Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-9-2017, 14:43 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Buiten dienst gestelde wagens Blauwe Tram, tramstation Scheveningen
2 foto`s van Jan Bonthuis uit de collectie van Gerard van Tuyn






 Mail deze pagina 


Frans Reijgers | 28-2-2014
@Erven Sleeboom:

Verdraaid; dat verhaal kan ik me ook nog herinneren!

Welnu; de mij ter beschikking staande literatuur er even bij gepakt en uiteindelijk het navolgende gevonden, waarmee die vaagheid verdwijnt.
Ik citeer letterlijk uit het boek "Tussen Spaarnestad en Residentie - Het trambedrijf van de NZH" van J.C. (Jan) de Wilde uit 1985, blz. 124:

"..... Alleen voor de A330 scheen nog een nieuwe toekomst te zijn weggelegd. Serieuze plannen hebben bestaan om dit rijtuig te voorzien van nieuwe motoren en de weerstanden overeenkomstig te wijzigen, terwijl het rijtuig zou worden gecompleteerd met een schaarbeugel van de Waterlandse tram. Na deze facelift zou dit rijtuig worden vernummerd in A328.
Toen echter bleek dat door het vervallen van de spoorwegovergang in de Rijnsburgerweg de omlooptijd van de stadstrams kon verminderen, waardoor men aan minder rijtuigen behoefte had, heeft men van deze ombouw afgezien. Nadat men op 4 juni 1952 de motoren uit de A330 had verwijderd, werd ook deze uiteindelijk in oktober 1952 gesloopt ...".

erven sleeboom | 28-2-2014
Ik herinner me vaag een verhaal dat die A330 bestemd was om alsnog sterkere motoren te krijgen en te worden toegevoegd aan de serie A313-327 voor Leiden.

Dick van der Spek | 28-2-2014
Op 2 april 1950 stonden van de stadsdiensten de A302, A306, B302, B307, B308, B306, B301, B304, B305 en B303.
Op 28 september waren ook te zien: A305 naast de voornoemde rijtuigen. De A305 stond vooraan, voor de andere genoemde A300-en.
Op 28 september stonden op het linker opstelspoor in de lus ook de A308 (achteraan) en daarvoor dan A301.
De A350 serie heeft niet op Scheveningen gestaan, die zijn afgevoerd (voor verkoop wat aanvankelijk niet erg lukte) vanuit Leiden (remiseterrein).
Dit geldt ook voor de hoge haarlemse A300-en, zo stond nog in juni 1950 de A330 tussen het materieel op het remiseterren.

erven sleeboom | 27-2-2014
De Beijnes-wagens A313-330 weken enigszins af van de lage A300`en, door onder meer de breedte van de bovenraampjes op de balkons en de zijbeplating. Daarom kunnen dit nooit de A328-330 geweest zijn.

van Gaart | 27-2-2014
N.a.v. het bericht van Peter Kouman, blijkt, dat er meerdere A 300en op Schev. hebben gestaan. De in mijn 1e bericht genoemde A 328,29 en 30 heb ik persoonlijk waargenomen. Nu blijkt dat Bonthuis de A 302, 303 en 305 heeft vastgelegd.
Na zoeken in mijn verzameling heb ik op 4-6-1950 In Monster op de Ockenburgseweg 73, de A. 301, 302, 305 en 306 gefotografeerd. Ik vermoed, maar niet meer dan dat, dat in Monster een handelaar woonde, die deze wagens heeft gekocht en ze op Schev. ophaalde, zodat er steeds 3 andere stonden. Uiteraard deed je in die tijd alles op de fiets en kwam je niet regelmatig in Monster cq Scheveningen

joost | 27-2-2014
De foto moet vroeg in de middag zijn genomen. Zie de schaduwen van de bovenleidingmasten. De dame schermt daarom de ogen af tegen de zon, die in september al weer flink wat lager staat. In die tijd moest de NZH nog zelf het materieel (laten) slopen. Tegenwoordig zorgt de jeugd (of koperhandelaren) er wel voor. Prachtige foto`s. Van de bebouwing in de omgeving is niets meer terug te vinden.
@Wim Beukenkamp. Inderdaad. 209 jaar is zelfs voor een 350-er een gezegende leeftijd.

Peter Koumans | 27-2-2014
De bovenste foto is gemaakt door J.A.Bonthuis 130.332.
De voorste A300 is A305, daarachter A303 en A302. Links staat A508.
De onderste foto zal ook wel door Bonthuis gemaakt zijn. Ik ken een foto
van 21-11-1948 die daar sterk op lijkt en in volle de zon is genomen.
Die foto is gemaakt door J.A.Bonthuis 130.069

sjoerd | 27-2-2014
Die bevallige slanke dame als ze het heeft overleefd zal ze nu misschien 85 0f 87 jaar zijn

van Gaart | 27-2-2014
De 3 A300en waren de A 328, 329 en 330. Ex Leidse Stadsdienst. In Haarlem reden de A 313 t/m de 327. Deze waren sterken en konden met een Aanhanger rijden (B 31-36 en B301-308),
Leiden had de A301-312 en de reeds genoemde drie. Toen de Haarlem- mers vrij kwamen gingen de Leidenaars buiten dienst.
Een aantal lage 300en kwam terecht in een tuin aan de Monsterseweg even buiten Loosduinen en hebben daar geruime tijd gestaan.

wim beukenkamp | 27-2-2014
Op 1 novermber 1948 werd lijn 1 in Haarlem opgeheven. Het vrijkomende materieel ging toen naar Leiden maar kwam niet meteen in dienst. Sommige Haarlemse trams serie A300 en A350 werden in Scheveningen opgeslagen totdat zij versleten soortenoten uit Leiden moesten gaan vervangen. De serie A350 en B300 kwam helemaal niet meer in dienst. Opmerkelijk aangezien de serie A350 amper 209 jaar oud was.

JWB | 27-2-2014
In die tijd was het normaal dat je met je poten van het bezit van iemand anders afbleef. Zo niet dan kreeg je te maken met Bromsnor die nog een fors ontzag genoot. Ik wil niet zeggen dat de sociale verhoudingen toen beter waren maar het leven was op dat punt wel een stuk rustiger. Graffiti ontstond in de jaren `60 toen spuitbussen in de zelfbedieningswinkels te koop kwamen. Daardoor werd het proletarisch winkelen in de hand gewerkt en kwamen ze binnen het bereik van personen met niet ruimtelijk beperkte artistieke aspiraties.

Hans | 27-2-2014
@Rochus Zuurmond. Foutje mijnerzijds. Ik dacht dat juist de bovenste foto van een jaar eerder was, m.i. ook een wat logischer volgorde van plaatsing. Maar ik had beter op het jaartal moeten letten, dat is waar.

Hans (Zoef) | 26-2-2014
Dat is meestal zo met een file, als iedereen netjes achter aansluit, wordt de rij vanzelf langer!

Rochus Zuurmond | 26-2-2014
@Hans, de rij was op 27-11-1948 kort en is op 11-09-1949 langer geworden.

Hans | 26-2-2014
Op 27-11-48 is de rij wel korter geworden. Als ik het goed zie, zijn de eerste drie wagens op de foto van het jaar ervoor inmiddels weg.

Frans Reijgers | 26-2-2014
@Erven Sleeboom:

Dat "mooi spul, niet meer nodig ..." slaat toch zeker niet op die bevallige dame ?!

erven sleeboom | 26-2-2014
En wat zien we hier....
Foto boven, toen ik één dag oud was: 3 x A300 ex-Leiden en het hele rtjtje B301-308 ex-Haarlem, de lieve vriendin van de fotograaf (zonnebril vergeten), een A500.
Foto onder: nog eens het rijtje B301-308.
Mooi spul, allemaal niet meer nodig...
En al die maanden tussen beide foto`s is er geen vandaal langs geweest... de spuitbus bleef thuis (of bestond nog niet).

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    9550


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>