Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 28-4-2017, 20:32 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



`Afleverfoto` mw. 290 bij Werkspoor A`dam in 1926 met bijzondere lijnfilms
foto uit de collectie van Kees Waakop Rijers/Wim Vink




 Mail deze pagina 


erve nsleeboom | 19-3-2017
 quote:
Toon Steenmeijer | 21-11-2015 Mijn nieuwe boek zet dat allemaal recht.
Uitgever ? Zo ver ben ik nog niet, ik heb de tekst nog niet klaar, maar ik schiet wel erg op. Ik heb wel een idee, maar we zien wel.

Is er al nieuws over dat boek over de NBM? Ik ben er benieuwd naar! Eén lezer heb je dus al.


Ad | 3-12-2015
Bijvangst bij een andere zoekactie: Beeldbank 5.03284

De 295 in 1931 met gewonere lijnfilmkasten en creme rond de deuren

Jan de Swart | 30-11-2015
Foutje 39 moet 30 november 2015 zijn


Barneveld 30 november 2015

Jan de Swart | 30-11-2015
Geachte heer Steenmeijer; wat u schrijft klopt; de NBM nummers 1 t.e.m. 3; waarvan de 2 eenPeckhamtruck had; zijn in de 2ewereldoorlog door de Duitsers gevorderd.
Mijn vraag aan u is of familelie bent van de heer A. Steenmeijer; die de Pirolaboeken ; de Zeistertram en Trams langs de Utrechtse Heuvelrug heeft geschreven?

Barneveld 39 november 2015

erven sleeboom | 21-11-2015
MikeV | 21-11-2015 Is dit dezelfde ?

Jazeker, Dat is `m helemaal. Trots begin en triest einde.

Coos | 21-11-2015 Gevonden ! Op pagina 156 in van Donselaar II.

Had ik moeten weten. Bedankt!

Toon Steenmeijer | 21-11-2015 dat dingen toch anders waren dan ik toen beschreef. Mijn nieuwe boek zet dat allemaal recht.

Ik zie ernaar uit.
Misschien kun je een klein tipje van de sluier oplichten: waren de motoren en elektrische installaties van de NBM 11-2 en de 13-16 gelijk aan die van de HTM 280-289?

MikeV | 21-11-2015
Is dit dezelfde ?
http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php?datum=20090128&item=250

Coos | 21-11-2015
Gevonden ! Op pagina 156 in van Donselaar II.

Toon Steenmeijer | 21-11-2015
Nog even een Reactie. Let op: ALLEEN bij NBM 14 werd de radstand vergroot. In mijn Pirola boeken blijk ik niet de juiste gegevens gehad te hebben. De afgelopen jaren zijn er erg veel niet eerder beschikbare gegevens boven water gekomen, waaruit naar voren komt, dat dingen toch anders waren dan ik toen beschreef. Mijn nieuwe boek zet dat allemaal recht.
Uitgever ? Zo ver ben ik nog niet, ik heb de tekst nog niet klaar, maar ik schiet wel erg op. Ik heb wel een idee, maar we zien wel.
En over die andere motoren ? Wacht maar af. Jan de Swart is warm, maar in detail klopt het niet helemaal.

Coos | 21-11-2015
Ja, een jaartje terug zag ik een foto van een 290-er (half op de foto) met bovenstaande lijn- en richting-aanduiding, komend uit de Kanonstraat richting Smidsplein. De bron ervan ben ik kwijt, maar ik ga er naar zoeken.

erven sleeboom | 21-11-2015
En om de discussie gauw terug te brengen naar de HTM 290: deze fabrieksfoto is de enige die ik ken met de flankerende lijnfilmkasten. Die werden al vanaf 1928 vervangen door een nieuwe, die centraal geplaatst was boven de richtingfilmkast zoals we dat sindsdien gewend waren.
Kent iemand foto`s van 290`ers die gewoon in de dienst rijden met de zijfilmkastjes?

erven sleeboom | 21-11-2015
Toon Steenmeijer | 20-11-2015 Veranderen van radstanden bij de NBM ? Alleen bij NBM 14 werd dat 3,20 m.

Een nieuw boek van Steenmeijer over de tram Utrecht-Zeist is inderdaad iets om naar uit te zien, als opvolger van zijn aardige Pirola-boekje uit 1982. Daarin lees ik op blz. 32 dat de 11, 12, 13 en 16 later een radstand kregen van 3,00 m en de 14 van 3,20 m, zodat alleen de 15 de oorspronkelijke radstand van 2,75 m moet hebben behouden.

Ad | 20-11-2015
In deze pdf [hoop dat de link werkt] kan je de truck van de [iets langere] GTU 75 goed zien. Ook donkere deurpartijen.
http://www.stichtingstichtstrammuseum.nl/matcoll/Gesch-GTU75-MvDeventer.pdf

Ad | 20-11-2015
Ik denk La Brugeoise voor de nieuwe trucks uit 1936. Er zit zelfs geloof ik een fabrieksplaat op bij de 265. Of ben ik in de war met de buitenliners die [ook rond 1936] nieuwe draaistellen kregen?

Rondkijkend kwam ik nog deze foto van de 287 met twee bruine stoomwagens op de Laakbrug tegen. Deuren zijn hier bruin, omlijstende delen crème.
http://htmfoto.nl/algemeen/tonen2.php?pagina=1376420255

Jan de Swart | 20-11-2015
Beste Toon Steenmeijer; als oud Zeistenaar ben ik blij dat er een boek uitkomt over de NBM en zijn voorgangers; zoals de OSM en de Stichtse Tramweg Maatschappij. Dat de NBM de motoren van gesloopt of overbodig geworden smalspoortrams in de normaalspoortrams; zoals de 17 t.e.m. 20 en in de 3 t.e.m. 10 inbouwde. de 12 t.e.m. 16 kregen nieuwere motoren van de Utrechtse stadstrams

Barneveld 20 november 2015

joost | 20-11-2015
@erven en Toon. Hartelijk dank voor de uiteenzettingen. Ben benieuwd naar uw boek, Toon. Al een idee wanneer het uit komt en/of waar het wordt uitgegeven?

Toon Steenmeijer | 20-11-2015
Veranderen van radstanden bij de NBM ? Alleen bij NBM 14 werd dat 3,20 m. Dat gaf geen verbeteringen te zien voor de rijkwaliteiten, dus bleef het bij alleen dat motorrijtuig. Zo`n grotere radstand gaf ook meer slijtage aan spoor en wissels. Met 2,75 m radstand liepen ze overigens allemaal heel behoorlijk !
Dit komt ook voor in het boek dat ik dit jaar aan het schrijven ben over de NBM en zijn voorgangers. Dat de NBM andere motoren aanbracht, heeft hier ook mee te maken en waarom ze dat deden.

erven sleeboom | 20-11-2015
joost | 20-11-2015 niet dezelfde als waarmee deze wagens werden afgeleverd?

Nee, ze werden afgeleverd met geperste trucks die er anders uitzagen. De 280-289 en de fluitketels 1-6 hadden wel al direct de geklonken trucks zoals die vanaf 1936 ook onder de 250-279 werden geplaatst. Ik meen dat die laatste door La Brugeoise gemaakt waren.

Blijkbaar waren de oudere exemplaren niet goed genoeg. De 11-16 van de NBM hadden die ook, maar ook dat bedrijf was niet tevreden, want daarbij is er nogal wat aan de radstanden geknutseld. Of dat met de constructie te maken had of meer met de rijeigenschappen op het buitentraject naar Zeist, weet ik niet. Misschien kan Toon Steenmeijer die vraag beantwoorden?

De opengewerkte constructie bij de 290-299 met twee parallelle u-balken (je kon er tussendoor kijken) leek sterk op die van de Eberswalder motorwagens 58-62 en 63-66 van de Gemeentetram Utrecht. Blijkbaar heeft Werkspoor het model voor de truck van de 290`ers (en van de wat langere maar overeenkomstige Utrechtse 67-78 uit 1927) daarvan afgekeken.

Ik kan helaas op deze site geen foto vinden waarop het oude model truck van de 250-279 goed te zien is.

joost | 20-11-2015
@erven. Waren de trucks die, zoals we ze kenden tot de sloop, niet dezelfde als waarmee deze wagens werden afgeleverd? Blijkbaar is/was zoals je beschreef, de kwaliteit van de 290-ers dan beter (v.w.b. de trucks) dan de rest van de 250-ers?

Wim Vink | 20-11-2015
En dan te bedenken dat dit een reproductie was. Kees Waakop Rijers reproduceerde 30/40 jaar geleden erg veel foto`s uit van alles en nog wat. En soms komen daar verrassingen uit tevoorschijn.
Bij reproduceren gaat kwaliteit verloren. En nu ging bij het digitaliseren van die negatieven uiteraard ook weer wat kwaliteit verloren. Al heb je nog zulke goede apparatuur, dit verlies blijft altijd aanwezig. Gelukkig kun je met Photoshop veel ophalen.

Toon Steenmeijer | 19-11-2015
In 1910, want uit dat jaar heb ik wat foto`s, hingen ze bij Werkspoor een aantal witte lakens aan de zijkant van een loods op een dusdanige manier, dat het te fotograferen voertuig tegen een zo goed als witte achtergrond stond. Dat spaarde veel tijd bij het verder bewerken van het glasplaatnegatief.
Verder werd de glasplaat waarschijnlijk zwart gemaakt, maar alle details op het dak bleven zo wel onaangetast door de lak. Ook hier is de beugel helemaal perfect, waardoor je kan concluderen, dat er niet met lak tot tegen de beugel aan is gewerkt. En wat te denken van de kleine handgrepen op het dak.
Wat konden die fabrieksfotografen vroeger toch mooi fotograferen ! En foto`s bijwerken, zonder computer !

MikeV | 19-11-2015
Ik denk ook `lak` direct op de glasplaat. In de ramen zie spiegeling van bomen, die je ook in mindere mate op de lichte delen zou moeten zien. Met name het raam linksboven 290 zie je dat er wit gelakt is.

ad | 19-11-2015
Ik denk al in 1926 door de Werkspoor fotograaf weggetoucheerd. Dat ging met lak, direct op de glasplaat (ik vermoed dat dit nog geen film was. Op het eigen terrein hadden ze waarschijnlijk geen mooie plek, alleen maar fabrieksgebouwen.

Sanne | 19-11-2015
Is dit een witte muur in de achtergrond? Of is de achterground weg-ge-photoshopped?

erven sleeboom | 18-11-2015
Maar... de trucks van de 250`ers moesten al omstreeks 1936-1938 vervangen worden...

joost | 18-11-2015
Zo te zien al met enkele treeplank rechtsvoor... Prachtige wagen. Die bruine deuren hadden toch wel een fraaie uitstraling. De trucks van deze (deel)serie vind ik minder fraai. Nogal grof eigenlijk. De andere 250-ers hadden mooiere (naar mijn smaak dan natuurlijk).

Ad | 18-11-2015
altijd al gehoopt een foto met "Rotterdamse" (al waren ze daar toen nog niet in gebruik geloof ik) lijnfilmkasten

Fraai de bruine binnenlijsten van de kopramen en de totaal bruine deurpartijen.

MikeV | 18-11-2015
plaatje

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    0634


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>