Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 25-3-2017, 19:07 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



1200-tje van lijn 12 in een rustige Lekstraat
foto (uit de collectie) van Henk Odendaal




 Mail deze pagina 


Frans van Meerwijk | 18-4-2011
Heerlijke foto
en heerlijke reacties
Een paar opmerkingen:
In de jaren, dat dit speelt, hield onder andere het Haags BusMuseum in haar periodiek "de Brommer" redelijk zorgvuldig de diverse verbouwingen/aanpassingen enzo van HTM materieel bij (óók van trams...) en ik weet niet anders, dan dat er altijd sprake was van de inbouw van 'claxons'
Welluidende fluitgeluiden zijn ongetwijfeld oorstrelend, door mijn toedoen kwam men er in Amsterdam bij de RETM/EMA achter, dat de twee fluiten van HTM 58 niet identiek zijn, maar allebei hun charme hebben... onze hedendaagse onopgevoede wereld heeft behoefte aan platvloers geschreeuw: en dat doen de 'claxons', 'buitenlijntoeters', hedendaagse toeters heel adequaat...
De geciteerde reactie van oom agent is ook kenmerkend: wij kunnen gevoeglijk aannemen, dat de wagenvoerder Tram een rustig, emotioneel stabiel en geduldig persoon was. Om hem dus tot platvloers getoeter te verleiden was ongetwijfeld iets ernstigs nodig, maar dat ik de dienaar der Hermandad waarschijnlijk ontgaan... (maar ja, toen waren ze nog niet Waakzaam, laat staan Dienstbaar....)
Tenslotte: ik wil OVERAL waar historische opnamen dit documenteren de Berlagepalen terug! Wel graag met moderne lichttechnologie, maar dit beeld is zo typisch Haags... (Geldt ook voor de ouderwetsche bovenleidingsmasten...)

Frans
geboren in Amsterdam, al jaaaaren Berlage-fan en dus helemaal blij met z'n woonplek in het Laakkwartier

Stefan | 8-4-2011
De exemplaren mèt grijze sokkel waren van het type RB1. De grotere exemplaren waren van het type RB2.

De armaturen waren van Philips, type TB200 (voor de RB1) en de TB500 (voor de RB2). De RB2-masten zag je ook met Philips TA500-armaturen.

Op de fotosite Flickr is nog een foto van een verlengde Keulse paal te zien...

robert55 | 7-4-2011
Hoe heette het model met de sokkel en de minder strakke lamp dan? Die hadden wij in de straat staan, kon je als kind net opklimmen en dan de mast een beetje laten zwiepen.
Toen ze geplaatst werden waren ze trouwens zwart met zilver.

Bij de Scheveningse gevangenis was trouwens nog een variant te vinden: een Keulse paal [dat is de laatste en strakste versie van de groene palen, zonder verdikkingen] verlengd met een bovenstuk zoals op deze paal

Stefan | 7-4-2011
De huizen op de achtergrond staan inmiddels op de nominatie om afgebroken te worden.

Links nog een RB3-lantaarnpaal, herkenbaar aan het ontbreken van de grijze sokkel. In Spoorwijk was dergelijke straatverlichting ook te vinden.

dAb | 25-11-2009
Mogelijk een misverstand, want in wezen ik ben het namelijk helemaal met U eens, maar misschien in andere woorden die toch ongeveer hetzelfde bedoelen, behalve als U het geluid wellicht tof vond of nog vindt. D.A.

Rien Solcer | 24-11-2009
@ dAb,ik heb nooit geschreven over de schriele auto-toeter-toon.

dAb | 24-11-2009
Zoals U = Rien Solcer schrijft over die schriele Auto-Toeter-toon, weinig overtoon van een echte Fluit -- dus ook en helemaal eens met de Erven - Met een klein elektrisch aquariumpompje - D.A. Borgdorff

fred | 12-8-2009
de 1219 1220 1221 hadden een hoger geluid piepend wat betreft luchthoorn

erven sleeboom | 11-8-2009
Weer wat geleerd, dank jullie wel.
Maar het feit blijft dat het schreeuwerige krengen waren, niet waardig de luchtfluit van de oude buitenlijnmotorwagens op te volgen. De PCC's in Henegouwen (met een uiterlijk als dat van de duizendjes) hadden een mooie tweetonige hoorn, maar de HTM koos voor dit ordinaire geblèr.

Rien Solcer | 11-8-2009
@ erven sleeboom, het waren wel degelijk luchthoorns, in de jaren 60 kon je deze ook kopen voor op de auto, zelfs nog zestonig, en zoals Betweter het zegt werd deze gevoed door een electrische compressor, daar hoefde je geen tram voor te hebben met een vaste compressor.

Betweter | 11-8-2009
Het is wel degelijk een luchthoorn. De luchthoorn wordt "belucht" door een electrische compressor.

erven sleeboom | 11-8-2009
Helemaal goed, met dit verschil, dat het geen luchthoorns waren maar elektrische claxons. De Haagse PCC-cars zijn "all-electric" en hebben nooit over een luchtinstallatie beschikt. Er zijn ook nog twee of drie 1200-en geweest (wie weet ook weer welke?) met een afwijkende claxon, met een hoger, piepend geluid.

Het gekrijs van die claxons beviel me overigens nooit, een echte luchthoorn was beter geweest. Bestuurders gebruikten ze ook wel eens in de stad, wat streng verboden was. Ik heb wel eens meegemaakt dat een tram van lijn 1 op het Zieken door een motoragent werd aangehouden en dat de bestuurder in het bijzijn van zijn passagiers ongenadig op zijn donder kreeg.

En Henk van lijn 3 (later 6 en 16) met zijn zoontje Fred kan ik me nog herinneren, natuurlijk.

Dit allemaal dus naar aanleiding van een 1200 in de Lekstraat, die nooit een claxon heeft gehad.

rabbit | 11-8-2009
08-1965: inbouw als proef PCC 1217 met dakbel vanwege overgangen Delftweg lijn 37, proef mislukt.
12-1965: begin inbouw luchthoorns bij PCCs 1201-1220 vanwege overgangen Delftweg lijn 37
10-1967: inbouw luchthoorns PCCs 1221-1223
06-1968: begin inbouw PCCs 1000en; 1100en en 1200en met dakbellen
10-1969: inbouw luchthoorns PCCs 1224-1226
02-1970: uitbouw luchthoorn PCC 1226
02-1971: begin aflevering PCC 1301-1340 met dakbellen

robert55 | 11-8-2009
Ik dacht dat de 1217 als proef die dakbel kreeg voor de Delftweg overwegen, waar later de hoorn voor geplaatst is
In de stad werd iets later geexperimenteerd bij de wagens die coos noemt.

fred | 10-8-2009
hoi allemaal,beste Coos ik kan je verzekeren dat de allereerste dakbel
op de 1217 zat reed op lijn 3 mijn vader was daar vaste best. op en ik reed heel veel mee, ik mocht altijd het dasboard bedienen en het bellen was het
leukste zeker met de repeterende bel,zit in mijn geheugen gegrift.
2e tram was 1014 met dakbel maar aan andere kant, ja het is een hobby gebleven rij nu zelf al ruim 33 jaar op zo'n ding.

Frank Faber | 10-8-2009
@Betweter, ja ik dacht al; hier klopt iets niet want ik zie toch duidelijk een dakbel en idd geen luchthoorn

Betweter | 10-8-2009
Ik bedoel natuurlijk niet de dakbel, maar de luchthoorn ... Aan de andere kant van de filmkast

coos | 10-8-2009
De eerste dakbel verscheen op de 1120 op 1 maart 1967, gevolgd door 1193 en 1122; vanaf voorjaar 1968 kwamen ze op alle 1100-en, en vanaf juli 1968 kregen ook de 1200-en dakbellen, volgens mijn eigen aantekeningen uit die tijd.......

FransW | 9-8-2009
Enkele maanden geleden was er ook een Odendaal-foto te zien van een 1200, gezien vanaf het boventalud bij het HS. Zie de foto 'Lijn 12 Stationsplein / Rijswijkseplein'. Ik heb de dakreclame van die foto vergeleken met die van de 1200 in de Lekstraat. Het gaat hier om dezelfde dakreclame, nl. die van DAF. De DAF reclame werd op 23-11-1970 op de trams aangebracht en verwijderd in juni 1974. 1231 t/m 1240 waren allen voorzien van deze reclames.
Op 25-11-1970 verhuisde ik van Den Haag naar Baarn. Een wekelijks bezoekje aan de Remise LB was er niet meer bij.

Betweter | 9-8-2009
En geen dakbel, dus 1234 is goed mogelijk :)

Betweter | 9-8-2009
De 1200 is nog niet gereviseerd, kijk maar naar het bestuurdersraam. Nieuwe wagennummers, dus na 1966.

robert55 | 9-8-2009
De wagennummers zijn al de modern en de hoek van de reclameborden is al niet meer plat tegen het dak zoals de 1200-en oorspronkelijk hadden [hangt samen met het aanbrengen van de looprekken bij de panto].
De meeste 1200-en kregen die veranderingen bij de revisie die ze zo rond 1970 kregen.

Rien Solcer | 9-8-2009
Met dat hoekhuis bedoelde ik hoek Waalstraat.

Rien Solcer | 9-8-2009
Niet in de jaren '60, zie foto van HGA 0.75635, dan zie je op de eerste etage
links van het raam twee witte vogels geplakt op de gevel van het hoekhuis met daarboven een witte vlek. Op onze foto zie je alleen de witte vlek nog, dus mijn inziens na dec.1969.

Haagse_Meester | 9-8-2009
Het moet de jaren 60 zijn, want op de achtergrond is het Bernardviaduct nog niet te zien en is ook de ruimte voor het ooit zo grote tramemplacement voor het Staatspoor nog aanwezig. Anno nu raast hier het autoverkeer met 2x 2 banen van/naar de Binckhorstlaan...

Frank Faber | 9-8-2009
Ik heb zojuist nog even gekeken op deze foto die ik eerder had opgeslagen op mijn harde schijf en zag dat het niet vreemd is dat Wim zich eerst vergist had met Rijnstraat want dat staat als onderschrift bij deze foto. Foutje van de fotograaf dus. Verder heb ik de foto op mijn beeldscherm even uitvergroot en het zou best wel eens de 1234 kunnen zijn, voor zover het mogelijk is dat op een scherm te kunnen zien want dat uitvergroten gaat natuurlijk wel ten koste van de scherpte.

Frank Faber | 9-8-2009
@FransW; helaas moet ik je het antwoord op deze vragen schuldig blijven; ik heb deze en al die andere foto's op een CDtje staan en ben niet in het bezit van de originele foto's. Om die te achterhalen is onmogelijk, daar ik de eigenaar/maker van die foto's niet ken. Wat we dan wel weten is dat het om een 1200 ging in de Lekstraat en het jaar kunnen we naar raden; ik zag al iemand jaren '60-begin jaren '70 zeggen.

FransW | 9-8-2009
Vragen die we moeten stellen zijn:
1. Wat is het rijtuignummer?
2. Wat voor dakreclame zit er op deze PCC? Deze dakreclame ken ik niet, maar dat zegt natuurlijk niets.

Als deze vragen zijn beantwoord, valt de periode te achterhalen waarin deze foto moet zijn gemaakt. Misschien dat Frank Faber deze gegevens kan bekijken vanaf een fotoafdruk m.b.v. een vergrootglas?

coos | 9-8-2009
lijn 12 reed vanaf 1 november 1966 met op de bestemmingsfilm "Duindorp" in plaats van "Markenseplein", vandaar.

coos | 9-8-2009
ik denk zelfs nog iets eerder, midden jaren '60, gezien het woud aan antennes op de daken, en wat ze daarmee konden ontvangen.

Wim van Es (admin) | 9-8-2009
Ik schaam me rot, ga het meteen veranderen.

Betweter | 9-8-2009
Lijkt me eerder de Lekstraat dan de Rijnstraat ...

René te rijswijk | 9-8-2009
Volgens mij begin jaren 70 gemaakt weet iemand welke 1200 dit is. Die auto van die glazenwasser opel rekord staat er ook goed op en ook duidelijk te zien nog geen kabel tv.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    2638


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>