Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 29-4-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Koppelwagen 2114 op het Stationsplein onder toezicht van 2 cheƒs
foto van Koos van der Kolk uit de zomer van 1974




 Mail deze pagina 


wil leebeek | 12-11-2012
Frans van Meerwijk De dakreclames van de 2114 waren:

Vaillant 3 okt. 1977 tot 5 okt. 1992
Hadi 5 okt. 1992 tot na 6 aug. 1993 ( vertrek naar sloper in Montfoort).

Frans van Meerwijk | 7-11-2012
Ik wil geen deel vormen in de diverse discussie, maar alleen op de foto reageren:
Wat is die 2114 mooi!!! (Jazeker, mooi van lelijkheid, maar ik ben dan ook een liefhebber van de Engelse Bulldog)
Mijn eerbetoon-in-model zal dus 2114 zijn...

(Wil ik wél advies over correcte dakreclames

ad fontes | 7-11-2012
Bij veel bedrijven die Tatra`s gebruiken is er ook een volledige elektrische [voeding] koppeling. Het gebruik van de stroomafnemer op de tweede wagen is dan niet nodig.
Voor de oostduitse markt zijn overigens ook echte aanhangwagens [=motorloos] gemaakt, er reden [misschien nog wel een paar] sets van Tw+Tw+Bw of Tw+Bw

joost | 7-11-2012
@Remco. Bij de Tatra`s in Boedapest rijdt (nog steeds) de tweede (motor)wagen mee als aanhangrijtuig. Met getrokken stroomafnemer werkt de elektrische aandrijving niet. D.m.v. de kontakten in de automatische koppeling wordt wel de beremming van het ahr tot stand gebracht.
Overigens leuk om te zien aan de reacties dat men hier veel te vertellen heeft over materieel dat bij ons sedert jaren niet meer in reguliere dienst is. Elders in Europa begint dit materieel langzaam maar zeker uitgediend te raken maar is voorlopig nog springlevend. Dank voor al uw waardevolle reacties.

erven sleeboom | 7-11-2012
B. de Lange | 6-11-2012 Het is niet de installatie die de PCC maakt, het zijn de uitgangspunten: comfortabel (rijden en remmen zonder rukken), snel optrekken, laag geluidsniveau, lage onderhoudskosten.

De discussie "wanneer noemen we het (nog) een PCC" is in de VS eindeloos gevoerd. Er kwam een soort consensus dat de aanwezigheid van een accelerator (Westinghouse) of commutator (GE) en het gebruik van de oorspronkelijke ERPCC-octrooien daarvoor bepalend was.
Het blijft een nogal academische kwestie en misschien een zinloze heen-en-weer discussie, want inderdaad is het totaal van eigenschappen die B. de Lange noemt, belangrijker.
Toch kun je die uitgangspunten ook van toepassing verklaren op heel veel trams die in de verste verte geen PCC zijn. Koppeling aan de technische uitwerkingen door de ERPCC is dus toch nodig.

Remco | 7-11-2012
Hoe handig het was dat die 2100`en een eigen controller hadden zag ik laatst in Wenen, waar ze drie mensen nodig hebben om een koppelstel achteruit de remise in te krijgen: de bestuurder achterin bij de hulpcontroller van de motorwagen, een rangeerder met een fluitje achterin de bijwagen en een medewerker op straat om ongelukken te voorkomen. Ik had toch wat medelijden met die rangeerder, die moest wel een lamme arm krijgen van het zwaaien naar de bestuurder om aan te geven dat deze kon doorrijden.

Remco | 7-11-2012
@tokke, @joost en @Hans (Zoef): Er was nog een andere oplossing denkbaar geweest dan een pantograaf op de tweede wagen. Nee, niet een batterijtje . In Leipzig rijden Tatra twee- en driewagenstellen, twee motorwagens met eventueel een bijwagen zonder motor. In die samenstelling gebruikt de tweede motorwagen de pantograaf niet, deze ligt netjes naar beneden. De motoren van de tweede wagen krijgen stroom van de voorste. De reden is dat het met de tweede pantograaf nog wel eens mis ging bij de bediening van een wissel, met ontsporing tot gevolg. Er staat mij bij dat de stroomvoorziening gewoon in de koppeling is geïntegreerd, maar dat weet ik niet zeker meer. Ik dacht dat ook in andere Duitse steden zo`n systeem wordt gebruikt. De Haagse PCC`s zijn daar niet voor uitgerust. Zo had het ook gekund, dus die vraag van tokke was nog niet zo gek.

B. de Lange | 6-11-2012
Het is niet de installatie die de PCC maakt, het zijn de uitgangspunten: comfortabel (rijden en remmen zonder rukken), snel optrekken, laag geluidsniveau, lage onderhoudskosten.
De Accelerator die op het filmpje staan en ook bij HTM gebruikt werd is de oplossing van Westinghouse. General Electric had een andere uitvoering.
Een PCC met chopper (thyristoren) is dus een echte PCC. Een GTL8 wordt ook wel dubbelgelede PCC genoemd.
Het grote voordeel van de PCC was een modulair ontwerp, lengte en breedte aan te passen, aantal deuren was een andere keuze, een en twee richting, wel of niet koppelbaar, drie verschillende uitvoering van deuren (met en zonder gevoelige randen), drie typen mechanische remmen.
Voor het ontwerpen van de PCC werd in een universiteit "uitgevonden" wat er nodig was om comfortabel te zijn: een constante versnelling.
Ook de eerste rubbergeveerde wielen werden aan een universiteit ontwikkeld en uitgetest.
De koningspen, waarmee alle krachten tussen draaistel en wagenbak overgebracht werden (versnellen, remmen, gewicht van de bak) en het draaien in bogen mogelijk was, met erg weinig onderhoud en snel vervangen van de draaistellen is een van de voorbeelden van lage onderhoudskosten.

erven sleeboom | 6-11-2012
Een geweldig filmpje, en heel instructief. Bedankt.

joost | 6-11-2012
Dit maakt een PCC tot een PCC.

http://www.youtube.com/watch?v=CqnsNhDVefs

fred(je) | 5-11-2012
De chef rechts met regenjas is Degger ( was mijn groepschef)

Wouter | 5-11-2012
Haha het is ook wat ver gezocht maar hij oogt ook een beetje laag en vierkant. Met de 2114 is inderdaad geen enkele relatie

erven sleeboom | 5-11-2012
Nou, die associatie moet je maar `s uitleggen, dan kan ik met je meevoelen, want nu zie ik nog geen enkel verband tussen de Cape Hope en dit plaatje.

En met de 2114 nog minder.

Wouter | 5-11-2012
Door die dia moet ik een beetje denken aan het plaatje van de AEG Cape Hope die ik toevallig van het weekend tegenkwam in het boekje "Allemaal voorzien?" van Ron. F. de Bock uit 1979

erven sleeboom | 5-11-2012
Prachtige foto, minstens van Hans van Engelen-kwaliteit.

Dit drietal is van het trambedrijf van Shaker Heights in Ohio, de middelste wagen wordt inderdaad waarschijnlijk als quasi-"aanhangwagen" meegesleept.

Voogd | 5-11-2012

Dia van mijn vader; jaren 1960 denk ik. Drie gekoppelde PCC`s in Cleveland waarbij de tweede waarschijnlijk als tussenwagen wordt gebruikt want de trolley staat niet tegen de draad.

Richard Velthuysen. | 5-11-2012
Erven Sleeboom :

Klopt , maar vooralsnog blijven de 2100en de enige PCC-gemotoriseerden aanhangwagens waar dan ook.
Dan zijn ze ondanks hun "lelijkheid" toch uniek.

Museummedewerker | 5-11-2012
Mijn geheel persoonlijke mening: een 1300 met een 2100 vormen samen een prachtige combinatie. Met heel grote afstand tot alle andere PCC`s en in welke combinatie ooit vond ik (en vind ik nog steeds) een thyristor1300 met een 2100 het ultieme stel om mee te rijden.

Ooit heb ik eens een 2100+1300 van Vrederust naar het Noorderstrand gereden. Jawel, de 2100 voorop en de 1300 `dood` erachter wegens een gebroken koolstaaf. Dat gaf wel bekijks en ik heb nog last van mijn duim want zo`n dodemanschakelaar is dan toch niet zo gebruiksvriendelijk ;-)

Hans (Zoef) | 5-11-2012
Volgens mij is aan de achterkant een ruit stuk en dicht gemaakt met grijze plastic folie.

erven sleeboom | 5-11-2012
Richard Velthuysen | 5-11-2012 mee eens, maar gemotoriseerde aanhangwagens ??

Denk maar aan de "blinde koeien" van Zürich: 36 "Mirage"-motorwagens hadden geen stuurstand (inmiddels niet meer in dienst).


rsg | 5-11-2012
Deze 2100 serie had zowel voor als achter een hulpcontroler.
vandaar ook 2 koplampen aan de voorzijde die witlicht uitstraalde.
alleen konden ze geen zandstrooien,dus was het voorzichtig rijden ...



Richard Velthuysen | 5-11-2012
Koppelstellen : Jazeker dat ook in andere plaatsen op de wereld; mee eens, maar gemotoriseerde aanhangwagens ??
Nog ergens anders ter wereld of zijn wij echt uniek ??

erven sleeboom (P.S.) | 5-11-2012
Het centrale kenmerk van een PCC is de accelerator, en die hebben (hadden) de Tatra`s en Konstals ook. In dat opzicht waren de Haagse 1336-1340 eigenlijk geen PCC`s, en de gemoderniseerde Antwerpse en Gentse exemplaren ook niet meer. Maar dan geldt toch de stelregel: wat rijdt als een PCC en er uitziet als een PCC, noemen we gewoon een PCC.
De GTL heeft allerlei PCC-onderdelen en -kenmerken, maar die noemen we toch eigenlijk geen PCC meer.

erven sleeboom | 5-11-2012
Nou nee hoor, hij staat gewoon in de rails. Anders was de beugel heus wel neergehaald. Zo`n los lelijk ding in de stad betekende meestal dat de bijbehorende 1300 de geest had gegeven.

Het rijden met PCC-koppelstellen gebeurt in Antwerpen nog steeds. In de VS kwam het ook wel voor, bijvoorbeeld in Newark nog tot enkele jaren geleden.
De Tsjechische Tatra`s en de overeenkomstige Poolse Konstals rijden/reden nog steeds volop in 2- en 3-wagenstellen. Het zijn wel degelijk PCC`s, al hebben ze in een aantal opzichten wel eens PCC-octrooien ontdoken. Maar wat de techniek heeft van een PCC, rijdt als een PCC, klinkt en voelt als een PCC en onderdelen heeft die uitwisselbaar zijn met een PCC, noemen we gewoon een PCC.

Peter | 5-11-2012
Kleine correctie: er zijn maar 30 2100-en geweest.

Haagse_Meester | 5-11-2012
Ik denk dat ik het al zie: de voorste as lijkt ontspoort...

Haagse_Meester | 5-11-2012
De 2100-en waren feitelijk 40 extra 1300-en, maar dan zonder bestuurderscabine. Ze hadden wel een controller, zodat ze ook alleen konden rijden, zij het leeg (dus zonder passagiers) hoewel het best gebeurd zal zijn....

Antwerpen kende eveneens gekoppelde PCC`s, maar niet als "aanhangwagen", dat waren gewone wagens, dus met een zitplek voor de Wattman Gent had/heeft alleen solo-wagens en Brussel stapte idd snel over op gelede versies. De Amerikaanse PCC heeft het niet lang genoeg uit kunnen houden dat koppelstellen of gelede versies nodig waren: wie kon nam een auto en kon je dat niet betalen was de bus een goedkoper alternatief voor de overheid (die overigens heel anders functioneert dan we in Europa kennen!) en particuliere uitbater om OV te blijven bieden.

De Tatra zie ik niet als PCC (op een kleine officieel bestelde serie na) maar die reden in sommige communistische industriesteden als 3-wagen trams. Ook nu de auto een massale opmars heeft gemaakt na 1989 rijden er nog altijd veel steden met koppelstellen.

Weten we ook waarom de 2114 daar staat?

Hans (Zoef) | 5-11-2012
Sterker nog, zij hadden 2 motoren. Hoe wil je deze laten lopen zonder pantograaf? Ik denk met een batterijtje!

Iemand was mij net een paar seconden voor en inderdaad het waren er 4, één op iedere as.

Hans (Zoef) | 5-11-2012
Sterker nog, zij hadden 2 motoren. Hoe wil je deze laten lopen zonder pantograaf? Ik denk met een batterijtje!

joost | 5-11-2012
@Tokke. "Ze hadden ook een eigen motor, toch?". Vandaar ook een eigen pantograaf. Vier motoren van 45kW voeden doe je niet even met een in de koppeling geïntegreerd kabeltje.

tokke | 5-11-2012
Op zich waren ze wel praktisch, toch? Heb nooit begrepen waarom ze een eigen pantograaf hadden. Ze hadden ook een eigen motor, toch?

erven sleeboom | 5-11-2012
De 2100 in al zijn lelijkheid. Wat is nou kop en wat is kont, en dan dat gruwelijke geel.
Blij dat die afzichtelijke monsters het maar kort gehouden hebben bij de HTM. De miskoop van de eeuw, deze uitnodigingen voor vandalisme.

Stefan (Delft) | 4-11-2012
Volgens mij waren er in het Oostblok ook stuurstandloze (niet-)motoraanhangwagens...

klaas | 4-11-2012
Ja, dat is een leuk grapje "2 cheƒs" , die zijn bovenmodaal zeker.

Jeroen | 4-11-2012
Volgens mij puur Nederlands. In België maakten ze gewoon een gelede versie op basis van de PCC en in de VS inderdaad enkele wagens. Daar waren de wagens veelal wel breder zodat de capaciteit groter.

JWB | 4-11-2012
Was dit een puur Haags idee of waren er meer plaatsen in de wereld waar een stuurstandloze PCC als achterwagen werd gebruikt? In de thuismarkt van de PCC (USA) werden ze naar mijn idee altijd ``solo`` gebruikt.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4853


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>