Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-3-2017, 21:17 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Tramspoor-plattegrond Remise Maaldrift 1961
deelplattegrond van Bert Kempff




 Mail deze pagina 


Emile1952. | 15-9-2013
Aanvulling. Die ene keer schijnt volgens het verhaal op 3 oktober geweest te zijn. Maar dat geloof ik al helemaal niet. Wie ooit eens op 3 oktober in Leiden is geweest, tijdens de Leidse ontzet feesten, en weet hoe druk het dan wel niet is, weet dat dit niet kan kloppen. De trams van de HTM en NZH kwamen dan de binnenstad niet in. Die stopten bij de Posthof aan de Rijnsburgerweg achter het station, of bij de Korevaarstraat aan de andere kant, op enige afstand van de Lammerschans.

Emile1952. | 15-9-2013
@erven sleeboom. Klopt. Het verhaal is erg hardnekkig. In de diverse boeken wordt gesproken van maar een keer. Een testrit met `n Limburger, en gebruikmakende van de keerlus op het stationsplein, over de sporen daar van de NZH. Daar bestaat geen foto van. En niemand weet wanneer dat was. Ik denk dat het verhaal niet waar is, maar dat is mijn mening. Wel hebben een paar keer, in de loop van die jaren, de motorwagens uit de serie 51 t/m 80 daar, met en zonder aanhangwagen, gebruik gemaakt van die keerlus, toen er weer eens gewerkt werd aan de sporen in de Haarlemmerstraat. Vaak was dat niet. Want de samenwerking tussen de HTM en NZH was nou niet echt geweldig te noemen. Het waren daar nml. in Leiden elkaars concurrenten.
Grappig is het wel dat de HTM wel die plannen had om met Limburgers naar Leiden te gaan rijden, daar op de lijnfilms in de Limburgers ook Leiden stond aangegeven.

erven sleeboom | 15-9-2013
Ad Fontes | 14-9-2013 Er zijn ook wel Limburgers in Leiden geweest, dan werd gekeerd via de keerlus voor het station

Dat is nu juist zo`n vaak verteld verhaal waarvan we graag zouden willen weten of het waar is. Volgens kenners kwamen de Limburgers (op proefritten) nooit noordelijker dan de/het Haagse Schouw en zetten dan achteruit terug via het overloopwissel.

Ad Fontes | 14-9-2013

Voorburg had [heeft] ook een lus. De Limburgers vervingen daar de Fluitketels en hebben daar tot ze door PCC`s werden afgelost gereden. Daarna is nog overwogen de snellere exemplaren op de Delftlijn in te zetten [de keerdriehoek was toen al gepland / in aanleg]. Reden was dat zorgen om het remgedrag van de buitenlijners [51-80], reden om het niet te doen de verwachtingen dat de gemeente Delft dat niet zou accepteren.
Er zijn ook wel Limburgers in Leiden geweest, dan werd gekeerd via de keerlus voor het station [waar nu het bustation is]

Hans | 14-9-2013
Over de inzet van Limburgers op het intercommunale net gesproken, ik zit me af te vragen welke eindpunten nu eigenlijk een keerlus hadden (Afgezien van Den Haag natuurlijk). Was dat alleen het eindpunt De Lus (het eindpunt, dat vr Remise Wassenaar/Maaldrift werd aangedaan) of waren het er meer? Voorburg? Was dit dan de reden, dat men de Limburgers op Maaldrift maar handhaafde? Want er waren domweg geen/niet genoeg keerlussen? Dan maar second best: gebruik laten maken van een keerdriehoek?

Emile1952. | 14-9-2013
@Betweter. Dat ben ik met je eens. Maar iemand die er vaak kwam, en er in de buurt woonde, is toch heel iets anders dan iemand die een keer met een aantekenboek langs komt, en wat ruwe schetsjes maakt. En die vele jaren later uitwerkt.
Maar nogmaals geschreven, de tekeningen van Bert Kempff zijn mooi, geweldig goed gedaan, maar zijn helaas niet volmaakt.
Mijn opmerkingen moet je dan ook zien, niet als kritiek, maar om de zaak te perfectioneren voor het nageslacht.
En daar ik geen tramman ben geweest, wil nog niet zeggen dat ik niets weet. Er werd nogal de laatste tijd op deze site gedaan of ik mij alles verkeerd herinner.

Betweter | 14-9-2013
In 6 jaar tijd kan er een hoop veranderen ...

Emile1952. | 14-9-2013
Vervolg:
En de tweede foto met nummer 38348 laat duidelijk aan de rechterkant zien dat het rechter verticaal getekende spoor veel verder door naar achteren liep. Dus ook hier heb ik mijn gelijk in gekregen.
Nogmaals bedankt @Br.

Emile1952. | 14-9-2013
@Br. Geweldig bedankt Br. Je hebt mij daar een zeer groot plezier mee gedaan, met die tip van die 2 prachtige lucht foto`s. Ik had dus toch gelijk! De foto, met nummer 4758 aan het eind van de link, laat een weg zien, die bestraat is door het plantsoen, waar het enkelspoor ook over liep naar de achterkant van de remise. Ik herinner het mij zo goed. Ik heb vele jaren ook op de Anemonenweg nabij het Rozenplein gewoond. En ik speelde in die jaren jaren na 1960 veel op en rond de remise, die op loop afstand lag. Ik begon door sommige postings aan mij zelf te twijfelen. zo van, herinner ik het mij nog wel goed.

Br | 14-9-2013
En nog een, ook uit 1955:

http://gemeentearchief.wassenaar.nl/atlantispubliek/Default.aspx?modules=Beeldbanken#media/38348/1

Br | 14-9-2013
Om de discussie nog wat te verlevendigen hierbij een linkje naar een luchtfoto uit 1955 van de Wassenaarse Beeldbank:

http://gemeentearchief.wassenaar.nl/atlantispubliek/Default.aspx?modules=Beeldbanken#media/4758/1

Wim van Es | 13-9-2013
Alle commentaren hebben toch wat correctie`s gegenereerd.

Hans | 13-9-2013
@Kempff. Dank voor uw bijdrage. Blijft nog wel de vraag, hoe het nu zit met de twee verticale sporen op uw plattegrond. Is nu de tekening in het door @Emile1952 genoemde boek van Johan Blok juist of die van u? M.a.w. is het rechter te kort en lag er nog een overloopwissel tussen beide? Waarschijnlijk zullen wij het juiste antwoord 52 jaar na dato niet meer vernemen. Met dit gemis kan ik heel goed leven, maar in het kader van een zo precies mogelijke HTM-geschiedschrijving is het natuurlijk jammer.

Uw tekeningen ademen een professionele perfectie, maar met @Emile1952 ben ik het eens, dat een beknopte verklaring van de symbolen uw plattegronden ten goede zou komen. Het ontbreken van een schaalvermelding vind ik evengoed vrij storend. Jammer dat ze hierdoor een ietwat onvoltooide indruk geven.

@Emile1952. Je zult begrijpen, dat ik de woorden "Weer wat geleerd" in mijn tweede berichtje van 12-9-2013 bij deze intrek en het nu eerder op jou van toepassing vind.

Ad Fontes | 13-9-2013
Wat betreft de in Maaldrift vanaf 1936 gestalde wagens: die zijn merendeels niet gesloopt, maar in de oorlog onder Duitse druk verkocht, als ik het goed heb vooral naar wat toen Posen in D was en nu Poznan in Polen. Er zijn foto`s bekend waarin ze als mw+ahw reden, maar al snel werden ze allemaal ahw. Laatst bekende foto is uit de jaren `60, wachtend op sloop.

Emile1952. | 13-9-2013
@Joop Jansen. Bedankt voor jouw info!

@G.A.Kempff.
Nadat het gebogen enkelspoor zonder bovenleiding naar de achterkant van de remise verdween, is toen ook het straatje door het plantsoen verdwenen? Je hebt dat niet ingetekend. Ik kan mij toch stellig herinneren dat ik dit nog een paar jaar heb zien liggen. Ik woonde toen, sinds 1960, op een niet al te lange loopafstand van die remise. En heb daar vaak met buurtjongens rond de verlaten remise gespeeld.

Ook hier even opgemerkt. Het is Deijlerweg en Weijermanstraat. Dat de HTM dat consequent anders schreef, en ook vele tramboeken dat anders laten zien is toch hoogst vreemd te noemen. Een "ij" is bij mijn weten niet gelijk aan een "y".

Voor dat sommige mensen gaan denken dat ik de tekeningen van Hr. Kempff waardeloos vind, wil ik wel nog even melden dat ze fantastisch mooi gemaakt zijn. Dat is een hoop werk geweest. Mijn complimenten.

Joop Jansen | 13-9-2013
@Emile : 1959-60 werd de Benzoelectrowagen 3 omgebouwd o.l.v. de Chef WP Neumann en Eelctr.Voeding Ing. W.Feteris in de CWP-Lijsterbsstraat omgebouwd tot Dieselelectrowagen - Motorlorrie H41 en dus sindsdien aldaar gestald, in het Bovenleiding-convooi H41+H42+H43 op spoor 1 nabij de Hoofdingang, terwijl de Rangeer-Motorwagen 36 op het wasspoor naast de storingsafdeling binnen in de Centrale Werkplaats werd gestald.

Emile1952. | 13-9-2013
@G.A. Kempff.
Het bovenleidingloze enkelspoor was reeds voor 1961 verwijderd.
Ok, raar, maar ik neem het onmiddellijk van je aan. Maar het roept wel weer een vraag op. Waar werd de "Dieseltinus" dan `s nachts gestald? Want op Maaldrift was er een speciale ruimte voor deze werkwagen, en die kon dan het laatste jaar niet meer gebruikt worden.
Reeds in 1954 werden er al op Maaldrift wagens gesloopt/verbrand, o.a. Ombouwers en Noren.
Ok, dat heb ik niet in de boeken gelezen. Maar ook die kunnen onvolledig of incorrect zijn.
De zwarte lijnindicatie`s geven alleen de tramlijnen op desbetreffende locatie`s in de tekeningen weer.
Dat die zwarte lijnindicatie`s bij een aantal tekeningen bij de haltes, of in de buurt daarvan staan, berust dus op toeval. Ok, ik heb dat er verkeerd uit begrepen. Je had eigenlijk bij die tekeningen een kleine legenda moeten maken hoe e.e.a. genterpreteerd moet worden.

Toch bedankt voor jouw uitleg.


Kempff | 12-9-2013
Algemeen: Mijn tekening geeft de ligging der sporen en wissels weer, zoals ik deze ter plaatse midden zomer 1961 heb waar- c.q. opgenomen.

@Hans: "En waar loopt het enkelspoor heen dat aan de bovenkant uit de kaart verdwijnt? Naar een werkplaats?"
Het enkelspoor eindigde net buiten bovenzijde tekening, en werd gebruikt als sloop/brandspoor.

@Emile1952: "Ook het enkelspoor door de Weyermanstraat is niet ingetekend.
Dit spoor was speciaal voor de bovenleiding werkwagen "Dieseltinus", die op diesel reed, aangelegd."

Incorrect.
Het bovenleidingloze enkelspoor was reeds voor 1961 verwijderd.
Dit spoor was in `23 aangelegd voor montage-bmr HTM 3, welke in 1960 werd omgebouwd in montage-dmr H41 `Dieseltinus`.

@Emile1952: "De enige keren dat er wagens in brand zijn gestoken is aan het einde, en na de sluiting van de remise Maaldrift. Lees de boeken er maar op na."
Incorrect.
Reeds in 1954 werden er al op Maaldrift wagens gesloopt/verbrand, o.a. Ombouwers en Noren.

@Emile1952: "Ik heb nooit geweten, dat die zwarte blokjes op de tramspoorplattegronden de exacte plaatsen van haltes aangaven.
Ik ging er vanuit dat ze louter route-aanduidingen van de betreffende lijnnummers waren."

De zwarte lijnindicatie`s geven alleen de tramlijnen op desbetreffende locatie`s in de tekeningen weer.
Slechts in sommige tekeningen zijn begin/eindpunten aangegeven door gele stippen, rood omlijnd.

Emile1952. | 12-9-2013
@Hans.
Betekent het nu, dat de tekeningen van G. A. Kempff minder betrouwbaar zijn dan dat ze - zo op het eerste gezicht - eruit zien.

Dat zou ik niet willen beweren. Misschien is de tekening gemaakt van de situatie na sluiting van de remise in 1961. Maar waarom dan het spoor van die bij de afbraak handige "Dieseltinus" eerder opbreken? En een handige wissel aan de rechterkant bovenaan in deze tekening niet te zien weghalen? De sporentekeningen die ik in 3 boeken, eerder genoemd, tegen kwam waren van de Hr. D. van der Spek. Deze heeft heel veel tekeningen in diverse tramboeken gemaakt. Hij zal het heus wel weten.

Hans | 12-9-2013
@Emile1952. Ik heb nooit geweten, dat die zwarte blokjes op de tramspoorplattegronden de exacte plaatsen van haltes aangaven. Ik ging er vanuit dat ze louter route-aanduidingen van de betreffende lijnnummers waren. Weer wat geleerd, dank je.

Betekent het nu, dat de tekeningen van G. A. Kempff minder betrouwbaar zijn dan dat ze - zo op het eerste gezicht - eruit zien

Leo | 12-9-2013
Bedankt Emile. Vandaar dat men toen had gekozen voor eenrichting-wagens. Dat was TOEN geen enkel probleem

Emile1952. | 12-9-2013
@Leo. In eerste instantie wel. Dus meteen na de in dienst stelling van de Limburgers, werd De Lus gebruikt. Na een aantal jaren reed men door naar de Remise Maaldrift. Waar de passagiers uitstapten bij dat zwarte rechthoekje met I4 erin, en instapten bij dat gele cirkeltje met I4 erin. Via achteruit rijden kwam men bij de begin halte.

Leo | 12-9-2013
Was het oorspronkelijke eindpunt van I4 niet bij de lus ?
Dan kon ie zonder te keren zijn dienst vervolgen ?

Emile1952. | 12-9-2013
@Betweter. Ik stel niets ter discussie, ik vermeld alleen wat ik gelezen heb in de diverse boeken. En ik heb er vele over de Haagse en NZH-trams. Ook door zeer goede deskundigen geschreven, zoals Wil ook een deskundige genoemd mag worden.

Betweter | 12-9-2013
De hier afgebeelde situatie is die van 1961. Ondanks dat sommigen er van overtuigd zijn dat vroeger alles beter was en er toen nooit iets veranderde, zal dat toch zeker gebeurd zij .

Overigens is het jammer dat de deskundigheid van Wil Lee eek, die ongetwijfeld uit eigen waarneming en aantekeningen spreekt, ter discussie wordt gesteld.

Op het einde wachten ... Een mens doet dat soms thuis, soms in een ziekenhuis. Het i. Brand steken gebeurt bij hen die daarvoor kiezen dan ook op een andere plek, dat kan bij trams dus ook. Veel PCC`s hebben op de terreinen van de remises Scheveningen en Zichtenburg op hun einde gewacht, maar dat werd daar, een enkele uitzondering daar gelaten, ook in die gevallen elders voltrokken.

Emile1952. | 12-9-2013
De enige keren dat er wagens in brand zijn gestoken is aan het einde, en na de sluiting van de remise Maaldrift. Lees de boeken er maar op na.

Emile1952. | 12-9-2013
@Wil Leebeek.

Je gooit twee zaken door elkaar. Hun einde af te wachten betekend voor mij in brandsteken daar ter plekke. En opstellen is wat anders. De genoemde wagens zijn in `s-Gravenmade in brand gestoken.

Wil Leebeek | 12-9-2013
Ik ben zeker niet inde war. ER zijn voldoende foto`s van een excursie van de NVBS met o.a. een bezoek aan de remise Maaldrift. Daar stonden eerder genoemde wagens opgesteld.
Deze excursie vond plaats op 28 april 1940.
Toen remise Maaldrift door de Duitsers werd gevorderd is een aantal wagens
uit de serie 101 t/m 150 en en enkele nog overgebleven 320 ers ( aanhangwagens) naar `s-Gravenmade overgebracht.

Emile1952 | 12-9-2013
Het zal duidelijk zijn dat er wat haken en ogen kleven aan deze sporentekening van G.A. Kempf. Ook het enkelspoor door de Weyermanstraat is niet ingetekend. Dit spoor was speciaal voor de bovenleiding werkwagen "Dieseltinus", die op diesel reed, aangelegd. Deze had een speciale ruimte aan de achterkant halverwege van de remise. Dit in verband met het brand gevaar.

Emile1952 | 12-9-2013
@Wil Leebeek.
"...wagens uit de series 1 t/m 20 en 101 t/m 150 die buiten dienst waren gesteld. hun einde stonden af te wachten..".

Ben je niet een beetje in de war met Remise `s-Gravenmade. Ik heb dat in `de eerder door mij genoemde boeken van Johan Blok niet gelezen, dat ook deze series daar hun einde vonden.

Emile1952. | 12-9-2013
@Wil Leebeek.
Sporenplan tekeningen Remise Maaldrift.
Zie Johan Blok "De buitenlijnen van de Haagse tramweg Mij. uitgever Pirola te Schoorl. September 1988. Blz.60.
Zie Johan Blok. "Haagse Trams, Het Haagse trammaterieel van 1864 tot heden". uitgever Elmar BV. te Rijswijk. 1993 Blz. 172.
Zie A. van Kamp. "De gele tram". uitgever A. van Kamp te Heiloo (eigen beheer uitgave) 1987. Blz. 64.

Wil Leebeek | 12-9-2013
Het enkelspoor liep in 1939/1940 door naar een bundel sporen waarop de
wagens uit de series 1 t/m 20 en 101 t/m 150 die buiten dienst waren gesteld.
hun einde stonden af te wachten.
Ook stonden hier de buiten dienstgestelde open aanhangwagens 423 t/m 452.

Ik heb nog nergens een plattegrond van dit sporengedeelte kunnen vinden.

Voor grotere reparaties werden de buitenlijners overgebracht naar de Centrale
Werkplaats in de Lijsterbesstraat.

Emile1952. | 12-9-2013
@Hans.

Had de Leidse lijn I/2 hier (aan de Deijlerweg/Deylerweg) ook een halte?
Ja, waar die zwarte blokjes met I2 staan.

En waar loopt het enkelspoor heen dat aan de bovenkant uit de kaart verdwijnt?
Nergens heen, het eindigd daar vlak boven. Volgens een sporen tekening in auteur Johan Blok zijn boek ""De buitenlijnen van de Haagse Tramweg Mij" op Blz.60 komt het linker verticaal getekende spoor nog bij het rechter verticaal getekende spoor via een wisselverbinding. Het rechter verticaal getekende spoor is te kort getekend.
Naar een werkplaats?
De werkplaats is de getekende kleinere grijze rechthoek naast de woorden maaldrift 1961. Dit is maar een heel bescheiden werkplaats.

Hans | 12-9-2013
Deze plattegrond roept wat vragen bij mij op, zeker nadat ik de foto`s met het opschrift "Limburger 89 keert bij remise Maaldrift in 1960" heb gezien. Duidelijk is dat lijn I/4 en de forensentram I/5 hier het eindpunt hadden. Maar was het dan niet handiger geweest om hier buitenlijners met twee stuurstanden in te zetten i.p.v. zo`n onpraktische eenrichtingtram? Of was het anno 1960 zo`n beetje geworden: roeien met de riemen die je (nog) hebt? Had de Leidse lijn I/2 hier (aan de Deijlerweg/Deylerweg) ook een halte? Anders lijkt het me een nogal hachelijke onderneming om met zo`n Limburger achteruitstekend bij het eindpunt te geraken.

En waar loopt het enkelspoor heen dat aan de bovenkant uit de kaart verdwijnt? Naar een werkplaats?

Ook hier weer: wie het weet, mag het zeggen. Graag!

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    0443


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>