Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-6-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



DAF SB200 269 van lijn 25S op de Lozerlaan, hoek Meppelweg
foto uit de collectie van Nick Roestenburg




 Mail deze pagina 


Ad Fontes | 28-3-2013
19s stopte al in 1970, de busbaan op de Loosduinsewg/kade betekende dat de sneldienst de gewone niet meer kon inhalen. Kort daarna kwam 18s, die het net als 25s tot `79 heeft uitgehouden.

Maarten | 28-3-2013
Wanneer is de HTM gestopt met het rijden van sneldiensten op de lijnen 5, 25, 19
Voor liijn 5 stopte het op 31-08-1974 daar deze werd vervangen door lijn 9 naar Vrederust

Hans (Zoef) | 28-3-2013
@Wim, geen enkele twijfel meer mogelijk! Gisteren ben ik naar het nieuwe huis van mijn nicht geweest en ben hier ook even langs gereden. Vanaf het stoplicht kon ik de mannege en de flat heel goed zien en ook nog de volgende flat. De situatie is precies als op deze foto, met uitzondering van het zicht op de derde flat, die was door de bomen niet zichtbaar, maar de omschrijving bij de foto is nu geheel correct.

wil leebeek | 28-3-2013
De reclamesticker op de bus is:

Uitzendbureau Aktie 68.

Deze is aangebracht in de zomer van 1974. Na een jaar zijn er veel van deze reclames verdwenen maar er werd er wel eens een enkele vergeten te
verwijderen. Overigens, in de jaren na 1975 is deze reclame meermalen
opnieuw aangebracht zij het met een heel kleine wijziging.

willem | 26-3-2013
Dank je wel Wim.
Maar als je nou zondag niets te doen hebt, pak de fiets (of de tram, die is gratis en warmer) naar de Lozerlaan. Dan weet jij het daarna ook 200% zeker. :)

Wim van Es | 26-3-2013
@willem, ik weet het nog steeds niet 100% zeker. Jij weet het 200% zeker, daarom denk ik nu toch dat jij gelijk hebt.

Frans van Meerwijk | 26-3-2013
Willem,
Zker met al jouw uitleg geef ik je ook gelijk! Maar het was zondag zo druk op de Lozerlaan, dat ik er niet eens aan moest denken om in feite midden op die kruising te gaan staan

p naar de volgende raadplaat!

Stefan | 26-3-2013
Begin jaren `90 had de Lozerlaan nog oude RB2-lantaarnpalen met Philips TA500-armaturen. Precies zo`n zelfde lantaarnpaal is achter de 269 te zien. Bij de verbreding van de Lozerlaan zijn ze verdwenen...

Mike | 26-3-2013
25-s was dus een behoorlijke puzzel, maar ik denk dat je wel gelijk hebt !

Hoe dan ook, dit is een hele mooie website en we zijn allen aan Wim van Es dank verschuldigd. want zelfs menigeen stapt ervoor op de fiets of gaat te voet situaties ter plekke bekijken.

willem | 26-3-2013
Wim, ik heb je net weer een foto gestuurd.

Ben vanmiddag op de fiets naar het bewuste kruispunt gereden en heb deze foto gemaakt omdat de bomen nu, in tegenstelling tot de Streetviewfoto, geen blad hebben.
Ik moest een klein stukje van de hoek af richting de Escamplaan omdat de 2e flat anders achter de bomen schuil ging. De 3e flat is door de bomen helaas niet te zien.

Wat je ziet is dat de zwarte opbouw op het dak van de eerste flat ook links op het dak lijkt te liggen. Verder zie je dat de 2e flat tot ongeveer dezelfde hoogte van de 1e flat komt (het scheelt een klein beetje omdat ik een meter of 10 verder weg was gaan staan zoals ik hier boven schreef, anders was de voorste flat iets `hoger` geweest).

Als je aan komt fietsen vanaf de Erasmusweg kan je je op dat moment niet voorstellen dat dit beeld te vangen is, maar de Lozerlaan maakt ongemerkt een behoorlijke boog.

Werderom, de 269 draait vanaf de Lozerlaan de Meppelweg op. Anders kan niet.


Mike | 26-3-2013
Zelfs ik ga nu twijfelen, hoewel ik het eerst zeker dacht te weten.

Johan Kolstee | 26-3-2013
De Lozerlaan is pas in het midden van de 90er jaren omgebouwd naar zoals we de laan nu kennen, het ten tijde van deze genomen foto was deze laan een vrij rustige laan, vooral omdat de verlengde Lozerlaan naar Wateringen toen niet eens bestond, dus ik besluit me ook, na nader inzien en vooral de foto met de ingetekende lijnen van Willem bestudeerd te hebben, aan diens mening aan te sluiten dat deze foto vrijwel zeker vanaf het hoekje Meppelweg/ Lozerlaan genomen lijkt te zijn

Frans van Meerwijk | 26-3-2013
Het blijft een intrigerend vraagstuk
Zoals willem laat zien: ls de Lozerlaan op dat moment tweebaans is en inderdaad dicht langs de flats loop, zou het kunnen, maar dan kom ik toch op eerdere opmerkingen over de `houding van de chauffeur`, dat ziet er allemaal niet echt uit alsof hij nu vlijtig aan het sturen is...

Zou het wellicht kunnen zijn (ik heb geen flauw idee hoe druk de Lozerlaan in die tijd was), dat het wl een `geposeerde foto` is, maar dan inderdaad op de hoek Lozerlaan/Meppelweg?

Of spreken we nu met elkaar een excursie af naar dit kennelijk moeilijke punt

willem | 25-3-2013
Bij nader inzien heeft Martin gelijk. De bus draait vanaf de Lozerlaan de Meppelweg op. Aan de Jaap Edenweg was geen fietspad. En die bus had daar natuurlijk ook niets te zoeken. Het is geen fotomoment, maar een foto gemaakt tijdens het voorbij rijden. Ik heb van Google Streetview en van Google maps een print screen gemaakt. Die van Google maps heb ik met lijnen verduidelijkt. Ik stuur ze naar Wim en dan zal je zien dat de foto op die hoek gemaakt is en dat de 3 flats zo keurig naast elkaar liggen.
Bedenk dat de Lozerlaan toen smaller was en alleen aan de kant van de bebouwing lag.

Nogmaals, Lozerlaan hoek Meppelweg, kijkend in de richting van de Hengelolaan.


Martin van Riel | 25-3-2013
In de avondspits reed Lijn 25S vanuit het centrum naar Berestein om daarna leeg terug te rijden naar het Centrum. Men sloeg dan aan het eind van de Hengelolaan rechtsaf de Lozerlaan op en vervolgens weer rechtsaf de Meppelweg op. Dat laatste zie je nu op de foto. De bus staat hier niet op de Jaap Edenweg maar op de Lozerlaan hoek meppelweg. Vanaf de Jaap Edenweg heb niet het uitzicht op de flats zoals op de foto. De Jaap Edenweg was in het begin niet geasfalteerd maar daar lagen klinkers. Ik heb hier als kind heel veel gespeeld, deze situatie herken ik uit duizenden.

Frans van Meerwijk | 25-3-2013
@Mike:
Laten we nou maar voorzichtig zijn, vr je het weet pakt Wim ons alle twee bij een oor en moeten we strafregels schrijven...

LEUK die foto uit het HGA: die datering zal heus wel kloppen (die jongens zijn heel secuur), want inderdaad ligt daar nog steeds het tennispark en dit is eigenlijk ook een beetje een standpunt, dat ik zondag hoopte te vinden: ik had graag net over die boomtoppen heen een "bewijsplaatje" willen maken

Maar onze hele (en in mijn ogen prettige) discussie geeft wl aan hoeveel er verandert en hoe je mensen daarmee toch in verwarring kunt krijgen... (Al is het maar omdat kleine boompjes groot worden )

Mike | 25-3-2013
@ Frans van Meerwijk

ff lachuh .... puzzeltje erbij .... foto vanuit bijna hetzelfde punt genomen, maar nu vanaf een balcon van de 4e flat en .... zonder bus ...
Vraag me alleen af, of de datering van deze foto wel correct is ...

http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank/indeling/detail/form/advanced/start/103?q_searchfield=de+uithof#topviewer0-zoom/2/topviewer0-x/0/topviewer0-y/0/


Frans van Meerwijk | 25-3-2013
Dit blijft leuk!

Zker omdat Wim de "titel" van de foto heeft aangepast, denk ik dat we `g wel` kunnen aannemen dat dit de Jaap Edenweg is.
Dan gok ik nu even, dat die bushalte "De Uithof" grofweg ligt, waar nu RR4 staat, of was er wellicht een halte op dat parkeerterrein...
En dat de bus overduidelijk `poseert` is geen punt: dat was met de rijtijden wel te regelen, toch?
Dan zou de foto dus te dateren zijn op n 1973...

Mike | 25-3-2013
Busnr. 269
In dienst: 04-03-1972
Kenteken: DA-82-53
Merk: DAF
Type uitvoering: SB200 DKDL554

Op 17-12-1970 werd begonnen met de bouw van de Uithof, die op 02-01-1973 werd afgerond met de officile opening.


Martin van Riel | 25-3-2013
De bus staat gewoon op de lozerlaan en draait rechtsaf de meppelweg op, de Jaap Edenweg is het verlengde van de meppelweg en is hier bijna niet zichtbaar. De fotograaf stond in de middenberm waar nu ook de tram rijdt

willem | 25-3-2013
En nu is de vraag: wat moet die bus daar?

Wim van Es | 24-3-2013
@Mike,
Je hebt helemaal gelijk. De bus staat op het stukje Jaap Edenweg dat in het verlengde van de Meppelweg ligt en draait de "echte" Jaap Edenweg op.

Mike | 24-3-2013
Openbaar Vervoer:
Vanaf het NS-station Den Haag Centraal is De Uithof bereikbaar met RandstadRail 4 en buslijn 25. Halte De Uithof.

Mike | 24-3-2013
@ Johan Kolstee

Op 17 december 1970 werd begonnen met de bouw van de Uithof, die op 2 januari 1973 werd afgerond met de officile opening. Het complex bestaat uit een 400 meter-baan met in het midden een 30x60 meter-baan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Uithof_(Den_Haag)

De foto is van na 1973 ... zeker weten !

De locatie die ik aangaf klopt en ook de Uithof was er toen al.

peenbuiker | 24-3-2013
uit het gemeentearchief van ongeveer de zelfde locatie

http://www.haagsebeeldbank.nl/beeldbank/indeling/detail/form/advanced/start/42?q_searchfield=lozerlaan

Johan Kolstee | 24-3-2013
En omdat de Lozerlaan vanaf de Melis stokelaan met een flauwe bocht naar links gaat heb je dus vanaf de Melis stokelaan nooit zo,n uitzicht als op deze foto! Blijft natuurlijk wel die laatste brandende vraag? Wat doet bus 25 daar op de Jaap Edenweg? De schaatsbaan was er toen volgens mij nog niet.......... je ziet aan het asfalt (sporen) dat daar meer bussen hun rondje draaiden (vanaf de bus naar rechts) dus een uitzondering dat die daar reed was het niet......

Johan Kolstee | 24-3-2013
De `vierkant` flat staat haaks op de Hengelolaan, vanaf de Hengelolaan had je dus nog maar 1 flat gezien, nee, ik ben ook de mening dat dit vanaf het punt is waar nu RR4 het einpunt heeft, of de Jaap Edenweg toen al bestond weet ik niet maar je ziet duidelijk voor de eerste flat de manege, dus Mike,s conclusie klopt!

trammetje | 24-3-2013
De Jaap Eden weg was er nog niet.Dit is echt Lozerlaan?Hengeloolaan want je ziet er de kassen nog.Dat Randveen was er wel maar zou dan uiterst rechts op de foto moeten staan maar de fotograaf stond iets verder naar voren vandaar dat je het Randveen niet ziet

Mike | 24-3-2013
Deed dit uit het geheugen en met google maps.
Woon al heel lang dicht tegen Arnhem en kom nog zelden in Den Haag.

Als ik vroeger ging schaatsen, reed ik op mijn puch naar het eind van de LvM, dan linksaf en vervolgens rechtsaf de Uithof op. Ik had deze foto `bij wijze van spreken`vroeger zelf kunnen maken.

Frans van Meerwijk | 24-3-2013
@Mike:

Ben ik helemaal met je eens , daar komt bij, dat ik liever bier heb dan wijn...




De eerste foto is bij mij vanuit mijn raam, de tweede is op de hoek van Melis Stokelaan en Lozerlaan en de derde, waar met heel veel moeite door alle bomen ook nog een flat te zien is maakte ik vanaf de wielerbaan achter de kunstijsbaan, dus net iets verder dan de Jaap Edenweg.

John van den Berg | 24-3-2013
Die nicht van mij is nu ook met pensioen en was eigenlijk een collega bus chaufeur van jullie alleen hoefden haar klanten niet te betalen voor de ritten dat deden wij met z,n allen en er zaten tralies voor de ramen dat moest ook wel want ze vervoerden zowat de hele onder wereld in Nederland maar ze heeft het met plezier gedaan samen met een bewakings man . Alleen was het een touringcar want je kan geen crimi,s met een stadsbus vervoeren.

Hans (Zoef) | 24-3-2013
Heel toevallig allemaal, beide postings van Frans en mij kwamen op hetzelfde moment, zodat ik die van Frans nog niet had gezien. Ook ik woonde aan de Vrederustlaan, op een paar maanden na 40 jaar. Ik meen dat Frans woont op bijna dezelfde plaats en hij zo in mijn vroegere woonkamer kan kijken, in elk geval zijn we er uit voor wat deze foto betreft. Dank voor de moeite!

Mike | 24-3-2013
@ Frans van Meerwijk

Die fles wijn ben ik dus niet kwijt.

Maarrr ... die fles blijft in de kelder staan rijpen, totdat ik Wim van Es een keer tegen het lijf loop. Want Wim heeft deze fles verdiend ! voor al het mooie werk dat hij verricht !

Hans (Zoef) | 24-3-2013
En als we dan zover zijn dan wil ik geheel volgens eigen visie het plaatje compleet makem. We zien dan achter de bus het tegenwoordige parkeerterrein waar de keerlus van lijn 6 omheen ligt. Geheel links de eindhalte van RR 4 en dan gaat de bus richting de Uithof en komt van de Meppelweg. Als we het zo bekijken, dan passen alle stukjes in elkaar en zijn we er uit, in elk geval kan ik mij in deze redenatie vinden.

Frans van Meerwijk | 24-3-2013
Belofte maakt schuld
Ik heb dus een verfrissende wandeling gemaakt vanaf de Vrederustlaan (woon ik) via de Melis Stokelaan langs de eindlus van lijntje 9 en daar een plaatje gemaakt: dan staan de flats inderdaad niet goed achter elkaar. Daarna dwars door de uithof inderdaad naar de gemeentegrens gelopen en verrek: zo ongeveer bij het sportcentrum komen die flats op de goeie manier achter elkaar te staan
Mike heeft dus helemaal gelijk: het is de Jaap Edenweg en dat "landje" waar Hans Zoef zijn karper ving weet nog niet dat het een kunstijsbaan en skibaan zal gaan torsen... Mijn voornaamgenoot heeft dus gelijk: duidelijk een verzoekplaatje.
Ik heb wel getracht een foto te maken, maar er staat inmiddels zoveel hout in dat stuk, veelzeggend is het beslist niet
Webmaster heeft de foto`s.
Ik vond dit wel een leuke zoektocht/puzzel

Mike | 24-3-2013
Nou, speculaties omtrent de locatie genoeg ..

het enige dat ik gedaan heb, is via google maps met mijn rug naar de Uithof staan.
Waarom:
Als ik de foto vanaf de andere kant neem, dus met mijn gezicht naar de Uithof (vanaf de Melis Stokelaan, Erasmusweg of Hengelolaan), kan ik nooit de manege in beeld krijgen, want die ligt dan plots verscholen achter n van de flats, dus moet de fotograaf met de rug naar de Uithof gestaan hebben.

Als ik aan de straatzijde van de flats ga staan, ter hoogte van de Lozerlaan, of zelfs nog ietsjes verder weg, ter hoogte van de Meppelweg, dan verschijnen de drie flats rechts in mijn beeld (eentje zit er dan in mijn rug achter mij). Maar op de foto staan de flats links in beeld, dus daar kan de fotograaf niet gestaan hebben.

Als ik aan de andere kant van de flats ga staan, met mijn voetjes in de Loosduinse kasgrond, dan zie ik drie flats links in mijn beeld verschijnen .... precies zoals ze ook op deze foto staan.

Wat zie ik dan in mijn lens:
- En van de 4 flats ligt achter mij, dus die zie ik niet;
- De volgende flat die ik zie, ligt een manege voor;
- De volgende flat en de flat daarachter zijn wat mistiger omdat ze een eind verder liggen.
Heh .. .. nu heb ik precies hetzelfde beeld als de fotograaf.

Maar nu het asfalt nog waarop de bus rijdt, want tussen de Lozerlaan en Loosduinen lag immers alleen maar grasland ... of toch niet overal ?

Neen, want tussen het gras ligt de Jaap Edenweg en die is geasfalteerd.

ga ik dus op de Jaap Edenweg staan, met mijn rug naar de Uithof, dan krijg ik hetzelfde beeld als de fotograaf: Stukje asfalt waarop een bus kan rijden, links in beeld een flat met een manege ervoor en daarachter, verder naar links weglopend, nog twee flats. Het is dan aannemelijk (maar niet zeker) dat deze bus richting Meppelweg gaat.

We gaan zien .......

Hans (Zoef) | 24-3-2013
@ Martin, dat is het geval als we uitgaan van de Jaap Edenweg, maar uitgaande van de Melis Stokelaan kijken we over een stuk leeg land en dan zou vanuit deze positie in elk gevan de Parkzijde te zien moeten zijn. (Daar ving ik eens mijn zwaarste karper van 28 pond)

Martin van Riel | 24-3-2013
@Hans Het stuk land wat je nu kaal ziet liggen ligt aan de kant van het westland om het maar zo te zeggen. Het randveen ligt op de foto aan de linkerkant en is hier niet zichtbaar.
Als je schuin over het braakliggende terrein zou lopen kom je uit in Poeldijk. Op deze plek lag ooit een tennispark. Er zijn nu plannen om hier een soort hotel te bouwen voor poolse gastarbeiders

Hans (Zoef) | 23-3-2013
Ik ga ook nog maar eens een duit in het zakje doen. Die laatste posting met de suggestie van de Jaap Edenweg zou ook heel goed kunnen, in elk geval aan de andere kant van de Lozerlaan. De belangrijkste reden is het feit dat achter de bus totaal geen bebouwing te zien is, terwijl langs de Lozerlaan wel overal bebouwing aanwezig was. Het enige wat er nog niet was aan die kant is de Melis Stokezijde, maar Randveen en Landzijde waren er wel en daar is hier geen spoor van te zien.

Martin van Riel | 23-3-2013
De plek vanwaar deze foto is genomen is waarschijnlijk de middenberm van de Meppelweg waar tegenwoordig de tram rijdt, ondanks dat de tram er nu rijdt is de middenberm nog goed zichtbaar op google. Bedenk wel dat de lozerlaan in die tijd nog maar een smalle weg was met 2 rijbanen. De Jaap Edenweg waar men het over heeft ligt helemaal rechts van de fotograaf aan de andere kant van de weg waar de bus op staat.

Mike | 23-3-2013
p.s. dus niet de Melis Stokelaan, maar juist wel de Meppelweg, anders is de manege niet te plaatsen !

Mike | 23-3-2013
@ EmWe

Klopt helemaal. De 4e flat ligt, gezien vanuit Kijkduin richting Den Haag Zuid, net vr de Jaap Edenweg/Meppelweg. Kijk maar op google maps.

ALs de fotograaf dus vr deze laatste flat, ter hoogte van de Jaap Edenweg, gestaan heeft en de bus richting flat met manege ervoor heeft gefotografeerd, dan zie je de andere 2 flats erachter liggen.

EmWe | 23-3-2013
Op de foto zijn 3 van de 4 flats zichtbaar,achtereenvolgens de Cirkelflat, de Vierkantflat en de Driehoekflat, dus dan is het meest waarschijnlijk toch de Melis Stokelaan, en is de Sterflat niet zichtbaar, die ligt dan links van de foto.

Mike | 23-3-2013
@ Willem

vanuit Kijkduin gezien in de richting van Den Haag Zuid, zie je dus de flats aan de achterkant met de manege ervoor (is nu nog precies hetzelfde).

Als je vanuit deze richting kijkt, loopt er naast de Lozerlaan dan ng een weg parallel ? Neen, want daar is gras en geen asfalt.

Aangezien de flats, bezien vanuit Kijkduin richting Den Haag Zuid, aan de rechterkant van de Lozerlaan staan en de bus op een geasfalteerde weg rijdt, die er niet is ....... moet het wel naast de Jaap Edenweg is wel geasfalteerd.

Ik zet er een fles wijn op .... heb alleen geen idee van bustrajecten, dus kan je niet uitleggen wat die bus daar doet, behalve dan langs de Uithof rijden.

willem | 23-3-2013
Lastige foto.
We kunnen in ieder geval zeggen waar het niet is.

Het is niet vanaf de Meppelweg, want dan staan de flats aan de verkeerde kant.

Het is niet vanaf de Hengelolaan want dan zijn er niet drie flats tegelijk te vangen.

Het is niet vanaf de Erasmusweg, want dan had er rechts op de foto een flat moeten staan die bij de bouw van Vrederust was neergezet.

Blijft over:
Melis Stokelaan (dan zou de bus na de 25S dienst terug naar de garage kunnen rijden)
Jaap Edenweg (wat moet die bus daar dan)

Mike | 23-3-2013
Hoewel ik al heel lang uit Den Haag weg ben, lijkt me dat deze foto ...... in perspectief gezien ....... en de achtergrond veel verder weg dan je wellicht denkt, kijkend op de achterkant van de 3 flats, met de manege ervoor ......, genomen in de draailus bij de Uithof ....... Jaap Edenweg, richting Meppelweg.

Heb enkele keren op streetview gekeken (was zelf ook wel benieuwd) en zou me niet verbazen als ik heel dicht in de buurt ben.

Ben overigens wel benieuwd waar Frans mee komt, als die ter plekke is geweest .....

tokke | 23-3-2013
heerlijk, dit gehakketak. ik denk dat de meppelweg, hoek lozerlaan het meest aannemelijk is, met de manege op de achtergrond. heb ik ook nog paardgereden rond die tijd. later zou er nog een soort van terrein bijkomen waar je hutten kon bouwen. erg leuk.
je moet je niet voorstellen dat de lozerlaan nu weer 2-baans zou zijn.
wat een lelijke bussen zijn het eigenlijk, he? en je zag ze overal, in alle grote steden. typisch geluid maakten ze ook.
toch jammer. de bussen van nu zijn zo gezichtsloos eigenlijk. ze blijven nooit lang genoeg om echt de stad zijn speciale karakter te geven.

Martin van Riel | 23-3-2013
Voor het flatgebouw op de foto staat een schuur met rode dakpannen, dat is de manege Berestein. Op google streetview zie je dit gebouw ook naast de flat staan.

Martin van Riel | 23-3-2013
@frans ik houdt wel van dit soort puzzels en ik zie het totaal niet als doordrammen. Jij bent overtuigd van je gelijk en ik ook. Zijn we allebei lekker eigenwijs :-)

Ik zeg er eerlijk bij ik heb daar opgegroeid en die tijd woonde ik op de hoek van het randveen en de meppelweg we keken op de kruising van lozerlaan en de Meppelweg. De bus op de foto staat nog geen 30 meter van de plek waar ooit de oude buslijn 15 zijn eindpunt had totdat deze werd vervangen door tramlijn 6 op 19/12/1971

Martin van Riel | 23-3-2013
Als op de hoek gaat staan van de Lozerlaan met de Meppelweg en je kijkt met google streetview dan zie je het eerste flat nog boven de bomen uitkomen. je ziet dan ook dat de flats enigzins schuin staan en je dus de achterkant van de flats ook ziet. Je ziet ook dat de Lozerlaan niet recht loopt maar gebogen. dat verklaart ook dat de flats niet recht achter elkaar staan Als de fotograaf met zijn rug naar de erasmusweg zou staan dan zouden de flats aan de linkerkant moeten staan en dat is hier niet het geval

Edwin | 23-3-2013
Je hoeft niet naar buiten..... Google Earth zegt alles. De bus staat op de hoek van de Melis Stokelaan met de Riddersdreef.

Streetview zou nog beter zijn, maar die plaatjes zijn van de zomer, waardoor je niet door de bomen rond het eindpunt van lijn 9 door kunt kijken (dat is dus op de kale strook aan de overkant op deze foto.

Frans van Meerwijk | 23-3-2013
Sorry Martin,
Als we richting Erasmusweg zouden kijken staan de flats aan de `verkeerde kant` en dan zou je ook tegen de zijkanten van de flats aankijken. Je kijkt hier cht naar het (zuid-)westen, oftewel ri. Kijkduin/Ockenburg/Waldeck!

Ik trek morgen mijn pooltenue aan en ga een foto maken, hopend dat Wim hem dan ook plaatst.

Ik zit helemaal niet te drammen dat ik `gelijk moet krijgen`, maar ik ben nu wl heel nieuwsgierig, want volgens mij woont bijna iedereen die mee-reageert al heel veel langer in DH dan ik...

Frans Reijgers | 23-3-2013
Ik ga de verwarring nog groter maken:
Zou het niet kunnen zijn dat de bus de Lozerlaan is overgestoken en hier op de Jaap Edenweg staat? Ik heb alsmaar het idee dat we tegen de achterkant van de Lozerlaanflats aankijken.
Kijk in dit verband ook eens naar de chauffeur, die (gezien de houding van zijn armen) zit te poseren. Mogelijk voor de diensthervatting een kort uitstapje gemaakt voor het nemen van deze foto?

Martin van Riel | 23-3-2013
Volgens mij is deze foto is gemaakt op de hoek van de Lozerlaan met de Meppelweg kijkend in de richting van de Erasmusweg. De drie zichtbare flats staan respectievelijk ter hoogte van de Hengelolaan, Melisstokelaan en het flat wat het verste weg staat op deze foto de Erasmusweg. het eerste flat wat je ziet staat vlak bij het toenmalige eindpunt van bus 25. De sneldiensten van deze lijn reden in de avondspits leeg terug naar het centrum en dat ging dan vaak over de meppelweg.
De Lozerlaan was in die tijd nog smal en is pas eind jaren 90 verbreed tot wat die nu is.
Op het punt waar de bus staat op de foto komt nu de randstadrail uit de keerlus bij de Uithof

Hans (Zoef) | 23-3-2013
Lozerlaan Erasmusweg kan al helemaal niet, in die tijd was daar nog helemaal geen Erasmusweg! Toen ik daar kwam wonen liep de Erasmusweg tot aan de Beresteinlaan, toen nog Ambachtsweg.

EmWe | 23-3-2013
De enige plek waar vandaan alle drie de flats zichtbaar zijn is vanaf de kruising Lozerlaan - Erasmusweg. De eerste flat is dan de sterflat, en die staat vanaf dit punt vr de Melis Stokelaan. De symbolen zijn later op beide zijden van de flat geschilderd.
De bus draait vlgns mij naar het (ook nu nog voor 21 en 25) eind/beginpunt aan de Erasmusweg,

Frans van Meerwijk | 23-3-2013
We zijn het overduidelijk niet eens met elkaar, maar dat geeft niet!
Als het morgen niet zo smerig koud is wandel ik wel die kant op en zal ik een foto maken met de flats op deze manier in beeld... Die kan onze Mijnheer Wim dan vst wel hier bij plaatsen.
(Kan ik alleen niet beloven dat er op mijn foto ook een bus zal staan )

Hans (Zoef ) | 23-3-2013
Even een paar opmerkingen, de bus is van bouwjaar 1972 en die merktekens van de flats zijn er eind jaren 70 op gekomen. Dat er gesleuteld wordt aan wegindelingen is mij ook bekend, maar de Melis Stokelaan is sinds de aanleg niet meer gewijzigd. Als deze foto is genomen vanaf de Melis Stokelaan, dan zouden de ster, de ruit en de cirkel aan de zichtbare kant moeten staan, maar de foto is van voor die tijd. Nog eens goed gekeken ga ik toch voor de Hengelolaan.

Andre Muller | 23-3-2013
@Frans: correct, de figuren zijn pas na de renovatie erop gezet! Ik zat net op Google maps te kijken en ik tel de flats : 1e bij uithof, 2e bij Hengelolaan, 3e bij Melis Stokelaan dus als je vanaf "de erasmusweg" zou dit ter hoogte op de lozerlaan zijn waar nu de shell is..

Frans van Meerwijk | 23-3-2013
Ik ben het met Frank Faber en Johan van den Berg eens: Overduidelijk de flats aan de Lozerlaan... Hebben die "figuren" er van begin af aan al opgestaan? Ik meende ooit gelezen te hebben, dat die pas na de gevelrenovatie waren gekomen.
@ Hans (Zoef): Er staat niet bij wanneer deze foto is gemaakt, maar er wordt met enige regelmaat aan wegindelingen geknutseld, net zoals aan straatverlichting
Ik gok, dat wat jij als `laagbouw` betitelt het groen is, dat nog steeds om deze flats heenstaat en dat de foto uit de late herfst is, de winter of wellicht het prille voorjaar.

Verder weet ik bijna zker, dat het onaangenaam koud is, want volgens mij heeft het DOL-letje het hl koud

trammetje | 23-3-2013
Deze bus is van 1971 en als je goed kijkt draait hij vanaf de Lozerlaan de Hengelolaan op dan klopt het met de manege Berestein dat daar nog 3 flats achter staan.

Frank Faber | 23-3-2013
Volgens mij zijn dit wel degelijk de flats op de Lozerlaan. Mijn vrouw had daar een tante wonen en idd die figuren die de flats herkenbaar maken. Is helaas niet zichtbaar op de foto. Trouwens, als dit niet de flats op de Lozerlaan zouden zijn, welke zouden het dan wel moeten zijn?

John van den Berg | 23-3-2013
Vanaf de andere kant zijn de flats herken baar door geschilderde merken op de zij muren waar onder een vierkant daar woont nl een nicht van mij .

Hans (Zoef) | 23-3-2013
Hoe zeker is dit de Melis Stokelaan, ik heb namelijk mijn twijfels. Daar zijn een aantal redenen voor, die flats lijken mij niet de flats van de Lozerlaan. Dan zou dit de hoek van de Dreef zijn en dat klopt weer niet met de wegindeling. Melis Stokelaan heeft gescheiden rijbanen en daar zit een brede groenstrook tussen. In het midden staan lantaarnpalen met dubbele armaturen, hier zie ik een enkel lichtpunt. Dan lijk er voor de flats een stukje laagbouw te staan en ook dat komt mij niet bekend voor. Het land achter de bus is helaas niet goed te zien, daar ging ik altijd vissen, was nog geheel onbebouwd, maar ik zou dan wel het eind van het water moeten kunnen zien direct aan de achterzijde van de bus. De situatie zou wel kunnen kloppen met de Hengelolaan, maar dat kan ook weer niet, omdat er 3 flats zichtbaar zijn en dat kan bij de Hengelolaan weer niet. Wie helpt mij uit de droom, ik kom er zelf niet uit.

Andre Muller | 22-3-2013
Nou Martin, De flats staan links van de weg en dan is het gezien vanaf de melis stokelaan wel correct! Vanaf de meppelweg hadden de flats rechts gestaan!

Martin van Riel | 22-3-2013
Dit kan nooit de MelisStokelaan zijn gezien de 3 torenflats op de achtergrond.
Je ziet op de achtergrond de manege Berestein en die bevindt zich ter hoogte van de Hengelolaan. Het middelste flat staat iets voor de MelisStokelaan en het achtertste flat bij de Erasmusweg. De bus draait hier vanaf de Lozerlaan de Meppelweg op op het punt waar tegenwoordig de randstadrail lijn 4 de kruising oversteekt

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3966


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>