Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-8-2017, 11:23 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Beeklaan va. hoek Cartesiusstraat, voor de komst van de tram, ca. 1925
ansichtkaart uit de collectie van Dick Gilijamse


links de RK Basisschool Heilig Hart en de toren van de Sint-Agneskerk



 Mail deze pagina 


Hans Klomp | 13-2-2015
Beste Coos,

Jammer dat toentertijd je bezoek aan het Gemeentearchief zo teleurstellend verliep. Neem het mevrouw "Coosje" doch niet kwalijk (ik weet trouwens wie zij is). Het ging er toen meer om dat degene die toen het beeldmateriaal beheerde, en dus de correcties had moeten uitvoeren, een nogal complexe gebruiksaanwijzing had.

MikeV | 13-2-2015
Het gissen naar data en details is inderdaad leuk als je erin geïnteresseerd bent en dat ben ik. ca:1925 voor deze kaart is verders een prima datum!

Daarnaast nogmaals mijn complimenten en grote waardering voor Wim, die iedere dag weer inspanning levert om ons met mooie platen te verrassen !

Coos | 13-2-2015
Zo`n 30 jaar terug heb ik eens een middag doorgebracht op het Gemeentearchief met de vraag naar inzage in het foto-archief. Ik kreeg steeds een bak rond een bepaald punt in de stad op tafel. Al snel kwam ik tal van onjuiste bijschriften tegen, die ik op een A-viertje schreef en na afloop aan de `zaalwacht` overhandigde. (Ze werd heel toevallig `Coosje` genoemd).
Bij het vertrek zag ik mijn aantekeningen in de prullenmand verdwijnen ! !

dick gilijamse | 13-2-2015
om alle geharrewar te vermijden is hier de datum die op de kaart staat
5-09-1925 ik hoop hiermee dat iedereen nu tevreden is
maar het gis werk is wel leuk om te lezen
groetjes aan iedereen

FransW | 13-2-2015
@MikeV: de dateringen van foto`s, prentbriefkaarten op de Haagse Beeldbank zijn niet altijd even correct. Ik zou dus niet altijd even uitgaan van wat op HBB wordt vermeld.

In het algemeen: waar ik zelf altijd op let is of er op de gedrukte achterzijde een jaartal wordt vermeld. Prentbriefkaarten van Dr. Trenkler & Co. uit Leipzig vermelden vaak een jaar van uitgave. Daarnaast zal een uitgever van prentbriefkaarten vaak een uitgegeven prentbriefkaart na bijv. 2 jaar weer uit de roulatie nemen. Er is voor hen geen commercieel belang mee gemoeid om een kaart uit bijv. 1910 nog in 1920 in de roulatie te houden. Wie gaat er immers een 10 jaar oude prentbriefkaart van een straat nog kopen als het plaatje ondertussen is verouderd? Vergeet ook niet dat vaak de lokale middenstand (winkeliers uit dezelfde straat als waarin de foto van de prentbriefkaart is gemaakt) wel degenen zijn die die kaart moeten zien te verkopen aan de klant.

De aanplant op het trottoir voor de kerk is zeker niet nieuw, eerder 8-10 jaar oud, ik schat de stamdikte van de bomen op 10-12 cm.

Daarnaast: de witte kleding van de dames rechts, is bepaald niet uit de jaren 10, veeleer van rond 1920-1922. In de jaren 10 droegen de dames vaak donkere kleding, van die lange sleepjurken. Ook dat is iets wat een kaart beter kan dateren.

Om bovenstaande redenen acht ik de door Wim vermelde datering juister dan die op HBB.

MikeV | 13-2-2015
Beste Wim,

onder die HBB foto staat echt een andere datum:

Identificatienr. 0.08013
Datering ca. 1910
Opname 1 prentbriefkaart 9 x 14 cm
Uitgave Weenenk & Snel

maakt mij verder niet zoveel uit hoor

Wim van Es | 13-2-2015
@MikeV, het jaartal boven de foto is van het poststempel.

Foto HBB 0.08023 is min of meer gelijk aan bovenstaande foto en die is ca. 1920 gedateerd.

Coos | 12-2-2015
@MikeV: nog een aanwijzing voor de datering: pas sinds 1 november 1928 reed lijn 12 hier over de Beeklaan; voordien over de gehele Regentesselaan.

MikeV | 12-2-2015
foto is van +/- 15 jaar erder ca: 1910
HBB Identificatienr. 0.08013

Aanbouw/Voltooing van de Heilig Hartschool was rond 1905, dus mede gezien de hoogte van de aanplant op het trottoir, klopt de datering van HBB - ca 1910- dus beter.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7314


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>