Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 30-4-2017, 14:17 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Drie maal de Stationsweg in vervlogen tijden
ansichtkaarten uit de collectie van Dick Gilijamse








 Mail deze pagina 


Fer | 10-6-2011
@Groen
Jammergenoeg houdt het HGA er een andere mening op na en heeft de hele witte rechterzijde met het fout gedrukte s'Gravenhage en de geschreven tekst doodleuk weggelaten, oorspronkelijk of niet.
Eens vanuit het HGA afgedrukt, wordt het een zoekplaatje, want de naam van de stad is weg.......

Groen | 10-6-2011
Ik vraag mij af of zo'n tekst als "voor U verzameling Uw Moe" de ansichtkaart waardeloos maakt of juist een extra waarde geeft.
Meestal is bij verzamelingen de oorspronkelijke staat het waardevolst.
Persoonlijk vind ik zo'n tekst van een goed bedoelende moeder uiterst waardevol,het voegt iets toe aan het sentiment.

gilijamse dm | 9-6-2011
iedereen bedankt voor al die gegevens

Fer | 9-6-2011
Ik vergeet bijna iets:
de 1e foto is van 1910, de 2e van 1900 en de 3e zoals al gezegd van 1904. En dit volgens opgave van het HGA.

Fer | 9-6-2011
Ik denk dat foto 0.67684 uit 1904 in het HGA op maximale vergroting de oplossing geeft: het is een of ander 4-wielig voertuig wat van ons WEGrijdt met dus het paard aan de voor ons andere kant, daarom onzichtbaar, hoewel er onder de wagen door iets te zien is, wat op de benen van een paard lijkt. Er lijkt ook iemand achterin de wagen te zitten.
..................

aldo markus | 8-6-2011
@Fer:
Zo had ik de foto niet bekeken. Dan zou het 'object' zich over de Stationsweg bevinden. Ik zag het eerder zo, dat het op de Hoefkade is, a.h.w. net achter de huizenrij links 'verdwijnt'. Maar een eventueel paard zou ondanks de voetgangers wel te zien zijn.
(Op die basis ook mijn reactie, dat er op dat stukje Hoefkade wel rails hebben gelegen. Aan die kant van de Stationsweg echter niet.)

Fer | 8-6-2011
Zou het "zwarte blok" geen 4-wielig rijtuig kunnen zijn?
Of zorgt de plant op de voorgrond voor het nodige gezichtsbedrog?
En een eventueel paard "verstopt" zit, van ons uit gezien, achter de mensen iets voorbij de plant. Of staat het paard in de g...?

aldo markus | 7-6-2011
Coos schrijft, dat op dat stuk Hoefkade nooit rails heeft gelegen, èn dat de tram op de middelste foto van lijn A (Gele Lijn) of B (Blauwe Lijn) kan zijn, maar hoe is lijn B daar dan verzeild geraakt?

Volgens mij reed paardentram lijn B tussen Oranjeplein en HS wel over het stukje Hoefkade en Stationsweg naar het Stationsplein. De electrische lijnen 1 en 2 zijn in 1905/06 (twee aparte) lusjes gaan rijden door de Stationsweg, Kraijenhofstraat, Jan Blankenstraat en Hoefkade. De rijrichting weet ik niet, en ook niet of in de Kraijenhofstraat dubbelspoor heeft gelegen. Standplaats was ook toen op het Stationsplein.

Toch denk ik inderdaad niet, dat het zwarte blok (is het wel een voertuig?) een tram is, want ik mis paard of achterbalkon.

Coos | 6-6-2011
Dat zwarte voertuig op de onderste foto kan hooguit een niet rail-gebonden wagen zijn. Op die kant heeft nooit tramspoor gelegen. De paardentram op de middelste foto kan zijn:
lijn A Hollandsche Spoor - Plein - Bankaplein, in dienst van 30 maart 1877 tot 24 november 1905 (voortgezet als electrische lijn 1). Koersbord donkergeel, ovaalvormig.
lijn B Hollandsche Spoor - Prinsessewal - Kanaal, in dienst van 19 augustus 1880 tot 10 juli 1906 (voortgezet als electrische lijn 2). Koersbord blauw, rechthoekig met afgeschuinde hoeken.

gilijamse dm | 6-6-2011
op de onderste foto is links nog een stukje tram te zien ? of niet zo ja
welke tram is of was dat dan of zit ik er helemaal naast of is het iets anders
en op de middelste foto is een paardetram zichtbaar welke lijn is dat

robert55 | 5-6-2011
Dat was me nooit opgevallen dat je vanaf dat punt een zichtlijn op de Nieuwe Kerk hebt, lijkt bijna alsof er over nagedacht is.
In streetview is er nu achter de kerk een hoog gebouw te zien, ik denk het complex met de bioscoop aan de Grote Marktstraat

johan kolstee | 5-6-2011
Die kerk op het einde van de stationsweg is inderdaad de kerk op het spui, de andere kerk op de foto was de R.K St Josef in de Van Limburg stirumstraat wat Theo al vermelde, is alleen al afgebroken in 1974, daarvoor is een verzorgingshuis voor in de plaats gekomen, de reden dat deze best wel fraaie kerk met evenals nog fraaiere interieur afgebroken is, was dat er geen geld was deze kerk te onderhouden aangezien toen al geen hond meer daarbinnen kwam, achteraf gezien een groot verlies natuurlijk....

Rien Solcer | 5-6-2011
De kerk, aan het einde van de stationsweg op foto 1, is dat die van het Spui?,
ik kan mij geen andere kerk voorstellen, daar in de buurt.
@ Willem, ook jij schrijft 's Gravenhage niet goed, het is met een streepje tussen de 's en de G. 's-Gravenhage

Coos | 5-6-2011
Dit soort telefoon-masten stond op meerdere plaatsen in de stad. Bv. vlak over de Wagenbrug op dat driehoekig pleintje. Het hoofdgebouw van de Haagsche Telefoon-Maatschappij zat op de Hofstraat, op de plek waar nu de zaal van de Tweede Kamer ligt.

willem | 5-6-2011
Op de middelste foto staat 's Gravenhage verkeerd geschreven.

Haagse_Meester | 4-6-2011
@Frank: nee, GSM hadden ze in die tijd nog niet, maar wel telefoon en die draden liepen nog niet ondergronds. Pas na de invoering van "electrische tramwegen met bovengrondsche geleidingen" (ofwel: bovenleiding ) ging de PTT er toe over deze draden ondergronds te stoppen. Er zijn diverse ongevallen bekend waarbij een gebroken draad leidde tot contact tussen de rijspanning v/d tram en het telefoonnet, waarbij meerdere doden zijn gevallen... Ik vermoed dat de mast op de onderste foto een verzamelpunt is geweest van telefoonlijnen uit de omgeving naar de telefooncentrale elders. Opvallend is wel dat deze structuur alleen op die foto zichtbaar is...

Frank Faber | 4-6-2011
wat een merkwaardige costructie op de onderste foto! In deze tijd zou ik denken aan een GSM mast, maar die hadden ze toen nog niet.

Theo | 4-6-2011
De kerk links, stond dacht ik in de Limburg van Stirumstraat. Gesloopt in de tachtiger jaren.

Haagse_Meester | 4-6-2011
Dit lijkt me genomen vanaf HS richting centrum. (fotograaf staat voor HS met z'n rug er naar toe) Het plantsoentje links is nu beginpunt van lijn 11 en 12, en vroeger 8 en 9. Alleen het rijtje huizen links (naast genoemd plantsoentje) staan ert nog, de rest is foetsie... De zijstraat verderop links is dan de Hoefkade, de Oranjelaan is (nog) niet te zien.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6993


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>