Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 14-12-2017, 20:33 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



NZH A402 in oude keerlus Scheveningen op het Harstenhoekplein in 1928
foto van L.J. Biezeveld uit de collectie Dick van der Spek


Er zijn maar weinig opnamen bekend van een blauwe tram die in Scheveningen de oude lus via Amsterdamschestraat, Harstenhoekplein en Gevers Deynootstraat berijden.
Deze opname laat de A402 in vol ornaat zien bij het oversteken van het Harstenhoekplein, hoewel het er op lijkt dat de tram even stil is gaan staan voor de fotograaf.

Dick van der Spek



Reacties betreffende de plattegrond graag op deze pagina.





Willem Bontenbal | 14-11-2013
Deze foto is gemaakt toen ze bijna 2 jaar in dienst waren en hadden daardoor klepramen die open konden.
Later bij renovatie zijn ze afgedekt aan de buitenkant.

Willem.

Mike | 13-10-2013
@ Hans
Perspectieffoto Scheveningen-dorp, over Utrechtsestraat en Harstenhoekstraat
HBB Identificatienr. 0.87284

Ook op die HBB foto uit 1930 zie je de blauwe op het emplacement rijden.

Gebouw links op de HBB foto met de Virginia reclame is hotel Trianon en de achterzijde van dit hotel is rechts op de foto van Biezeveld te zien .... zelfde pannendak, zelfde 3 schoorstenen, zonder de 2 hoge schoorstenen op de hoek, maar die kunnen tussen 1928 en 1930 opgemetseld zijn.

Midden HBB foto staat de kromming in de bebouwing ter hoogte van het emplacement, verder de Utrechtsestraat in .... zelfde laagbouw als links op de Biezeveldfoto te zien is met dezelfde typische schoorstenen en al helemaal de lange schoorsteen met het kapje erop.

Het kan bijna niet missen dat L.J.Biezeveld zijn foto genomen heeft, staand met zijn rug naar de Haarlemsestraat, met zijn lens gericht op de hoek van de hoek van de Utrechtsestraat ... richting Gevers Deynootplein.

Hans | 13-10-2013
Een laatste berichtje over deze foto mijnerzijds. Alle foto`s gezien, alle bijdragen gelezen en de plattegrond bestudeerd hebbende, kom ik tot de volgende conclusie: de tram staat op het emplacement op de hoek van de Utrechtsestraat. Op welk spoor op de plattegrond? Dat laat ik in het midden, want het zou best kunnen zijn dat er achter de tram nog één of twee sporen liggen.
In ieder geval zijn wij allen ervan overtuigd, dat dit niet het Harstenhoekplein is.

FrankZ | 12-10-2013
@Ad,
Klopt. Als je op Google Maps kijkt, zie je dat de Amsterdamsestraat noord-zuid loopt (op een paar graden na).

@Leo,
In ieder geval de huizen die links van de A402 zichtbaar zijn. Die links achter de wagen zou ook goed kunnen. Ik heb geen idee in welke straat die genummerd waren (nooit op gelet in de tijd dat ik daar vaak langs liep), maar de Utrechtse ligt eigenlijk wel voor de hand.

@Mike,
Op 1.51941 kijk je juist de andere kant op en als je `onze` foto spiegelt, klopt 6.05686 juist helemaal niet meer.
Op 6.05686 staat het gebouw dat op bovenstaande foto rechts staat, links in beeld. Op beide foto`s is hetzelfde viertal schoorstenen te zien, al zien ze er op 6.05686 wat steviger uit (24 jaar later - gerenoveerd?). Ze staan in een tamelijk opvallend patroon. Op bovenstaande foto gaat de schoorsteen die iets lager staat dan de andere drie een beetje schuil achter een bovenleidingmast. De lange schoorsteen op 6.05686 valt op `onze` foto net buiten beeld. Het torentje met `Palermo` dus ook.

Ad Fontes | 12-10-2013
Het wagennummer is niet gespiegeld.
Overigens het kaartje is [zoals zoveel Haagse kaarten] niet noord gericht, maar laat de kust [en ook de Gev. Deijnootweg] van boven naar beneden lopen. De Harstenhoekstraat loopt in werkelijkheid NW-ZO, ik had in Photoshop een draaiing van bijna 45 graden nodig.

Leo | 11-10-2013
De situatie blijft vaag. Gravend in mijn herinnering meen ik dat de huizen op de achtergrond aan de Utrechtsestraat lagen. Ik kan me nog herinneren dat de bewoner op de hoek, het pand waar we tegenaan kijken, mij vertelde dat op een stukje van zijn tuin, vroeger de tram reed of vlak langsreed

Mike | 11-10-2013
ik kom er niet uit, waar dit nu precies was.

De enige HBB foto die er imo het dichts bij komt is de foto "Blauwe tram in de Haarlemsestraat, bij het eindpunt Utrechtsestraat" uit 1952 (dus ná de oorlog en de palen zijn vervangen). HBB Identificatienr. 1.51941
Maar ben, net als anderen hier, de mening toegedaan dat dit niet het Harstenhoekplein is, immers de bebouwing is daar rondom heel anders.

Kan het mogelijk zo zijn dat de foto in spiegelbeel is afgedrukt en daardoor de verwarring ontstaat, immers spiegel je de foto, dan ga ik mee met ....

 quote:
Rochus Zuurmond | 11-10-2013
Op foto 6.05686 van de HB is het gebouw te zien dat rechts op de foto staat.


... en schuilt achter de -op de foto uit 1928 zichtbare- bebouwing `Palermo` aan het Gevers Deynootplein.

FrankZ | 11-10-2013
Op de kaart zie je zes sporen die de Utrechtsestraat kruisen. De A402 zou dan op het tweede van `boven` moeten hebben gestaan.

@Wim,
Misschien de teksten aanpassen?

Ad Fontes | 11-10-2013
OP die overzichtsfoto zie je net voorbij het politiebureau iets wat kennelijk het tramstation van de NZH was. Dat stond op foto 1.09648 uit 1940 nog en op 5.01228 kan je zien wat er na de oorlog nog van over was.
Die voormalige electriciteitscentrale [werden daar de accutrams uit opgeladen] stond er toen ook nog. Was die toen niet al lang buiten gebruik?
Op `onze foto zie je vaag nog een spoor op de voorgrond, dat kan kloppen met de plek.

Het zwikstuk van de panto kan je [denk ik] net tegen de lucht zien en lijkt er op te wijzen dat de wagen naar rechts reed. Ik zeg het voorzichtig want er is niet veel van op de fptp

Hans | 11-10-2013
@FrankZ. U heeft gelijk; het lichtbruingrijze stukje links bovenin de kaart is natuurlijk geen huizenblok, maar het NS-station.
Dus we zouden dan nu moeten concluderen, dat de tram stilstaat op het emplacement op de hoek van de Utrechtsestraat (naast de rechterbovenpunt van het NZH-logo op de plattegrond)?

Rochus Zuurmond | 11-10-2013
Nog een aardige bewijsfoto: HB 0.87127

FrankZ | 11-10-2013
Nee, die foto vind ik zo snel niet terug. Weet ook niet of dat wel op de HB was. Maar zelfs zonder dat. De achtergrond op dat punt klopt totaal niet met wat op deze foto staat. Oudere foto`s tonen een laag bouwwerk (0.21363) en later stond daar dat grote halfronde gebouw (CAB? 0.21458).

FrankZ | 11-10-2013
@Rochus,
Klopt! Links op die foto kan je zelfs die vier schoorsteentjes zien staan (rechts op de foto hierboven).

@Hans,
Nee, dit kan nooit op het punt van afslaan naar de Gevers Deynootweg zijn geweest. De rails lagen daar vlak langs het trottoir voor het station dus er zou nooit zoveel open ruimte zichtbaar kunnen zijn. Ik heb daar ooit een foto van gezien. Zal nog kijken of ik die kan terugvinden.

Ik twijfel intussen niet meer. Beide gebouwen in de achtergrond zijn duidelijk terug te vinden op andere foto`s. Dit is absoluut bij het emplacement Harstenhoekstraat/Haarlemsestraat.

Hans | 11-10-2013
@Rochus Zuurmond. Sorry, maar dat herken ik niet op die foto... Het gebouw rechts op de bovenstaande foto is toch een huizenblok? Op foto 6.05686 zie ik alleen links iets wat op woningen lijkt

Rochus Zuurmond | 11-10-2013
Op foto 6.05686 van de HB is het gebouw te zien dat rechts op de foto staat.

Hans | 11-10-2013
Als je het mij vraagt, rijdt of staat de tram stil in de Gevers Deynootstraat (net links onder het midden van het logo van de NS op de kaart van Kempff). Hij staat op het punt naar links de Gevers Deynootweg op te draaien.
Let op de huizen achter de tram; die wijken naar achteren aan de linkerkant. De brede bestrating op de voorgrond sterkt mij in mijn vermoeden. En tenslotte: uit mijn eigen herinnering meen ik dit punt te herkennen

FrankZ | 11-10-2013
Inderdaad. En op foto 6.10955 is uiterst rechts een viertal ramen te zien waarvan de bovenste twee ook op deze foto staan. Zelfde schoorsteentje erboven en onder de onderste twee ramen dezelfde witte band die je ook kunt zien door het raam (links) van de A402.
Overigens zie je bij inzoomen op de foto achter datzelfde raam een man in uniform. Geen wagenvoerder voorin, twee man in fotopose en verder geen passagier te zien? Deze wagen staat stil op het emplacement!

Rochus Zuurmond | 11-10-2013
@FrankZ/Ad

Heb hier ook naar zitten kijken, kan het ook niet plaatsen. Op foto HB 0.87284, Utrechtsestraat/Haarlemsestraat is een schoorsteen te zien die lijkt op de schoorsteen op de foto.

FrankZ | 11-10-2013
@Ad,

Dat lijkt mij ook. Maar dan wordt het helemaal een onmogelijk plaatje. Tenzij....

Volgens mij is dit niet het Harstenhoekplein, maar de Harstenhoekstraat/Haarlemsestraat. Links is nog een klein stukje Utrechtsestraat te zien en het gebouw rechts staat aan het Gevers Deynootplein. De masten die te zien zijn, zijn die van het NZH-emplacement.

Ad Fontes | 11-10-2013
De zon staat heel hoog en de schaduw valt vrijwel recht onder de wagen die dus met de kop naar Z staat. eens?

FrankZ | 11-10-2013
Dit is inderdaad verdraaid lastig te plaatsen. Uit diverse foto`s in de Haagse Beeldbank blijkt dat de contouren van de bebouwing op het Harstenhoekplein in al die jaren nauwelijks zijn veranderd. En de achtergrond op deze foto klopt met niets op dat plein.

a taal | 11-10-2013
en nu aub wat praktisch. Wáár is die Foto juist gemaakt? Het ziet er naar uit dat , zie achtergrond bovenleidingmasten, de tram het Harstenhoekplein verlaat en zoeven de HTM rails overgestoken heeft en het begin van de Gevers Deynootstraat in rijdt. Maar de bebouwing klopt niet. Naast de remiseingang stond aanvankelijk geen gebouw , later heeft men daar een prortiekgebouw geplaatst ensStaat er thans nog steeds. Heeft iemand een betere informatie omtrent de juiste lokatie. ?

Mike | 10-10-2013
@ Peter
Kaartje uit 1647 bekeken en zie daar Schevelinger wegh staan. Wist al dat het dorp vroeger Schevelingen heette, maar had het nooit ergens bevestigd gezien.

De foto had dus keerlus Schevelingen kunnen heten ....:-)

Peter | 10-10-2013
@tokke

Bekijk de oude kadasterkaarten eens op watwaswaar.nl
Toen de stoomtram nog rechtdoor ging (o.a. kaart 1911), was de Amsterdamse straat er al in deze oriëntatie.

tokke | 10-10-2013
heel gave foto en plattegrond. v.w.b. de plattegrond lijkt het wel of de gevers deijnoot (met lange ij zonder puntjes) gespeld de originele letters zijn, die bij de oorspronkelijke tekening horen. de gevers deijnootstraat lijkt er later ingetypt (met y-grec) te zijn. grappig.

heeft iemand verder enig idee of hoe de amsterdamsestraat en gevers deynootstraat zijn gebouwd eigenlijk zo zijn ontworpen omdat de spoor- of trambaan daar al liep of omgekeerd? met name de loop van de amsterdamsestraat lijkt daarop te wijzen. ik heb me dit nooit eerder gerealiseerd, dat er sporen liepen door laatstgenoemde straat. wel de haarlemsestraat en hoe - waar nu de shell-pomp is - deze loopt, zo half schuin van de badhuisweg af. jammer dat er hier geen railverkeer meer is. ik denk dat met name in de zomer deze een welkome toevoeging zou zijn voor al het autoverkeer...

HansR | 10-10-2013
Prachtige foto, ook dat oude NS logo vind ik erg mooi.

Staat in de deuropening van de 402 een conducteur of een militair?

coos | 10-10-2013
Die laatste opmerking slaat nergens; die hoort bij een andere foto, sorry.

coos | 10-10-2013
Den Bosch of Neerbosch zijn plaatsnamen/eigennamen, die niet met een verandering in de spelling meegaan. De talloze gegeven voorbeelden gaan over voorzetsels of zelfstandige naamwoorden, die natuurlijk wel meegaan.

Er zullen steeds minder mensen zijn, die de oude spelling nog hebben moeten leren op de lagere school. Van de kinderen op de foto zal nog maar een enkeling in leven zijn.

Mike | 9-10-2013
Even afgezien van de `sch/s` de `y/s` en de `ij/s` (spelling foutjes die je trouwens bij vele gemeenten tegenkomt) een stukje historie.

De naar Nederlandse steden vernoemde straatnamen, maken deel uit van de huidige wijk "Belgisch Park" te Scheveningen.

In eerste aanleg werden villa`s grenzend aan een gepland plein achter de Badhuisweg gebouwd, maar de straten hadden nog geen namen. Post werd b.v. geadresseerd aan "achter de Badhuisweg" en dan de naam van de villa. De allereerste villa`s werden overigens niet gebouwd voor permanente bewoning, maar voor verhuur in de zomermaanden.

De oorspronkelijke naam was Hollandsch-Belgisch Park. zo genoemd naar de `Societé Hollando-Belge` ofwel de `Hollandsch-Belgische Bouwgrondmaatschappij`. Deze bouwgrondmaatschappij beheerde het park, maar heeft het niet gebouwd. Dat is aanvankelijk gedaan door de bouwonderneming Fernim & Cie, die tegelijkertijd ook het Kurhaus bouwde. Die Fernim is overigens hele verre familie van mij en ook in onze familienaam zijn de vorige eeuw(en) de nodige spelfoutjes geslopen, zodat de mijne wel hetzelfde klinkt maar toch net iets anders wordt geschreven ..... heel herkenbaar dus, die spelfoutjes ...

Hoewel er in eerste instantie gedacht is over de naam "Oranjepark" is in 1899 toch gekozen voor Hollandsch-Belgisch Park, later afgekort tot Belgisch park.

De straten die direct aan het plein zijn gelegen, dragen allemaal namen van Belgische steden (Leuvensestraat/Namensestraat/ Gentsestraat etc.) Later kregen de straten in de schil eromheen Nederlandse plaatsnamen, zoals op bovenstaand kaartje is te zien.
De Stevinstraat is feitelijk de scheidslijn tussen het Belgisch en Nederlands gedeelte van het Belgisch Park, alleen de Gentsestraat is een spelbreker.

Zelf heb ik in de 80`er jaren in de Arnhemsestraat gewoond en me destijds verdiept in de historie, ben altijd benieuwd geweest naar de historie van de grond waarop ik woon .....

Hans | 9-10-2013
@coos. Enkelvoud: bosch, meervoud: bosschen. Of: visch - visschen. Juist de spelling "boschschen" of "vischschen" kwam niet voor en was fout. Dus ook de bijvoeglijke vorm in "Neerbosscheweg" is correct.

FrankZ | 9-10-2013
Waarom zou er een dubbele sch in moeten staan? Woorden als tussen werden ook met een enkele geschreven (tusschen).

coos | 9-10-2013
@Frans W.: als de gemeente het al van begin af aan fout doet, dan houdt het natuurlijk op.
Een schoolvoorbeeld: de weg bij het kerkdorpje Neerbosch heet, jawel, Neerbosscheweg.

Dick van der Spek | 9-10-2013
Ja, nu ben ik er ook ingetuind, in mijn bijschrifttekst heb ik het verkeerd geschreven, het is Deynoot, met `y`.
In mijn teksten pas ik de redactie van teksten aan de tijd aan, dus oude tijden tot de spellingverandering eind jaren veertig, met sch. Een enkele keer is dat anders, officieel werd Amsterdamse bos nooit met sch geschrven, maar een enkele keer kom je een verkeerde spelling tegen, Amsterdamsche Bos. Soms is het erg opletten.

P.S. | 9-10-2013
@Coos `de oplossing voor `Grappig op het kaartje: Gevers Deijnootweg en -plein, en Gevers Deynootstraat " is Gevers Deijnootweg en -plein staan helemaal in hoofdletters en Gevers Deynootstraat in kleine letters. Je zag wel meer dat de hoofletter Y geschreven werd als iJ

FransW | 9-10-2013
@Coos: het spijt mij hier te moeten opmerken dat het wel degelijk correct is geschreven. Ik moge hier verwijzen naar de publicatie "Haagsche straatnamen; Verzameld en toegelicht door D.S. van Zuiden" (Gouda, 1909):

Bosschestraat, van Badhuisweg naar Gentschestraat.
Genoemd naar de stad `s Hertogenbosch, hoofdstad van Noord-Brabant.

Dit boekje is te raadplegen bij het Haags Gemeentearchief op de studiezaal.Denk daarbij ook eens aan de gebaksnaam Bossche bollen ....

coos | 9-10-2013
Het is wel een ratjetoe aan spellingen: Bosschestraat ? Slaat het op Den Bosch?
Het kaartje geeft de situatie weer van 1930. Schrijf dan ook de straatnamen in de spelling van 1930. Dus -sestraat als -schestraat.
Dan wordt het Boschschestraat. Maar dat ziet er dan wel erg gek uit.

coos | 9-10-2013
Grappig op het kaartje: Gevers Deijnootweg en -plein, en Gevers Deynootstraat.

Haagse_Meester | 8-10-2013
Kwijl! Goed is te zien dat de aspotten duidelijk een lichtere kleur hebben gehad.

rikky | 8-10-2013
Heel mooi !
Dank je wel.

Jeroen O. | 8-10-2013
De degelijkheid van de tram springt van de foto af. Erg mooie profielfoto.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5933


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>