Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 27-6-2017, 14:24 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Tramspoor-plattegrond Gevers Deynootplein 1930
deelplattegrond van Bert Kempff




 Mail deze pagina 


Aat Hoogland | 23-2-2016
Wanneer ik het sporenplan bekijkt, heb ik het idee dat een tram nooit vast kwam te zitten. Het kon altijd wegkomen. Slimme jongens vroeger. Anno nu met de computer???

aldo markus | 18-10-2015
En als aanvulling op mijn twee eerdere postings: ook ik had het fout...
Het verbindingsspoor vanuit de binnenlus richting Seinpostduin was er dus in 1930 al. In 1974 hoefde alleen het spoor met kruising van de nieuwe standplaats van lijn 9 naar de Nieuwe Parklaan te worden toegevoegd.
De op deze plattegrond genoemde lijn 15 reed in de zomers van 1924 t/m 1941 via lijn 9 naar de Javabrug, sloeg daar linksaf en reed via de Boslaan (lijn 7) dr het Bezuidenhout (L. de Colignyplein) naar het Stuyvesantplein. Als lijn 15 niet reed (`s winters en vanaf 1941) nam lijn 14 deze plek in. In de zomers t/m 1941 had deze zijn halte bij het Circustheater.

Samenvattend: de noordelijkste standplaats is gebruikt door lijn 9 (1904-74) en 8 (1974-77). De middelste door lijn 12 (1907-09, die laat ik even buiten beschouwing), lijn 10 (in de zomers 1906-20, idem), 14 (zomers 1921-23 en zomers en winters 1942 en 1945-65, idem), 15 (zomers 1924-41) en 7 (1976-77, idem). De zuidelijkste standplaats was voor lijn 8 (1905-74) en uiteindelijk voor de 9 (1974-77).
Van 1905-07 heeft ook lijn 13 (naar Anna Paulownastraat, in de praktijk naar het Plein) hier gehalveerd. Ik vermoed haast dat deze de middelste halte gebruikte. Maar dit laatste weet ik niet.

pduvekot | 6-4-2014
Het is meer een stoep die doorloopt zoals ook aan de linker kant

aldo markus | 6-4-2014
Dank voor dit antwoord. Als die grijze lijn een vluchtheuvel was, is dat inderdaad een logische plek.

pduvekot | 6-4-2014
Vooral de wissel bij de eindhalte van lijn 14. Het lijkt erop dat deze bedoeld was voor spookrijders

joost | 6-4-2014
Wat een gecompliceerde sporensituatie, vergeleken met nu. Ik tel hier een stuk of 25 wissels en vele bogen . Met het toen intensieve gebruik van twee-assers zal dat heel wat aan onderhoud hebben gevraagd/gekost.

wil leebeek | 6-4-2014
Waar 14 staat is de beginhalte van lijn 14 gedurende de zomerdienst.
De uitstaphalte was inderdaad bij het grijze vlak.

pduvekot | 5-4-2014
In mijn herinnering van meer dan zestig jaar geleden was er een halte tegenover het eindpunt van lijn 14 bij de grijze streep op de Nieuwe Parklaan, maar ik durf mijn hand daarvoor niet in het vuur te steken want meestal stapte ik een hallte eerder uit

aldo markus | 5-4-2014
Weet iemand waar in deze situatie de halte voor uitstappende passagiers van lijn 14 was?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1824


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>