kunnen hebben over een zelfde voorval, zij het op een ander tijdstip. Mijn zusje Lia overleed op 27 februari 1949 op 1 1/2-jarige leeftijd, na slechts 6 weken na haar geboorte op 19 juli 1947 thuis te zijn geweest, in dit ziekenhuis. Ze had een hele zorgzame verpleging achter de rug van m.n. dokter Gunst, zuster Clarinda en zuster Egidia van het Mariapaviljoen. Hetgeen zo waardevol is geweest m.n. voor mijn moeder, dat die zelfs later besloot het volgende zusje bij de geboorte de namen Clarinda, Egidia te geven. 1 1/2 Jaar lang liep mijn moeder dagelijks vanuit de Transvaalwijk naar het Westeinde. Allereerst voor de borstvoeding voor het kind en ten tweede uit zorg die de nonnen hadden dat Lia maar niet van mijn moeder zou vervreemden. Dit is duidelijk andere koek!

Nicolet T. | 30-8-2011
In 1958, toen ik 9 maanden oud was, ben ik door mijn moeder in dit ziekenhuis 'afgeleverd'. Ik moest een week blijven omdat ik ernstig eczeem had. Dat had zij mij nooit verteld toen ik jong was.
Toen ik een jaar of 40 was logeerde ik een paar weken bij mijn moeder in Nederland (ik woonde al sinds m'n 25ste in het buitenland) en daar zag ik op een dag een kamer voor me die wit was, met metalen wiegjes aan de wand. Daarin zag ik mijzelf liggen als klein ding. Ik vertelde mijn moeder dit, die erg verbaasd was, want natuurlijk was ik veel te jong om me dat te herinneren. Toen hoorde ik het verhaal. Zij mocht mij niet komen opzoeken omdat ze dat destijds afraadden vanwege het elke dag weer afscheid moeten nemen. Omdat dat slecht zou zijn voor het kind.
Ondertussen is zoiets belachelijks allang afgelast. Mijn moeder was het daar destijds niet mee eens, maar de dokter zei dat alles prima zou zijn en dat ik haar niet eens zou herkennen na één week.
Dus mijn moeder vertelde mij trots van de brede glimlach die zij kreeg toen zij mij kwam ophalen.
Ik heb daar beslist wat van overgehouden. Als je 9 maanden oud bent en je ziet opeens je (zeer) toegewijde en liefhebbende moeder niet meer (maar alleen maar vreemden), tja, dat is niet gunstig voor het kleine ding. Men zegt zelfs dat zo'n ervaring vooral gevolgen kan hebben wanneer het in het laatste kwartaal van het eerste levensjaar plaatsvindt.
Had ik even mazzel?
Geen mooie herinneringen bij deze foto dus.

j.m. kok | 24-7-2011
leuk iets te lezen over het bedrijf van mijn vader en zijn broers.
zij hadden een koffiebranderij en een aantal winkels, verspreid over den haag en delft. helaas bestaat het bedrijf niet meer. mochten er lezers zijn die nog foto's of andere zaken hebben van het bedrijf van mijn vader dan hou ik mij aanbevolen. j.kok50@chello.nl

bobo | 28-6-2011
hier loop ik elke avond als beveiliging moet zeggen het spookt daar binnen krijg kippenvel er is daar vroeger veel gebeurd

Anton Zonneveld | 18-1-2011
@ Wim van Es: Beste Hennij,
De foto's van de binnenkant van het ziekenhuis kan je (liefst per e-mail) naar mij sturen, ik zet ze er graag bij!


geachte heer van Es, Sorry even geen tijd gehad, maar ik ga proberen de foto kaarten testuren groeten hennij van meijgaarden ........sindsdien bleef het angstig stil.

Wim: ben je ze vergeten te plaatsen? Of heb je die binnenfoto's nooit gekregen? Ik had n.l. ook belangstelling, ik heb de laatste jaren daar als dieëtkok gewerkt. Kun je ze anders niet naar mij mailen? Je het mijn e-mailadres.

Wim Reparon | 18-1-2011
Ik woon al sinds 1960 niet meer in nederland,maar bij het zien van deze foto denk ik weer graag aan die tijd terug.Ik woonde van 1942 tot 1960 op het hofje Vredebest.Dat deel van het ziekenhuis wat hier is te zien heb ik nog meegemaakt als het klaar gebouwd wewrd omstreeks 1948/49 .Ik ging daar altijd kijken of er afvalhout was voor de kachel meestal kreeg ik een paar plankjes.Een paar dagen naar de vrede in het huis naast de zigarenwinkel op de hoek van de Warmoezierstr.en de groentenboer werdm een echtpaar nsbersuit hun huis gehaald en in optocht (ik ben daar meegelopen) naar de hulststraat ,tussen Plaats en Nordeindegebracht.Ikheb het Westeinde als een gezellige straat beleeft,helaas is dit alles weg van het hofje Vredebest tot aan de singel alles afgebroken.Ik weet nog dat in 1945 of 46 er een grote kinderoptocht in het westeinde plaats vond.Ik deet met mij vriendinnetje corry hengst mee .

Robert van Kesteren | 31-7-2010
De Morris Oxford is redelijk nieuw. Bestond ook als Dinky Toys. De vrachtwagen achter met de streepjesgrille is een 1947 -er Ford. Schitterend die glazenwasser. Was hij ook die man die langs de ladder naar beneden Gleed? Die was bekend en gevierd met dat kunstje.

Leen Commers | 23-4-2010
Ik ben ook in dit ziekenhuis geboren en ook in 1934.

monnier | 12-4-2010

Ik ben in dit ziekenhuis geboren in 1934
mijn ouders woonde in het vredebes hofje schuin tegenover het ziekenhuis
mijn moeder is er in "45 gestorven Ik weet nog dat na de bomberdement van het bezuidenhuid daar vrachtwagens met gewonden aan kwamen
ik was toen 10 jaar maar zal dat nooit vergeten maar wat een heerlijke straat
met links Amecitia de bioscoop met er voor een lunch room of zo iets

ca brouwer | 24-3-2010
heb er heel vaak gelegen ik vond de tuin het mooist verder vond ik de de nonnen erg streng

Hans R | 8-8-2009
@Gerard de Jong. In het Haags gemeentearchief (www.Den Haag.nl) onder de zoekterm Westeinde tref je veel van dit Ziekenhuis aan w.o. veel interieur foto's (meer dan onder Joannes de Deo).

Gerard de Jong | 7-8-2009
Ik ben van 1963 en ik heb (heel) vaak in dit ziekenhuis gelegen.
Ik weet dat ik ook nog door nonnen werd geholpen.
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de foto's van de binnenkant van dit (prachtige) ziekenhuis.

hennijvan meijgaarden | 8-5-2009
geachte heer van Es, Sorry even geen tijd gehad, maar ik ga proberen de foto kaarten testuren groeten hennij van meijgaarden

Hans R | 15-4-2009
Ik heb tot 1961 in het Westeinde gewoond en uit die tijd stamt mijn herinnering over de koffiebranderij/winkel van C.T. Kok.
Ik lees nu dat Aad eind 60ties bij Blitz (2 zaken in het Westeinde en zeer herkenbaar) werkte en zijn koffiegeur van Orlando dus later opsnoof en waar ik geen herkenning aan heb omdat ik toen elders in Den Haag woonde.

Wim van Es (admin) | 12-4-2009
Beste Hennij,
De foto's van de binnenkant van het ziekenhuis kan je (liefst per e-mail) naar mij sturen, ik zet ze er graag bij!
Zie "Contact/email" in het blauwe balkje hierboven.

hennij v M | 12-4-2009
terwijl ik voor de computer zit ruik ik de koffie branderij nog. Ik werkte en woonde in de jaren 60tig in het St Joh de deo ziekenhuis. Ik heb van deze foto serie nog een heleboel foto,s maar dan van de binnenkant van het ziekenhuis. Als er liefhebbers zijn en ze mevertellen hoe ze op de site te krijgen wil ik wel mijn bestdoen

tiktak | 7-4-2009
@ Aad, het was +/- 1962 dat ze begonnen in de Wesselstraat, dit tot grote ramp voor de mensen die er boven en ernaast woonde en misschien heb je gelijk dat ze eind de jaren 60 in het Westeinde hebbende gevestigd, en je ziet van een klein bedrijfje naar een te groot bedrijf groeien kan wel eens verkeerd aflopen.

Aad | 7-4-2009
Dan vind ik het toch knap van mijzelf dat ik al die tijd het bord van Kok heb aangezien voor Orlando.
Die heeft daar wel degelijk gezeten.

tiktak | 6-4-2009
Dit klopt helemaal.
Fa. Orlando is begonnen in de wesselstraat no 30, het laatste adres was op de Kerkentuienweg en is toen naar de knoppen gegaan.

Hans R | 6-4-2009
Volgens mij was dit koffiebranderij C.T. Kok.
Was het niet zo dat op de hoek van de Assendelftstraat de winkel van Kok was,waar je koffie en pinda's kon kopen die aan de andere kant van de straat werden gebrand?
Zat er in de Grote Marktstraat ook niet een winkel van C.T Kok met heerlijke verse (pel)pinda's in de verkoop.

Aad | 31-3-2009
Dat klopt. Hier was gevestigd de firma Orlando. Hier werd zowel koffie als pinda's gebrand. Eind zestiger jaren werkte ik bij papiergroothandel Blitz en het was 's morgens een genot hier langs te lopen.

Neeltje Dijkstra | 30-3-2009
Ik werk bij Stichting Boog Westeinde 51-53, schuin tegenover het gebouw waar de gemeentelijke kredietbank zit. Er is mij verteld dat daar vroeger een pindabranderij of een koffiebranderij is geweest. Ik vind het gebouw veel weg hebben van een kerk. Kan iemand mij iets vertellen over de geschiedenis van het pand

Wim van Es (admin) | 24-3-2009
De juiste tekst "Joannes" staat nu boven de foto.

Rien Solcer | 19-3-2009
Bossche bol, wat wil je hiermee zeggen, Joannes is goed, maar Johannes zoals boven de foto staat is fout

bossche bol | 19-3-2009
ikzelf heb jaren in het "westeinde"ziekenhuis gewerkt,
toen nog onder leiding, van de zusters van liefde.
ik heb nog orginele papieren,uit de jaren vijftig, en daar
staat wel degelijk JOANNES DE DEO boven!!

Hans R | 24-2-2009
Ik heb veel foto's bekeken van het punt Westeinde/lange Lombardstraat maar geen enkel bewijs dat daar al het volledige eenrichtingsverkeer in die tijd zou beginnen.

Verder valt mij op dat de veel gemaakte vergissing in de naam van het ziekenhuis Joannes de Deo (Joannes zonder h) ook hier in de kop wordt gemaakt.

Fer Mählmann | 17-2-2009
Met als zoekargumenten Assendelftstraat, Vleerstraat en Westeinde krijg ik 8 foto's: 3 ervan laten feilloos zien hoe de borden-situatie evolueerde!
-Op foto 5.03336 uit 1961 staan er 2 inrijverbod-borden;
-op foto 0.81989 uit 1974 is het niet duidelijk of er rechts ook zo'n bord staat, het MOET wel, wettelijk gezien;
-op foto 6.12572 uit 1980 staat er zo'n bord, maar dan wel rechts...!
Ook de borden links, op de rug gezien, reizen van paal, via gevel naar paal en doen daar 20 jaar over...!
Ik heb nog een andere overweging: zou het 2-richtingsverkeer voor fietsers niet al stoppen bij de Lange Lomdardstraat, omdat het mogelijk alleen maar was ingesteld voor ziekenhuis-personeel...?!

Hans R | 17-2-2009
In het foto-archief van de gemeente 's-Gravenhage staat op pagina 50 onder zoekterm Westeinde een foto waaruit blijkt dat het gedeelte vanaf de Assendelftstraat verboden was voor alle verkeer (richting Jan Hendrikstraat)
Opvallend is dat het verkeersbord aan de linker kant is geplaatst (bij Maessen) wellicht was rechts waar je normaal de verkeersborden aantreft te weinig ruimte omdat het een smal stoepje was. In het hoekwinkeltje aan die stoep kocht je snoep, vooral kauwgom met filmsterren plaatjes!

Fer Mählmann | 15-2-2009
Ook het verkeersbord, iets voorbij de in-/uitrit van het ziekenhuis, wijst op een structureel tweerichtingsverkeer, zij het dan alleen voor fietsers.
Of dat ook gold in het smalste gedeelte, tussen Assendelftstraat en Jan Hendrikstraat, betwijfel ik.

Hans R | 13-2-2009
Loek,
Volgens mij was het voor auto's indertijd eenrichtingsverkeer. Niet zoals nu richting centrum maar je mocht alleen van de Torenstraat naar de Loosduinseweg.
Fietsers waren in beide richting toegestaan.

Loek | 8-2-2009
Wat mij opvalt is dat de 3 fietsers op deze foto in de verboden richting rijden. Ik neem aan dat de verkeersregel waardoor fietsers in sommige éénrichtingsstraten ook in de tegengestelde richting mogen rijden toen nog lang niet van toepassing was. Ik ben uit '57, dus weet niet precies hoe dat tóen zat.

Hans R | 27-1-2009
Ik herken, als in het Westeinde geborene en opgegroeide jongen, de vrachtauto van groenteboer Brussé. Mijn moeder kon die dure groeten en fruit bij hem niet betalen en ging naar Piet va der Sar in de poort van het hofje Vredebest. Die had een bakfiets en later zo'n motorisch aangedreven kar en zijn winkel was een paardenstal annex schuur. Plezier op diezelfde plek, tegenover het ziekenhuis, hadden we in de Sinterklaastijd als uit het kostuumverhuur bedrijf constant Sinten en Pieten naar buiten kwamen en Den Haag onveilig maakten, althans de kindertjes de stuipen op het lijf jaagden. Met plezier kijk ik terug op het Westeinde uit de 50'er jaren.

Fer Mählmann | 24-1-2009
Lees voor jaar 1952 het jaar 1951, vergeet G, GZ en voeg HX toe, rest klopt verder in mijn schrijfsel.
Dat G, GX en GZ voor Noord-Holland werden gebruikt, was aan mijn aandacht ontsnapt.
Met dank aan Rabbit.

rabbit | 23-1-2009
Het kenteken ZX-00-01 is in januari 1959 uitgegeven.
Hierna begon men alphabetisch opnieuw met AD-00-01 begin maart 1959.
Het kenteken AX-00-01 is eerst in september 1959 uitgegeven.

rabbit | 23-1-2009
De laatste provinciale kentekens H; HX en HZ voor Zuid Holland en G; GX en GZ voor Noord Holland werden voor het huidige systeem van kentekens tot in 1955 vervangen.
Het eerste kenteken van het huidige systeem ND-00-01 werd op 3 januari 1951 toegewezen aan een Ford Taunus 10M.

Hans (Zoef) | 23-1-2009
Toen was het nog één richtingsverkeer vanuit het centrum.

rien Solcer | 23-1-2009
Dat de nieuwe nummerborden zijn begonnen met ND betwijfel ik, want mijn vader had een taunus met het numer AX-96-05.

Fer Mählmann | 23-1-2009
Waar is de tijd van een glazenwasser met zijn zware ladders op een handkar en een voor die tijd moderne Morris Oxford erachter!
En vergeet de aandachtige toeschouwers niet, rechtsboven in een ziekenhuisraam!

Een eindje verder aan de linkerzijde, tegenover de Lange Lombardstraat, was de ingang van mijn lagere school, de omgeving van de Haagse Toren is mij dus goed bekend.

De foto is van vóór 1952, want de oude spits staat er nog op en het autokenteken op de, nog nieuw glimmende, Morris begint met de letters HZ. In 1952 is men begonnen met ND met vier cijfers erachter, per twee gescheiden door een streepje. Mijn vader kreeg tot zijn verrassing voor zijn Vauxhall ND-00-29 en geen G, H, GZ of HZ. Hij heeft weken lang met blauwe hardboard-kentekenplaten rondgereden, bij gebrek aan officiële!

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6695


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>