Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 24-3-2017, 12:23 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Railslijpwagen 1 | Plein 1813, 1953 met `onbekende werktram`
foto uit het Gemeentearchief met vraag van Rien Solcer


Ik wil iets meer weten over deze werktram, ik zie deze wagen voor het eerst.
Rien Solcer

Zie de foto in: Beeldbank Haags Gemeentearchief



 Mail deze pagina 


c. campagne | 2-2-2010
erven sleeboom. Ter verduidelijking, de 269 is alleen genoemd ivm. de tegelijktijdige sloop met de "1". Uw opmerking mbt. het gebruik van de 266 als trekker van de slijpwagen is terecht.
De slijpaanhangwagen H25 zelf werd tijdens het gebruik normaal niet bemand, ik heb het althans nooit gezien; de tweede man (naast de bestuurder) was meestal in de trekkende motorwagen aanwezig.
Bij het rijden met de pekelaanhangwagens was er vaak wel bemanning op de pekelwagen aanwezig, om de kranen, en bij veel sneeuw, de borstels te bedienen. Dat was inderdaad geen pretje! De mensen hebben vroeger wat geleden, maar het moest! De tram moest rijden, hoe slecht het weer ook was.
Doetinchem, 2-2-2010

erven sleeboom | 1-2-2010
De slijpmannen die in de winternacht op de 2 = H25 moesten staan hadden het ook niet makkelijk.

De in dit verband hier genoemde 269 heeft overigens nooit de slijpwagen getrokken. Wel de 266.

c. campagne | 1-2-2010
De "1" werd op 11 september 1968 samen met de 269 op 's-Gravenmade gesloopt.
Wat misschien niet zo bekend is van de "1", dat de rem- en rijweerstanden tegen de cabine aan waren geplaatst, waardoor het in de cabine vooral 's-zomers behoorlijk heet werd. Niet aangenaam om in te werken.
De sloop van de 269 was het gevolg van een ongeval bij het afladen van de wagen op remiseterrein Lijsterbesstraat. De 269 was op 23 september 1967 samen met de 274 op het Malieveld neergezet voor demonstratiedoeleinden t.g.v. het 100-jarig bestaan van het Rode Kruis. Daarbij was voor het publiek een ongeval nagebootst en moesten de hulpdiensten laten zien hoe de slachtoffers werden bevrijd en afgevoerd. 's-Avonds was de 269 zelf het slachtoffer. Bij het afladen gijng het fout en stuiterde de 269 met een balcon op de grond. Het balcon stond daarna omhoog. De wagen werd niet meer hersteld.
Doetinchem, 1-2-2010.

Rien Solcer | 23-1-2010
Bedankt Erven Sleeboom voor deze zeer uitgebreide uitleg, het is mij nu een stuk duidelijker.
misschien een tip voor de web-master om de "1" toe te voegen bij de werkwagens, eventueel met deze foto erbij, dat zou de site compleet maken.

D.A. Borgdorff | 23-1-2010
Zie eventueel nog de posts (hier) bij: www.htmfoto.net/.../tonen2.php?pagina=1255872814 onder de Titel "Afscheidsrit H52 in 1974" van mijzelf. De verwarring was blijkbaar al eerder evident.
In de hoop met deze toelichting op nadere opheldering ... dAb

coos | 23-1-2010
Al jaren kijk ik uit naar iemand die HET boek schrijft over de ontwikkeling van de infrastructuur/railtechniek bij de HTM sinds 1904 (met veel plaatjes en kaartjes graag). Geen studieboek voor de TU/Delft, maar zoals er al vele populaire uitgaven zijn over het materieel en de diverse lijnvoeringen. Of is dat er al? Foto's met uitleg als deze hierboven zijn daar een pracht voorbeeld van.

erven sleeboom | 23-1-2010
Rien,
Ik kon inderdaad ook de oude berichten over railslijpmotorwagen 1 niet meer vinden. Ik herinner me een foto in de Kempstraat (ex-route lijn 13) bij het Hobbemaplein, maar misschien vergis ik me en heb ik die niet op deze site gezien.

Daarom hier wat gegevens. De 1 is gebouwd in 1936 door Krupp. De bedoeling was overdag, tussen de tramdienst door, in eenmansbediening "nat" te gaan slijpen, vandaar de watertanks in de "neuzen". Dat was geen succes. Al na twee jaar werd besloten in eigen beheer een railslijpaanhangwagen te bouwen, de 2, die tientallen jaren heeft dienstgedaan en omstreeks 1960 het nummer H25 kreeg. De 1 werd gedegradeerd tot trekvoertuig voor de 2.

Al in de jaren vijftig werd de taak als trekker voor slijpwagen 1 / H25 overgenomen door een gewone motorwagen. Eerst koos men daarvoor een Rotterdammertje, later 250-ers die sterke Crompton-motoren hadden gekregen. Na de 266 werd het de 815, ook met Crompton-motoren, die later werden overgezet onder de 805. Daarna werd de 1207 verbouwd tot railslijpwagen H23 en toen ook die was opgereden, kwam de 1139 terug uit Rotterdam om in Den Haag te gaan slijpen.

De 1 werd niet meer gebruikt om te slijpen, maar wel om nieuwe stukken spoor in te rijden, waarbij de watertanks geheel werden gevuld om het gewicht te vergroten. De foto op het Plein 1813 is vermoedelijk bij zo'n klusje gemaakt. In 1960 was de 1 nog te zien bij het inrijden van het nieuwe traject van lijn 6 naar Mariahoeve en in 1962 op de Nieboerweg bij spoorvernieuwing van lijn 12. Daarna stond hij in een hoekje van de remise Lijsterbesstraat. Er is in 1964 nog geprobeerd hem weer voor slijpen geschikt te maken, maar dat lukte niet en toen is hij gesloopt.

FrankZ | 22-1-2010
@Rien,
Nee.

@Haagse_Meester,
De H23 was ooit de 1207. Dus geen 1100.

Rien Solcer | 22-1-2010
Onder het item TRAM op deze site vind ik niets terug van de ''1'', vandaar mijn opmerking onder de foto dat dit nieuw is voor mij.
Dit is dan niet de zg.strijkijzer?

Haagse_Meester | 22-1-2010
Nee, dat heb je niet goed Ben... De 1 is gesloopt, nadat men gepoogd had de wagen weer in gebruik te nemen als slijpmotorwagen. Dat mislukte, om dezelfde reden als z'n oorspronkelijke falen: het lokje was te licht. In later jaren is er nog een poging geweest om een slijpmotorwagen te bouwen. Dat was de H23 (ex-1100 PCC) en die voldeed wel goed. De E-lok die in het HOVM staat is een zgn Strijkijzer, die op lijn 11 NS wagens van/naar de Duinstraat bracht.

Ben | 22-1-2010
Als ik het goed heb staat deze werkwagen in het HOVM de remise


wil leebeek | 21-1-2010
De "1 " in actie tijdens spoorbernieuwing Alexanderstraat/Plein 1813.
Teneinde de werkzaamheden door te laten gaan en niet te veel hinder voor het tramverkeer te veroorzaken zijn tijdelijk sporen naast het echte spoor aangelegd.
De spoorvernieuwing vond plaats in april 1953.

erven sleeboom | 21-1-2010
De foto (mooi ! mooi !) is nieuw voor mij, maar railslijpwagen 1 staat al diverse malen op deze site, met ons commentaar.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1488


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>