Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 20-10-2017, 12:12 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



PCC`s 1203, 1206 en 1215 lijn 37 op de Delftweg, Koninginnedag 1966
3 foto`s van Chr. Rademaker uit de collectie van Gerard Stolk










joost | 3-8-2014
Fijne wagens. Mooie foto`s op een mooi traject. Hier ging de zweep erover. Goede bezetting met reizigers op alle plaatjes. Wat bij de komst en mijn eerste aanblik opviel was dat de draaistellen minder zichtbaar waren dan bij z`n voorgangers. Zag toen ook dat het kwam omdat deze wagens een stuk breder waren. Mijn favoriet was de 1220, mijn geboortedatum

Paul | 3-8-2014
de 1203en 1215 met oude en de mooiste rijtugennummers op koningingendag
1966 en dan met eenander item diezelfde 1203 en 1215 op het remiseterrein scheveningen in afwachting op sloop (1982)
hoe vergankelijk is alles

s.gales | 30-7-2014
Erven Sleeboom, bedankt voor de fotolinkjes, een paar foto,s had ik niet eerder gezien. Op een van uw foto,s is duidelijk te zien dat het dak niet doormidden is gesneden. Op de foto`s die ik heb gezien was geen dak aanwezig en waren ze met zijkanten en kop bezig.

Het zal mij niet verbazen als ook uw boekenkast gevuld is informatie

erven sleeboom | 30-7-2014
Voor foto`s van de prille dagen van de 1001 en 1002 zie hier:
http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1288202578
en hier:
http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1288375648

Mijn relatie tot de HTM is dat mij vaak per tram en bus heb verplaatst.

s.gales | 30-7-2014
Erven Sleeboom, ik had gelezen dat de eerste pcc`s als boddy,s en losse onderdelen verscheept waren en de 1001 en 2 ingekort en versmalt waren tot 2.20m. Jammer dat er meerdere verschillende info rondzwerft. Ik dank u voor deze info. Weet u toevallig waar de foto,s van de bouw van de 1001 en 2 te vinden zijn, ik heb ze ooit op een site gezien. Wat is uw relatie tot de HTM als ik vragen mag. Ik ben een kleinzoon van een HTM-er uit de eerste helft van 1900.

erven sleeboom | 30-7-2014
S. Gales: zo is het niet helemaal gegaan. De 1001 en 1002 zijn niet als complete PCC-car geïmporteerd en dus ook niet verbouwd, verkleind of doorgesneden.

Een stukje PCC-geschiedenis:
La Brugeoise et Nicaise & Delcuve in Brugge had met ACEC Charleroi een consortium gevormd dat voor West-Europa een licentie voor de bouw van PCC-cars had verworven.
De St. Louis Car Co. verscheepte in 1947 één complete wagen naar België, genomen uit de serie 142-180 voor Detroit, die op normaalspoor op de stadsnetten van Brussel en Luik heeft proefgereden en daarna op metersporige draaistellen bij de Buurtspoorwegen in dienst kwam, eerst aan de kust, daarna in de Borinage.
Tegelijk met deze complete wagen arriveerden in Brugge de onderdelen voor de assemblage van nog twee PCC`s. Daarvan heeft La Brugeoise voor de HTM de 1001 en 1002 vervaardigd met de maten berekend naar Europese normen (breedte 2.20 m), en met achterdeuren omdat men eenmansbediening nog niet aandurfde.
Van een "verbouwing" van de 1001 en 1002 was dus geen sprake. Wel vond in 1952-1953 een kleinere verbouwing plaats toen beide wagens na de komst van de 1003-1024 alsnog eenmanswagens werden.

s.Gales | 30-7-2014
Rectificatie: Brussel moet zijn Brugge bij de fabriek La Brugeoise et Nicaise & Delcuve

s.gales | 30-7-2014
@Erven. 30-07-2014 Allereerst bewondering voor uw enorme algemene kennis. Ik lees met genoegen uw reacties. Als antwoord op uw vraag: de 1001(199) was in eerste instantie te breed voor het Haagse net. Deze wagen was een exacte kopie van de brede Amerikaanse pcc. In de fabriek in Brussel is deze wagen in de lengte doorgesneden en versmalt tot de gewenste HTM maat. Hiervan bestaan foto`s genomen in de fabriek tijdens de bouw van deze wagen, alleen weet ik de juiste site niet meer Kan iemand hier meer over zeggen? De 1001 en 2 waren ook langer als de rest van de serie vanwege de dubbele deuren achterin de wagen. Bij het verwijderen van de dubbele achterdeuren voor enkele (zij kregen ook in het midden deuren) zijn de wagens ook korter geworden.

erven sleeboom | 30-7-2014
S. Gales | 30-7-2014 (de 1001) in zijn lange leven twee grote verbouwingen de eerste overlangs (...) had ondergaan.

Eerste grote verbouwing "overlangs"...? Niks van gemerkt... wat bedoel je...?

Ad Fontes | 30-7-2014
AOM bestaat niet meer, de meeste trams uit de boedel zijnnaar de Tramweg Stichting gegaan. ook de 1227 moest toen uit Amsterdam Noord weg en is inderdaad naar Scheveningen gebracht. Toen de 779 dit voorjaar naar Den Haag kwam, is de 1227 naar Amsterdam gebract (EMA).
Aanvulling op Rinus: de standaardtram zou in twee lengtes worden gebouwd, voor Den Haag met een grotere afstand tussen de draaistellen, voor Amsterdam en Rotterdam (RMO), met een krapper profiel, zou een GTK-6 worden gebouwd.
Er is rond 1977 wel onderzocht wat de kosten voor een revisie van de 1200-en zouden zijn, de 1240 is daarvoor nog in de werkplaats binnengenomen. Het plan was 26 wagens te vergelen, de resterende 14 zouden dan voor lijn 1 zijn, i.v.m. het toen nog afwijkende tariefsysteem.

S. Gales | 30-7-2014
Zo omschreven helemaal waar Paul. Wat ik jammer vind is dat de 1001 niet bewaard is (terug restaureren was niet mogelijk), maar gewoon omdat het met ruim 40 actieve dienstjaren (welke niet museale pcc is zolang meegegaan) de eerste pcc in den haag was en in zijn lange leven twee grote verbouwingen de eerste overlangs, de tweede als 1300-look had ondergaan.

eppo | 30-7-2014
Charles schreef: "Klopt niet: de 1210 en de 1227 zijn tot op de dag bewaard gebleven. De 1210 staat in het HOVM en de 1227 bij het AOM. Misschien zijn er nog meer bewaard gebleven, maar dat weet ik niet."
En ook dit klopt voor de helft niet want de 1227 is bij het AOM weg en staat ergens in de remise Scheveningen.

Charles | 30-7-2014
Rinus schreef: "Er zijn inderdaad 1200`en uit de dienst gegaan omdat ze te slecht waren, en er circuleerde begin 1982 een lijst met wagens die afgevoerd zouden worden en wagens die zouden blijven (ik meen als mottenballenvloot), Uiteindelijk kwam daar in de praktijk niets van terecht en ging alles weg."
Klopt niet: de 1210 en de 1227 zijn tot op de dag bewaard gebleven. De 1210 staat in het HOVM en de 1227 bij het AOM. Misschien zijn er nog meer bewaard gebleven, maar dat weet ik niet.

Paul | 30-7-2014
Beste s gales ik bedoel de serie 1001-1024 minus 1001 en 1002
natuurlijk hebben de 1001 en 1002 het langer volgehouden met revisie
maar de 1003 t/m 1024 hebben het 28 jaar volgehouden
t.o.v. de 1201 t/m 1240 maar 20 jaar

Rinus | 29-7-2014
Kleine aanvulling op het verslag van "Erven".

In 1976 verscheen op de tekentafel, als uitvloeisel van een poging om tot een Nederlands standaardtram te komen, de GTL-6. Omdat die standaardisering spaak liep werd door de HTM weer een nieuw ontwerp gemaakt voor een 8-asser, de PCC-8L.
Nog in 1976 werd besloten tot de revisie van de laatste 30 1100`en nadat de minister van V&W geen toestemming gaf tot de bestelling van die PCC-8L.
Een jaar later, in december 1977 was revisie van de 1200`en niet meer aan de orde. De minister gaf destijds toestemming voor vervanging door 20 gelede trams.
Uit de GTL-6 en de PCC-8L is de GTL-8 voortgekomen. Hierbij dient wel bedacht te worden dat de GTL-6 gepland was met choppers en de PCC-8L een `klassieke` PCC aandrijving zou krijgen (vgl. de Brusselse 7900`en).

Zie ook http://www.haagstramnieuws.org/gtl/index.htm

s.gales | 29-7-2014
@Paul, volgens mij als ik de juiste info heb, hebben de 1001(1949 als 199 1950-1993=43) en1002(1950-1992=42) het langer volgehouden omdat deze compleet zijn omgebouwd.
@Erven, bedankt voor de 1200 info.
Als ik het samenvat was een deel van de 1200en in slechte staat en waren de draaistellen gewoon nodig voor de 1300-2100serie.

Paul | 29-7-2014
de 1000 serie bestonden uit nog minder wagens (24)
Deze hebben het 29 jaar volgehouden 1952-1981

erven sleeboom | 29-7-2014
40 wagens is geen kleine serie hoor.
Het oorspronkelijke plan was wel degelijk een grote revisie en ombouw van de serie 1200, maar op het moment dat zij daaraan toe waren veranderden de inzichten over het gebruik van PCC`s. Er werden plannen gemaakt om enkelgelede PCC`s (serie 2000) in dienst te stellen en later kwamen er de GTL`s. Er was een overschot aan PCC`s die door een doorschuifproces hun draaistellen en motoren moesten afstaan aan nieuwere PCC`s die op hun beurt die onderdelen afstonden aan GTL`s. Natuurlijk was het een betere keuze geweest om veertig van de honderd 1100`en niet op te knappen en de 1200`en juist wel, maar het proces was al te ver gevorderd. Bovendien werden de 1100-draaistellen niet geschikt geacht voor de GTL`s en die van de 1200`en wel.

Het ging met de 1200`en net als eerder met de 280`ers. Paradepaarden in het wagenpark die op het cruciale moment hun revisie misliepen en daardoor opeens achteraan in de hiërarchie kwamen te staan. De motoren en draaistellen hebben dus langer geleefd dan de wagens zelf: eerst onder 1300`en en 2100`en en daarna nog onder 3100`en.

Frans van Meerwijk | 29-7-2014
@ alle 1200-liefhebbers:
Zou de oorzaak voor die snelle afvoer niet kunnen liggen in de feiten, dat het een kleine serie was en er op diverse punten nieuwe dingen ten opzichte van de 1100`en werden uitgeprobeerd?
Ik denk, dat 1300-2100 vooral vanuit die 1200 zijn geëvolueerd en dat zijn toch wagens die óók behoorlijk geliefd zijn...

c. campagne | 28-7-2014
@aldo m. Tegelijkertijd met de inzet van de PCC`s op "Voorburg" per 21-10-63 werd pas het lijnnummer gewijzigd van I3 in 36, zodat het oude materieel daar geen lijnnummer meer kreeg. Daarentegen werd op de Delftlijn al op 1-1-65 het nieuwe lijnnummer ingevoerd, terwijl het oude materieel nog t/m 8-1-65 door bleef rijden. Vandaar dat het oude materieel nog z`n laatste dagen met die afschuwelijke borden "37" moest rijden.
Doetinchem, 28-7-2014.

aldo markus | 28-7-2014
Op 1-1-1965 kwamen de bordjes "37" voor 8 dagen op het klassieke materieel. Voortaan zouden de Delftse trams (voor de vaste klanten uit de verte herkenbaar aan het materieel, en aan de vijfletterige bestemming DELFT) er immers net zo uitzien als de meeste stadstrams: PCC`s. Het bordje wees vooruit naar het nieuwe onderscheidende kenmerk: het lijnnummer op de PCC`s. (Bij de omzetting van de Voorburger in PCC-lijn 36 was dat niet gebeurd. Dat heeft misschien op het Spui tot verwarring geleid.)
Op 1-1-1965 was het lijnnummer 1 inmiddels al een jaar niet meer in gebruik. Het had dus ook direct "1" kunnen worden. Ik denk, dat het idee al ouder was: van 36 t/m 42 (38 en 39 bestonden niet) zaten alle "interlokale" HTM-lijnen bij elkaar.
Bij de invoering van het Plan-Lehner, waarover in 1965 nog details moesten worden vastgesteld, zijn in 1965/66 allerlei gaten in de nummerreeks opgevuld (de nieuwe lijn 28 kreeg bijv. nummer 5. 30 en 31 werden 20 en 21-). Toen paste ook de omnummering van 37 in 1 (36 werd 10, 40 werd 26, 41 werd 17 en 42 was verdwenen).

Vergeet ik bijna te zeggen, hoe mooi ik deze foto`s vind. Vooral de 1203 in het open landschap is nu echt onvoorstelbaar. En ze reden daar snel, met die markante toeterfluit bij elke uitrit. Een enkeltje Den Haag-Delft kostte toen 70 cent (blauwe couponnetjes, in euro`s 0,32). Als mijn herinnering dit fout heeft word ik graag gecorrigeerd. Het was in elk geval welbesteed zakgeld!


Coos | 28-7-2014
Wellicht handig voor het overzicht alles op een rijtje:
21-10-`63: de buitenlijn op Voorburg (Lokaaldienst) krijgt PCC`s en het lijnnummer 36.
01-01-`65: de Delftlijn rijdt onder lijnnummer 37.
09-01-`65: de Delftlijn krijgt PCC`s.
22-05-`66: de Delftlijn wordt vernummerd in lijn 1, en lijn 10 wordt gekoppeld aan lijn 36 onder lijnnummer 10.
02.10-83: de Delftlijn wordt verlengd via de route van lijn 9 naar Scheveningen.
26-08-`94: de Delftlijn wordt verlengd naar Delft Zuid (Tanthof).
14-12-`03: de Delftlijn wordt verlegd over de route van ex-lijn 8 naar Scheveningen.
Sindsdien berijdt lijn 1 de beide oudste tramtracées in Nederland.

erve nsleeboom | 28-7-2014
dick van der spek | 28-7-2014 dat het oude materiel ook nog kort met bordjes `37` heeft gereden.

Klopt.
M.i.v. 1 januari 1965.

dick van der spek | 28-7-2014
Coos, ik meende dat het oude materiel ook nog kort met bordjes `37` heeft gereden. Ik heb er in ieder geval wat kleurenfoto`s van gemaakt

Coos | 28-7-2014
Zaterdag 8 januari 1965 was de laatste dag van het oude materieel op de Delftlijn. Die nacht werd overgeschakeld naar 600V voor de PCC.
Tegelijk kwam het lijnnummer 37 in gebruik.
Op 22 mei 1966 werd in het kader van de 2e fase van het plan Lehner de lijn opnieuw vernummerd, nu in lijn 1.

marietje | 28-7-2014
weet iemand waarom en wanneer lijn 37 is omgenummerd naar lijn 1?

Rinus | 27-7-2014
Er zijn inderdaad 1200`en uit de dienst gegaan omdat ze te slecht waren, en er circuleerde begin 1982 een lijst met wagens die afgevoerd zouden worden en wagens die zouden blijven (ik meen als mottenballenvloot), Uiteindelijk kwam daar in de praktijk niets van terecht en ging alles weg. Dat is wat ik mij herinner.
Verder geloof ik dat van de 1100`en er zelfs wagens waren die na die revisie in een niet zo geweldige toestand verkeerden. Die behoorden tot de reeks wagens die in 1983 naar de sloper gingen.

s.gales | 27-7-2014
Mij is tijdens de grote revisie van de 1100`en verteld dat de algehele conditie van de 1200`en slechter was als die van de 1100`en. Wie kan daar het juiste verhaal van vertellen?

Dick.Koolstra | 27-7-2014
Wat een zonde dat deze serie zo vroeg afgeschaft is, wat een heerlijke tram was het om te besturen.

Coos | 27-7-2014
Wat mij betreft de mooiste PCC-serie ooit, die 1200`en.
Veel te vroeg ingewisseld; hadden na revisie en opknap nog best wel tien jaar langer meegekund.

Joop | 27-7-2014
Oh,ik zit iets te vroeg te piepen.Staat er boven wel goed. Zat alleen naar de tekst op de foto te kijken. Maar het blijven heerlijke plaatjes.

Joop | 27-7-2014
Heerlijke plaatjes.(maar `t is wel de Delftweg).

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5472


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>