Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 21-10-2017, 13:42 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



De Blauwe Tram bij de Bezuidenhoutseweg
2 foto's (uit de collectie) van Henk Odendaal








Wim van Es | 3-5-2015
 quote:
erven sleeboom | 3-5-2015
Kun je een link geven?

Persbericht: NZH Vervoer Museum verlaat historische locatie aan de Leidsevaart

erven sleeboom | 3-5-2015
Kun je een link geven?
Via Google kom ik geen recent persbericht tegen.

R Wilders | 3-5-2015
Zie het persbericht over de verhuizing van het NZH Vervoer Museum.
De onderdelen voor de A412 verhuizen mee. Na afronding van de restauratie van Métallurgique motorwagen A14 wordt begonnen met de bouw van een replica van een Budapester motorwagen onder nummer A412.
Mensen die willen meewerken aan de restauratie van de A14 en bouw van de replica A412, kunnen zich melden bij het NZH Vervoer Museum.

R Wilders | 26-1-2015
Onderhandelingen lopen, mogelijk binnen enkele weken witte rook.

erven sleeboom | 26-1-2015
Is er al een locatie gevonden?

R Wilders | 26-1-2015
In het NZH Vervoer Museum in Haarlem staat buiten een onderstel met allerlei onderdelen dat door Henk v.d. Born bewaard wordt. De bedoeling is hier ooit een replica van een Budapester motorwagen van te bouwen. Hij heeft dit alles het fictieve nummer A412 gegeven. Het museum moet dit jaar verhuizen naar een andere locatie.
Als de nieuwe locatie groot genoeg is, zal het bestuur van het museum moeten beslissen of de spullen van Henk v.d. Born binnen opgeslagen mogen worden. Of het ooit tot de bouw van een replica van een Budapester motorwagen komt, zal van vele zaken afhangen.

Haagse_Meester | 12-11-2012
Op de bovenste foto is de dienstletter L te zien, niet een C

taal | 11-11-2012
De bovenste foto kan niet uit aug 1960 zijn.
Reden
In oct 1960 werd Katwijk opgeheven en die lijn werd tot die datum gereden met de dienstletters A-B-en C en Den Haag -Leiden vanaf D

tramkind | 31-8-2010
Prachtig! Dit 'drietal' van Adje! Prachtig!

Adje | 31-8-2010
en nog een keer de 1 aprilgrap. Ik heb de drie fotoos achter elkaar gezet:
http://picasaweb.google.com/adjesfotopaleis/BlauweTramOpDeBrug?feat=directlink

dick van der spek | 30-8-2010
Op verschillende locaties van het net waren merkwaardige sporenliggingen (o.a. Rijnsburg) met verschillende 'typen', 'soorten' spoorstaven. Een serieuze inventarisatie is nooit gemaakt, evenals van de fraaie vormgeving van de bovenleidingmasten/portalen. Vooral de masten op de kustlijnen vanuit leiden waren "rijk aan soorten".
DvdS

coos | 26-8-2010
Wat mij op de eerste foto ook nog opvalt is de halte van buslijn 29, ex-T, richting Waalsdorperweg, de abri is net te zien naast de witte auto.

Haagse-Kareltje | 26-8-2010
Ja,hallo mannen....zo kunnen we wel aan de gang blijven.
Mis nu wel heel duidelijk de weerspiegeling van de linkerbak + de torenspits die toch duidelijk boven de tram moet uitsteken.
Komt er nu ook nog een plaatje met drie stellen????????

dAb | 25-8-2010
Ja, en die fakewagenstellen zijn (daarbij) ook nog een leeg ?/
D.A. Borgdorff

Frans Reijgers | 25-8-2010
@JWB:
Ik vrees dat ook u het bij het verkeerde eind hebt!
Op blz. 82 van het boek "Blauwe Tramlijnen in kleur" van L(uud).J.P. Albers over de Zuidhollandse lijnen vinden we de echte foto terug. Op de (enkelsporige) brug over het Oegstgeester Kanaal zien we een A600 zonder B op weg naar Leiden tussen Noordwijk en Rijnsburg. Een tussenbak noch een gekoppelde tweede A600 zijn in geen velden of wegen te bekennen!
Ook de door u aangewezen foto moet dus "geshopt" zijn.
Overigens weet ik zeker dat de A600-en niet in geschakelde formatie konden rijden; zij hadden daar eenvoudigweg de uitrusting niet voor.

FrankZ | 25-8-2010
Opvallend. De reflectie in het water bewijst dus helemaal niets.

JWB | 25-8-2010
Die dubbelgelede A600 was natuurlijk een leuk grapje. In werkelijkheid stond op de originele foto een proefrit met een schakeltram van twee stuks tweelingstellen. Zie hier het origineel uit mijn archief:
www.rustbuster.nl/NZH_a600_2x.JPG

D.A. Borgdorff | 25-8-2010
Ik had de schema's, o.a. uit de verzameling van Hans van Engelen, en V/d. Born ?/ was van plan evenals (met die B-400: Groenveld/Geijp/Vis/Kamp &c.) de buitenkant een A-400 NZH-vorm te geven, en dan zou ik in deze een NZH-stuurstand-walsschakeling (laten) inbouwen. Natuurlijk een replica, maar het materieel was soortgelijk en zwaar genoeg voor het werk. Door diverse (elders genoemde) tegenslagen is (v.z.i.w.) dit oude materieel uit 1928 van de WLB *verkocht* of verschr(o)ot ?? Althans naar ik begreep Februari laatstleden ... dAb

Betweter | 25-8-2010
http://www.het~~~~.eu/site/vast/nzh/tram/NZH/index.htm

Halverwege de pagina een scan van het artikel waar gezocht wordt naar de vermiste tweeling ...

Haagse-Kareltje | 25-8-2010
Ik ken ze ook uit m'n(prille) jeugd.
Niet al die verschillende series hoor,in die tijd was een TRAM een TRAM.
Maar ik heb ze voorbij zien kachelen.
Ja....en dat "raakt" je dan en daar zit ik nu nog mee.
Ik zie het als een "gezonde afwijking".(gelukkig is er mee te leven).

Betweter | 25-8-2010
@dAb: en, wat is er van terecht gekomen

Afgezien van het blauw schilderen van zo'n WLB-geval met een fictief NZH-nummer

Zwaar off topic, maar waar zijn die dingen eigenlijk gebleven

erven sleeboom | 25-8-2010
Ik groeide op in Haarlem langs de lijn Amsterdam-Zandvoort. Kort nadat die was opgeheven verhuisden we naar Den Haag, vlakbij de lijn naar Leiden.

Dus ja, ik heb wat met de blauwe tram... tis me jeugd, hè...

dAb | 25-8-2010
 quote:
Haagse_Meester | 24-8-2010 : Houdt het er maar op dat iemand een héle dikke duim had ... De sloop v/h resterende NZH materieel in 1961 is overduidelijk vastgelegd ..\.. Net zo ongeloofwaardig als het verhaal wat ik ooit hoorde dat iemand in A'dam een A400 aan het bouwen was... In z'n eentje, zonder duidelijk budget ...

Over dat laatste verhaal kan ik iets nuanceren, daar ik begin 90-er jaren werd benaderd door EMA (ik dacht Henk van der Born en Jan van der Hurk) en dus motor-tractieschema-berekeningen gemaakt heb voor de ombouw tot NZH-materieel van het Wiener Lokalbahnen schakelconvooi 33-55-42 voorzien van tractiemotoren met dubbele tandwielkasten, die ik zelf nog bij de EMA geïnspecteerd heb. D.A. Borgdorff

Adje | 25-8-2010
Ik heb het Genootschap Blauwe Tram hierover gemaild. Als antwoord krijg ik:
"Deze 1 aprilgrap blijkt nog steeds aardig door te werken !"
Maar wel een puike montage dus...

JWB | 25-8-2010
"Vraag me af waarom ook nu nog (een halve eeuw later!) zo'n grote belangstelling bestaat voor de Blauwe Tram?"

Antwoord: Nostalgie.

Ik behoor tot de generatie die de Blauwe als kind in Leiden nog goed hebben meegemaakt. De tramtreinen van de NZH waren bijzonder indrukwekkend (de stadtram uitgezonderd). Veel meer dan andere trams in bv R'dam en A'dam waar ik in die tijd ook wel kwam.

Haagse-Kareltje | 25-8-2010
Ja,ja.....wij "kenners" zien het meteen:dit klopt niet/kan niet.
Dit heeft zo nooit gereden......dus gaan wij heeeel goed en zeer kritisch de foto bestuderen en dan vinden we altijd wel iets.
MAAR.....als ik dit plaatje aan mijn neeffie laat zien(die helemaal niets met "trams" heeft)dan reageert hij absoluut met: mooie foto oom Kareltje.(and that's it).
Dus nogmaals:m'n petje af voor dit KNAP(fantasie volle)STUKKIE werk.

CS | 25-8-2010
Op deze site staat een overzicht wat er nog over is van de Blauwe Tram:
http://www.blauwetram.nl/7300.htm

Vraag me af waarom ook nu nog (een halve eeuw later!) zo'n grote belangstelling bestaat voor de Blauwe Tram? Op 11 juli jl stond er een rit met d'n blauwe op het programma van het HOVM en dat trok heel veel bezoekers, ondanks de hoge zomerse temperaturen van die dag. Maar een maand eerder, op "vlaggetjesdag", waren er weinig passagiers voor een rit met de Blauwe Tram... Waarschijnlijk is dit verschil te verklaren in de wijze waarop het bekend gemaakt werd?

Wel merk ik dat er klaarblijkelijk veel herinneringen en ook emoties naar buiten komen zodra de Blauwe Tram het onderwerp is.

erven sleeboom | 24-8-2010
Stel dat de NZH inderdaad tussenbakken had laten maken voor de A600-en.... dan zouden die geen grotere truckstand (hart-op-hart-afstand draaistellen)hebben gehad dan de tweelingstellen. Anders wordt het bochtenwerk veel te lastig (uitslag in bogen).
Kortom: de tussenbak zou korter geweest zijn dan op deze foto.

Wat niet wegneemt dat dit een geweldig leuk plaatje is.

jwb | 24-8-2010
De levensduur van een tramgeneratie is toch al gauw zo'n 30 tot 40 jaar. De NZH 700 serie zou dan in de jaren '50/'60 in dienst gekomen zijn. De opvolger daarvan dus pakweg jaren '90'. Zo'n beetje de light rail a la Nieuwegein dus .... Nieuwe vrije banen (omleidingen) in Leiden, Voorschoten etc. Verhoogde perrons en nog wat nieuwe infra en we hadden een prachtig OV systeem gehad tegen een fractie van de kosten die nu gemaakt worden. Ojee, volgens mij was ik aan het dromen .....

Haagse_Meester | 24-8-2010
@JWB: nou, ik denk dat men inmiddels dan wel een paar generaties verder zal zijn Denk aan lagevloer wagens, wegens nummerdoublures met het HTM park naw genummerd boven de 3500.

@Wim: je kunt het zien, op de overgang met het 'gesjopte' deel is in de daklijn een kleine onregelmatigheid te zien, precies in het midden v/d 'middenbak'.

JWB | 24-8-2010
O, op die manier. Dat is inderdaad dubbelgeleed. Maar pure fantasie. De opvolger van de A600 serie zou de A700 serie zijn. Ook enkelgeleed maar moderner van vorm dan de a600. Er bestaat een schets van maar ze zijn nooit gebouwd. Als dat wel het geval was geweest dan zouden ze inmiddels ook al weer 'oud' zijn en zou de NZH nu waarschijnlijk met A800 rijden :-)

johan | 24-8-2010
schaduw in het water klopt niet dus je kan het wel zien als je goed kijkt, linker rijtuig met de reclame is orgineel, de rest is er bijgedacht. wel leuke foto natuurlijk.

Wim van Es | 24-8-2010
Ondanks dat de foto niet in Den Haag is gemaakt stuurde Rikky toch de foto van de dubbel gelede A-600. Deze foto is onverkleind hier te vinden. Ik kan beslist niet zien dat er gephotoshopt is.

JWB | 24-8-2010
Volgens mij waren de 600én niet ingericht voor treinschakeling. Dat maakt het creëren van een dubbel tweelingstel (niet dubbelgeleed !) niet zinnig anders dan voor het trekken of duwen in geval van defect.

Haagse-Kareltje | 24-8-2010
100% zeker weten dat het een "fotomontage" is.
De opnamen is inderdaad van Luud,het plakwerk is door een ander gedaan.
Wel een knap stukkie werk daar het haast niet te zien is dat het om een "nepplaat" gaat.
Als je niet beter weet.......trap je er zo in.

erven sleeboom | 24-8-2010
rikky | 23-8-2010 | ....als achtergrond van mijn pc scherm staat er een afbeelding van een proefrit met dubbel gelede A-600. Foto van LJP Albers, wel bekend.
Humor van Luud Albers... het moet een fotomontage zijn.

Wim van Es | 24-8-2010
 quote:
rikky | 23-8-2010
....als achtergrond van mijn pc scherm staat er een afbeelding van een proefrit met dubbel gelede A-600. Foto van LJP Albers, wel bekend. De site van de Blauwe Tram, had de primeur.
Misschien heeft Wim wel belangstelling
Als de foto in Den Haag/Haaglanden is genomen heb ik zeker belangstelling, anders toch niet.

joost | 24-8-2010
@Haagse_Meester
Zeker. Van al die verhalen kun je een boek schrijven in de categorie "sprookjes". Meestal lui die net iets te diep in de hobby zijn gedoken. En ja; een draadje los of sporen niet (meer).

Haagse_Meester | 24-8-2010
Houdt het er maar op dat iemand een héle dikke duim had... De sloop v/h resterende NZH materieel in 1961 is overduidelijk vastgelegd, gadegelagen door diverse tramvrienden en de kans dat iemand ongezien zo'n groot apparaat weghaalt op zo'n onbereikbare plek onder de neus v/d slopers, die er goed geld aan konden verdienen, lijkt me verwaarloosbaar. Net zo ongeloofwaardig als het verhaal wat ik ooit hoorde dat iemand in A'dam een A400 aan het bouwen was... In z'n eentje, zonder duidelijk budget...

Ook in deze hobby kom je helaas de nodige fantasten tegen die kleurige gedetailleerde verhalen opdissen alsof ze er zelf bij zijn geweest. Maar het is niet meer dan dat: een verhaal van iemand die een draadje los heeft....

erven sleeboom | 23-8-2010
Ja sorry, natuurlijk, B412.

De B412 laten trekken door de A106 zou wel een vreemde combinatie zijn. Niet alleen omdat die in werkelijk nooit is voorgekomen, maar ook omdat een bekerkoppeling en een Ohio Brass zich moeilijk laten combineren.

Dat verhaal over dat ontsnapte tweelingstel dook zo'n 15 jaar geleden voor het eerst op. Er was iemand die beweerde dat hij in 1961 met een grote oplegger het stel van de Korte Vliet had weggehaald, maar waarheen hij het gebracht had, wist hij niet meer.

dAb | 23-8-2010
@ [t]: die rijdbare B-412 kan dan toch in Den Haag naar Scheveningen getrokken worden door de Motorwagen A-106, die daar thans sterk genoeg voor ontworpen is (geworden) op haar draaistellen van de Ganz-fabrieken uit Budapest ??
DA Borgdorff

JWB | 23-8-2010
Volgens geruchten zou het tweelingstel a613/614 aan de sloop zijn ontsnapt en nog ergens (onder het onkruid?) aanwezig moeten zijn! Ik vrees echter dat dat verhaal een hoog "Dr Who" gehalte heeft. Maar het zou zo mooi zijn.......

t | 23-8-2010
@Erven Sleeboom
In Haarlem staat niet de A-412 maar de B-412. Was het maar een A dan kon er misschien mee gereden worden

rikky | 23-8-2010
Wat een mooie foto's weer. Bedankt !!
@ Haagse Meester: "De A600-en waren eigenlijk bedoeld als solo wagens, maar het succes v/d lijn, zeker in de oorlog, noodzaakte een aanhangwagen".
Ja klopt helemaal, maar als achtergrond van mijn pc scherm staat er een afbeelding van een proefrit met dubbel gelede A-600. Foto van LJP Albers, wel bekend. De site van de Blauwe Tram, had de primeur.
Misschien heeft Wim wel belangstelling

erven sleeboom | 23-8-2010
Ik typte A410, het is inderdaad A412.
De A37 is niet de enige bewaarde smalspoormotorwagen: er is ook het Métallurgiquetramstel A14+BY2.
De B37 is niet afkomstig van de NZH.

De A600'en reden niet alleen met de ex-stoomtramrijtuigen B21-26 , maar ook met de B11-15, ex-Gooise motortramaanhangrijtuigen van MAN, goed rijdend materieel dat uiterlijk bepaald afbreuk deed aan de relatief laag gebouwde tweelingrijtuigen.

Haagse_Meester | 23-8-2010
@CS: correct. De NZH had voor de tramtreinen (AB400, 450 en 500) een Ohio&Brass koppeling in gebruik. Dit was een vaste koppeling die vooral gebruikt werd voor vaste samenstellingen waar weinig mee gebeurd. Ideaal dus voor de hele en halve schakels die de NZH met dat materieel voor ogen stond. De A600-en waren eigenlijk bedoeld als solo wagens, maar het succes v/d lijn, zeker in de oorlog, noodzaakte een aanhangwagen. Dat werden de ex-GS wagens B21-B26. B26 is als Gooise wagen opgenomen bij de SHM. De A600 hadden hierdoor een bekerkoppeling, net als de AB100, AB300 en het overige smalspoor- en werkmaterieel.

Afgezien v/d B412, A37 en de combi A327+B308 is men nu bijna klaar met de A106. Hopelijk kan die tzt de openingstram rijden v/d RGL ;)

erven sleeboom | 23-8-2010
De AB400, AB450, AB500 en later ook de AB200 en een paar (verlengde) B100-en hadden semi-automatische Ohio Brass Tomlinson-koppelingen, een soort voorloper van de Scharfenbergkoppeling.
De overige typen, zoals de A300 en A600, hadden bekerkoppelingen.

CS | 23-8-2010
Het Haagse OV-museum heeft/bezit geen blauwe NZH tram. Er staat een A327+aanhangwagen in de remise Scheveningen en die is van de Tramweg Stichting. Er worden wel af en toe ritten daarmee gereden op het HTM-net; soms vanaf de HOVM-remise.

Voorts is er een website over de Blauwe tram en ik neem aan dat die welbekend zal zijn

Wat mij opvalt op de bovenstaande foto's: verschillende koppelingen

erven sleeboom | 23-8-2010
In Haarlem bevindt zich het museumstuk B410 (Boedapester, ex Leiden e.o. = ex Amsterdam-Zandvoort B464) plus nog meer spul van het smalspoornet. Het stel normaalsporige A327+B308 is inderdaad klein (maar fijn).

En meer is er niet. Jammer is het wel. Ik zou ook graag willen dat er nog ergens een mooi bewaard tweelingstel of een gerestaureerde Boedapesterschakel rondreed. maar je moest eens weten hoeveel geld er destijds nodig was om een museumtram te behouden. Dat was gewoon niet op te brengen. Later ging dat veel makkelijker, maar je ziet aan de AOM-avonturen dat het bewaren van allerlei trams toch ook zijn beperkingen kent.

Hans Kindt | 23-8-2010
Waarom hebben ze nou niet één van dit type Blauwe Tram bewaard? Er is natuurlijk een blauwe NZM tram in het Haagse OV-museum maar dat is een kleintje. Van de tram/trein is er niet één overgebleven. Zou die te reconstrueren en te financieren zijn?

Geurt Borsboom | 23-8-2010
die witte auto is inderdaad een Ford Taunus 17M.

Aad | 23-8-2010
@Erven, die witte lijkt mij een of een Ford Consul of Taunus.

erven sleeboom | 23-8-2010
In mijn herinnering liep de vignolarail alleen langs de Koekamp en was er in deze bocht groefrail.

De bovenste foto is vermoedelijk gemaakt in de ochtenduren of op zondag, want het tweelingstel voert geen B mee.

De Cinzano reclame op de B500 is nogal typerend voor de NZH, terwijl het een heel vies drankje is...

Ook de auto's dragen bij aan het tijdsbeeld. Naast de A619/620 een Renault Fregate en een gele Opel keert ons de rug toe, en wat voor een is die witte?

Op de onderste foto het witte HTM-hoofdkantoor.

Kortom: er is weer veel te zien op deze mooie foto's.

dAb | 23-8-2010
Ook op de onderste foto ligt waarschijnlijk groefrail, dat slechts door de schaduw lijkt op *vignolarail* of meventueel andersom waar de NZH aleen in krappere bogen en bestrating groefrail toepaste, en er dus in het spoor na overgangsbogen veelvuldig overgangen tussen beide railsoorten aangetroffen werden, die echter plaats(g)elijk in beide rails van het spoor waren ingelast. D.A. Borgdorff

joost | 22-8-2010
Het lijkt er inderdaad op dat er een groefrail en een staaf naast elkaar liggen. Mogelijk dat er net over straatspoor naar veldspoor werd gereden. Dat kwam daar door de de vele overpaden in dat stuk, zeker tot voorbij het Malieveld, relatief veel voor. Misschien kwam men bij de aanleg net een stukje groefrail tekort
Overigens rijdt de 619/620 (bovenste foto) een stukje verderop wel op/in groefrails.

pvr | 22-8-2010
de eerste foto zal een jaartje later zijn gemaakt. In de zomerdienst 1960 reed er geen C dienst naar Den Haag ( C alleen Leiden-Katwijk).
De tram filmt "Leiden" en heeft geen extra richtingsbord "Noordwijk Leiden Den Haag" meer. Dat duidt op het laatste exploitatiejaar Leiden-Den Haag vv.
Overigens is de kleurkwaliteit van deze dia na vijftig jaar nog prima !
De tweede foto is gemaakt op 10 mei 1958 met de A 506 + B 515.
Dit stel zou in de late avonduren de laatste rit op de lokaaldienst rijden.
De uitgestapte passagiers hebben meer oog voor de fotograaf dan voor de vertrekkende tram.

Rinus | 22-8-2010
"Men wacht keurig totdat de tram gepasseerd is, moet je tegenwoordig mee komen..."
Een tip, bekijk de film "Berlin Symfonie einer Großstad" eens (gefilmd in 1927), en geef dan nog eens je oordeel over het gedisciplineerde publiek "in het verleden". Je zal je verbazen welke halsbrekende toeren voetgangers, fietsers en automobilisten uithalen. En dat in Duitsland.... Los daarvan is die film voor de OV-fan echt genieten.

Haagse_Meester | 22-8-2010
KWIJL

Op de onderste foto is duidelijk dat de conducteurs hebben afgefloten en de wagenvoerder heeft opgeschakeld. Men wacht keurig totdat de tram gepasseerd is, moet je tegenwoordig mee komen... Overigens, ligt het aan mij of heeft het NZH spoor slechts aan één zijde een groefrail en de ander een 'gewone' spoorstaaf? (zie overpad) Dat zou voor t eerst zijn dat ik zo'n combinatie zie...

joost | 21-8-2010
OK. De 400-en en 500-en dan. Liefst hele schakels. De 600-en iets minder en de rest weer wat minder. Hoewel, de A327 natuurlijk prachtig is. Dat dan weer wel

tiktak | 21-8-2010
Het blijf toch voor mij, de Koning der Trammen

Haagse-Kareltje | 21-8-2010
Foto 2: Ja,ja...wat zag de Bezuidenhoutseweg er toen mooi uit. Niemand had het toen over het "M" gebouw. Maar ja....als je alles plat gooit???????

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    0014


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>