Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 29-5-2017, 13:18 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Motorwagens 200 en 259 terug uit Duitsland bij Werkspoor(?) in 1947
foto uit de collectie van Wout Verspuy


Beide wagens op spoorwagons op het terrein van Werkspoor te Utrecht. De onderstellen van de 200 staan op een spoorwagon er tussenin.

De 259 is na herstel weer in de normale dienst gekomen. De 200 is hier omgebouwd tot aanhangrijtuig 300 en ook weer als zodanig in dienst gekomen.



 Mail deze pagina 


Henk Boshuyzen | 27-4-2016
Wout,

Elke teruggevonden tramwagen is eerst naar de betreffende eigedomsmaatschappij teruggebracht. Bij de eigenaar werd bekeken wat er met het rijtuig moest gaan gebeuren. Anders zou de 200 wel weer motorwagen zijn geworden.
Dus zo vreemd is het niet! Er zijn genoeg wagens teruggekomen waarvan je zou denken dat ze onherstelbaar waren, toch zijn ze hersteld en anderen zijn richting sloper verwezen.

Wout Verspuij | 27-4-2016
@FransW: Ik schreef eerder M. Notten maar dat is niet correct.
Het is inderdaad M. van Notten.
In zijn archief/boek geeft hij aan, als maker van de foto, dat de locatie Utrecht is. Gezien alle opmerkingen kan er een vergissing zijn gemaakt.
Mogelijk is het inderdaad Den Haag hoewel terug uit Duitsland eerst naar Den Haag en dan weer naar Utrecht en of Amsterdam is m.i. best een omweg.

Hans (Zoef) | 27-4-2016
Dit is op het emplacement aan de Binkhortlaan, ik herken dat gebouw van Haags Zoekplaatje. Bekijk de link en oordeel zelf.

http://www.haagse.zoekplaatjes.nl/4.html

FransW | 26-4-2016
Foto is gemaakt op 26.01.1947 en wel door mevr. A.M. van Notten - de Jong, echtgenote van M. van Notten. Beide motorwagens bevinden zich in opzending naar Werkspoor voor herstel. De opnamelocatie is helaas niet vermeld achter op de afdruk.

Henk Boshuyzen | 26-4-2016
Wout,

1948 moet 1945 zijn.
En inderdaad sprrekt informatie elkaar soms behoorlijk tegen.
Maar als de datum klopt dan is de locatie niet juist. En gezien de motoren o.a. Ga ik uit van het arriveren van de motorrijtuigen in den Haag.

Wout Verspuij | 26-4-2016
@Henk Boshuyzen: Voor de volledigheid even de gegevens zoals ik ze heb voor je:
De 200 vertrok op 15 maart 1948 uit den Haag naar Duitsland


Dank voor de uitleg, hoewel vertrokken op 15 maart 1948 naar Duitsland..?
Wellicht een tikfoutje..? Het duizelt mij ook met al die data.
De door mij overgenomen gegevens komen uit het archief van M. Notten. Wie moet je nou nog geloven. Die zegt dit en die zegt dat..?
Blijft overigens een leuke foto en daar gaat het uiteindelijk om, toch?

Henk Boshuyzen | 26-4-2016
@Wout Verspuij:
Voor de volledigheid even de gegevens zoals ik ze heb voor je:
De 200 vertrok op 15 maart 1948 uit den Haag naar Duitsland
Vermoedelijk onderweg naar Bremen is de wagen onderweg gestrand en door uiteindelijk rond 21 maart 1946 op in Dusseldorf.
Op 24 januari 1947 werd de aankomst van de 200 in den Haag gesignaleerd.
OP 25 februari werd de 200 bij Werkspoor Amsterdam gesignaleerd op eigen wielen
Op 18 oktober 1947 werd de aankomst van de 300 in den Haag gesignaleerd en op 26 oktober 1947 volgde de indienststelling op lijn 8.

Henk Boshuyzen | 26-4-2016
In aansluiting op mijn eerdere posting en gezien het feit dat op de kopwand van de goederenwagen "Stuttgart" staat vermoed ik ten sterkste dat deze foto genomen is na aankomst in den Haag.
Dit wordt mede versterkt omdat zo te zien nog motoren in de draaistellen zitten. Deze motoren (SSW type Da561c) waren gelijk aan de notoren van de motorwagens 250-279 (de 279 werd pas in februari 1949 vernummerd in 275), dus daar zat men wel om te springen.
Deze motoren zullen niet met de draaistellen mee naar Werkspoor gebracht zijn.

Haagse_Meester | 26-4-2016
Als deze foto in het Haagse gemaakt is kan dit het oude emplacement Binckhorst zijn: uiterst links eengrote loods met puntdak waar een lager, en eneveneens met puntdak uitgeruste aanbouw voor stond. Dit zou dan de loods van van Gend en Loos kunnen zijn. Wie goed kijkt ziet in het verlengde v/h lege spoor met de tramwagens nog vaag een hoog gebouw staan, mogelijk de gashouder nabij HS.

Het genoemde terrein is nog altijd in gebruik bij het spoor, maar dient nu voor overstand van treinen die op CS eindigen. De situatie is compleet veranderd, alle loodsen zijn verdwenen en er is waslijn gespannen. Maar het is er in de nacht nog net zo vol en druk

Toon Steenmeijer | 26-4-2016
Deze foto kan haast niet bij Werkspoor in Utrecht gemaakt zijn. Kijk naar het gebouw op de achtergrond tussen beide trams in. Zoiets stond niet op het Werkspoorterrein. Kijk verder door de 259 heen. Daar staan geladen goederenwagens. Ik zie er een, geladen met stro, lijkt het wel. Iets dichterbij een lage bakwagen met kleiner spul, zoiets als aardappelen, maar dat kan haast niet, gezien het jaargetij. Wat had Werkspoor daarmee gemoeten ?
Helemaal links achter lijkt wel een grote goederenloods. Bij Werkspoor stonden er heel andere gebouwen.
Deze trein staat ergens op een goederenemplacement van NS.

Wil Leebeek | 26-4-2016
Volgens mij is dit een foto van Jan Bonthuis, n o 169.688.
De 259 is op 4 aug. 1947 weer in dienst gesteld bij de HTM.

Wout Verspuij | 26-4-2016
@Henk Boshuyzen:
Mtr. 200 is, voor herstel bij Werkspoor, zowel in Utrecht als Amsterdam geweest. Getuige de foto`s en data op deze site.
(Zie hiervoor onder de rubriek: "Tram" Mtr. 200: "Van Motorrijtuig tot Aanhangwagen".)
Alle betreffende data staan bij de foto`s en zijn door mij overgenomen door de makers ervan. (Bron, o.a. ook de NVBS.)
Of ze allemaal correct zijn weet ik niet, ik heb het zelf allemaal net niet meegekregen.

Henk Boshuyzen | 26-4-2016
Wel frappant trouwens dat de 259 hier al staat, op 24 januari 1947 kwam de wagen volgens mijn gegevens terug in den Haag en is waarschijnlijk gelijk doorgestuurd. De bankframes zitten er nog in, het hout zal wel opgestookt zijn. De 259 is trouwens op 6 februari 1945 pas weggevoerd uit den Haag., 4 augustus 1947 kwam de 259 weer in dienst.
Vreemde is dat volgens mijn gegevens de 200 op 24 januari 1947 ook in den Haag aankwam. Ik heb hier staan dat de 200 op 25 februari 1947 naar Werkspoor gebracht werd voor ombouw. Ik vermoed dus dat de foto op het NS terrein in den Haag gemaakt is.

jan de Swart | 25-4-2016
Het zal wel enige tijd gekost hebben om de beide wagens weer te herstellen, want alles wat bruikbaar is, is er in Duitsland uitgehaald.

Barneveld 25 april 2016

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4292


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>