Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 22-3-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



`Tramknooppunt` Staatsspoor / Rijnstraat d.d. 22 juli 1955
foto van Hans van Engelen uit de collectie van HTM




 Mail deze pagina 


Tiktak | 16-2-2012
De 810 is 302 cm hoog
De 39 is 332 cm hoog

John van den Berg | 16-2-2012
Mooi plaatje ik heb alleen een vraagje die 830 is hij mischien te heet gewassen hij lijkt me zo klein in verhouding tot die 39?

R.v.Apeldoorn | 14-2-2012
"letters 1-2", laten we dat maar op cijfers houden

R.v.Apeldoorn | 14-2-2012
Boven de 12 stond 1-2, voor de lijnen 1 en 2 (ex lijn 21, opgeheven 1942).
Op de paal waarop op de foto hierboven een "1" prijkt stond voor de oorlog nog een "3". (de lijnen 1 en 3 hebben na de oorlog gewisseld van sporen).
Afgaande van foto's moeten de letters 1-2 in de zomer van 1946 zijn verwijderd.

Cor Nieuw Vennep | 14-2-2012
@Coos e.a. De oplossing ? Haagsebeeldbank 0.61042. Bijna identieke plaats van opname. 1958 ? Interessante foto met al die trams. Maar boven 12: niets!

joost | 14-2-2012
Nee. 1 is het ook niet. Dat staat weer op een andere paal, links. Ook na uitvergroten is niet te zien wat er boven de 12 staat.

joost | 14-2-2012
@Coos. 1?

coos | 14-2-2012
Opvallend zijn die grote lijncijfers boven de plaatsen van vertrek; die vond je ook bij het Holl.Spoor.
Wat ik me wel afvraag: wat staat er toch boven "12" ?

erven sleeboom | 14-2-2012
Haagse_Meester | 13-2-2012 Maar in voorkomende gevallen kan er mogelijk gebruik zijn gemaakt v/d wisselwagens van lijn 12.

Dat gebeurde niet. Het was ondenkbaar dat achterwagens zomaar overgingen van de ene lijn op de andere. En zeker als ze in verschillende remises thuishoorden.

Ik meen me te trouwens te herinneren dat lijn 3 in 1963 korte tijd wel wisselaanhangwagens had, namelijk toen lijn 12 al PCC's had en de sporensituatie i.v.m. de keerdriehoek al gewijzigd was.

aldo markus | 13-2-2012
Dank, Haagse Meester en Coos!
Het plattegrondje tussen de routelijsten van lijn 12 verheldert veel!

coos | 13-2-2012
Voor zover ik dat toentertijd heb gezien reden in de jaren vijftig lijn 1 en 15 overdag in de daluren zonder achterwagens. Tijdens de spits werd omgelopen, lijn 1 aan de stationskant. Lijn 3 liep altijd om, had dus geen wisselwagen, althans ik heb het nooit gezien.
Ik heb alleen lijn 12 ALTIJD gebruik zien maken van een wissel-achterwagen, waarbij het soms van een afstand leek alsof de motorwagen zowel aan de voorkant als aan de achterkant een achterwagen had.....

Haagse_Meester | 13-2-2012
@Aldo: zo te zien reden die lijnen zonder bijwagen, dus was dat niet aan de orde. Maar in voorkomende gevallen kan er mogelijk gebruik zijn gemaakt v/d wisselwagens van lijn 12. De sporensituatie, voor de komst v/d keerdriehoek voor de PCC's, was eigenlijk alleen ingericht voor gebruik met wisselwagens. Er kon wel worden omgelopen, maar alleen als veel sporen vrij waren en (dus) met grote moeite. Op de routebeschrijvingspagina van lijn 12 staat een sporenplan. (menu links, via "Trams")

aldo markus | 13-2-2012
Gelegenheid om een vraag te stellen.
Op de achtergrond zien we dat lijn 12 gebruik maakt van wissel-achterwagens (dus je laat bij aankomst je achterwagen staan en koppelt aan de 'voorkant' de achterwagen van je voorganger aan; stukje optrekken en je kon in weer in de andere richting vertrekken).
Hoe deden de lijnen 3, 1 en 15 dit op het beperkte aantal sporen? Ook wisselwagens, of liepen de motorwagens om hun achterwagens heen?

Guido (Oud Hagenees) | 13-2-2012
Nee die fotowinkel kan ik mij ook herinneren, wij zaten naast Bokstijn op nummer 181 en de winkel heette heel ouderwets Van Vriesland's Kinohuis, de winkel is in 1974 gesloten.

FransW | 13-2-2012
@Hans (Zoef): dat is een foutje inderdaad, sorry. Moet zijn: een winkel in de Weimarstraat, gesitueerd tussen de Valkenboskade en de Valkenboslaan. Om precies te zijn: er heeft een fotowinkel in de jaren zestig bestaan van Willy van Boggelen. Als je van de V-kade naar de V-laan liep, lag die aan de rechterzijde van de kleine Weimarstraat.

Tiktak | 12-2-2012
@Hans (Zoef)
De feestwinkel was eerst gevestigd op de Vailantlaan ( zat naast de winkel waar je houten speelgoed kon kopen) en is daarvan verhuist
naar de Weimarstraat.

Hans (Zoef) | 12-2-2012
De winkel van Bokstijn zit nof steeds in de Weimarstraat al meer dan 100 jaar!
@Frans W, een winkel in de Weimarstraat tussen de Valkenboskade en de Weimarstraat, leg dat eens uit.

FransW | 12-2-2012
@Guido: had jouw vader misschien een fotowinkel in de Weimarstraat, tussen de Valkenboskade en de Weimarstraat. Was jouw vader soms Willy van Boggelen?

Hans Kindt | 12-2-2012
@Frank van Zoest. Dat roept ook bij mij een jeugdherinnering op. Nee, ik gooide geen sneeuwbal de tram in. Kwamen ze daar thuis achter dan zou een draai om de oren van de conducteur nog eens dunnetjes gevolg hebben gekregen. Nee, ik keek wel uit! Maar wel ben ik op de Laan van Meerdervoort, staande tussen de Thomas Schwenckestraat en de Anton de Haenstraat getuige geweest van drastisch optreden van een conducteur op dit model tram. Een jongeman hing op de achtertreeplank aan de tram. De deur werd opengeschoven, de voet van de conducteur kwam naar buiten en schopte hem van de (nog rijdende) tram af zodat die knul op de rijweg viel. Nee, hij kwam niet onder een auto (het verkeer was toen nog bij lange na niet wat het vandaag is - zou de conducteur eerst naar het verkeer gekeken hebben? Hoe dan ook, vandaag zou een dergelijke daad de conducteur waarschijnlijk strafvervolging en ontslag opgeleverd hebben. Ik was een jaar of 6 8 toen ik hier getuige van was. Ja, de achterbalkondeur van de tram was om de een of andere reden dicht!

Frans van Zoest | 12-2-2012
Weer een schitterende plaat, voor mij weer vol jeugdsentiment. Ik kan mij deze toestanden goed herinneren zo eind jaren '50. Als jongetje ging ik vaak naar de treinen en trams kijken en zag al die rangeer toestanden van de lijnen 1,3,12 en 15. Schitterend om te zien. Achter de trams was vroeger het Caltex benzinestation waar ik altijd tankte met mijn Puch en later mijn MGB, die ik overigens nog steeds heb. Achter het tankstations stonden twee houten woningen waarvan de tuinen tegen het hekwerk, volstonden met hulst. Ieder jaar in december kreeg ik van mijn ma de opdracht om een paar takken illegaal te gaan snaaien bij duisternis . Ik heb eens met een paar vriendjes een sneeuwbal door de geopende balkondeur van een voorbij rijdende tram van lijn 12 gegooid, hij raakte de conducteur vol op zijn pet. Wij weg, maar anderhalf uur later waren we weer aan het spelen in de Lekstraat, kreeg ik opeens een behoorlijk lel op mijn plaat. Bleek het de conducteur te zijn die geraakt was, de tram was keurig gestopt en wij hadden niets in de peiling. Nooit meer gedaan.......... Ook maar niets gezegd thuis........

Hans (Zoef) | 12-2-2012
Die feestneuzenwinkel was Boksteijn, zat ook in de Passage.

P.S. | 12-2-2012
@GUIDO
Was de foto winkel in de buurt van de feestartikelenwinkel en heette die Bockstart?

Guido (Oud Hagenees) | 12-2-2012
Prachtige foto! De Lubitel was kwalitatief inderdaad een veel mindere camera. Een beetje het russisch antwoord op de Rollei. Mijn vader verkocht deze camera's in zijn winkel in de Weimarstraat die, ten tijde dat deze foto werd gemaakt, allang bestond. De winkel heeft mr dan 50 jaar bestaan.

FransW | 12-2-2012
@p.s. Hartelijk dank voor de info. Met dergelijke camera's ben ik zelf niet bekend, helaas ook nooit mee gefotografeerd. Na Hans' overlijden zijn de camera's in zijn woning nimmer aangetroffen. Mogelijk heeft hij die camera's eerder al van de hand gedaan. De laatste jaren van zijn leven heeft Hans met een kleinbeeldcamera gefotografeerd.

p.s. | 12-2-2012
@fransw De camera is zeker geen Bronica geweest want die was er in 1955 nog niet en het waren1 oog camera's. Ook de Yashica bestond denk ik nog niet en ook de Mamya is later. Er waren al wel Lubitels maar de kwaliteit van de foto maakt dat onwaarschijnlijk. Het zal inderdaad een Rolleicord of duurder een Rolleiflex geweest zijn.

Haagse_Meester | 12-2-2012
Niet allemaal meer Harry Een gedeelte is verdwenen met de komst v/h Bernard viaduct en verderop is al een stuk tegen de vlakte (maar dat staat niet op deze foto)...

Opvallend ook hoe ver de as v/d trambaan afbuigt v/h NS spoor, hedentendage liggen ze redelijk parallel. Er stonden wat loodsen in de weg, oa de oude stoomtram remise, waar lijn 12 (nu route lijn 17) omheen moest. Dit emplacement dateert van na 1932, toen de NZH sporen uit de Rijnstraat verdwenen, die in 1924 waren aangelegd als opvolger v/d oude NRS stoomtram wiens route de NZH volgde naar Scheveningen. De HTM heeft het tot eind jaren 70 nog gebruikt, laatstelijk met keerdriehoek voor lijn 12, ivm PCC bedrijf.

Op de plek van dit weer fraaie plaatje ligt nu de taxistandplaats (met fietsflat) en de inrit v/d Koningstunnel.

Harry | 12-2-2012
Die huizh op de agturgron,da ben ik vanmiddag nog voorbh gereje.


FransW | 11-2-2012
Het precieze merk fotocamera waarmee Hans van Engelen fotografeerde weet ik niet, het ging wel om een twee-ogige spiegelreflexcamera, mogelijk een Rolleicord of een Bronica. Hans had een aantal van die toestellen. De negatieven die hij gebruikte hadden het formaat van 6x6 cm of 6x9 cm.

Anton Zonneveld | 11-2-2012
Toch weer een prachtopname van Hans van Engelen. Wat heeft die man toch schitterende opnames gemaakt. Weet iemand met wat voor toestel(letje) hij deze foto's gemaakt heeft?

jeroen van loon | 11-2-2012
prachtig tijdsbeeld weer!


Frank Faber | 11-2-2012
Ja, nu weet ik het weer, de 830 leeft gelukkig nog (heb het even opgezocht). De jaren '50, wat had ik ze graag meegemaakt. Vijf jaar nadat dit plaatje geschoten was werd ik pas geboren.

Frank Faber | 11-2-2012
Wat een heerlijk plaatje! Echt alles op deze foto is verleden tijd (lees gesloopt); hoewel, is de 830 niet ergens bewaard gebleven?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    8605


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>