Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 15-12-2017, 12:41 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



1164 lijn 9 bij halte Stevinstraat met oud haltehuisje (wachtend op sloop?) ca. 1959
foto i.o.v. fotobureau Meyer uit de collectie van Joop van Bleyie






Arnaud Gerlach | 25-7-2017
Volgens mij is deze foto wel degelijk genomen op de Nieuwe Duinweg. Ik zelf woonde om de hoek (Nieuwe Duinweg 21). Dagelijks nam ik lijn 9 om naar mijn lagere school te gaan. Van 1957 tot 1963.
Als je goed naar de foto kijkt kun je de weegschaal nog zien staan waar eerder sprake van was. Deze tramhalte is later verplaatst naar de andere kant van het kruispunt ivm de veiligheid. Die „scheider?” heeft daar altijd gezeten. De halte aan de Wittebrug had ook een huisje als ik mij goed herinner. Na de aanleg van de nieuwe brug over het kanaal is er aan dit huisje en trafo huisje gebouwd. Ook de halte van lijn 14 op Nieuwe Duinweg had een prachtig wachthuisje in de vorm van een kiosk, waar men kranten, snoep enz. enz. kon kopen.

Museummedewerker | 5-5-2017
Ik meen dat Tiktak de beste suggestie heeft, gezien alle inmiddels geleverde informatie. Op de foto is geen voedingspunt te zien (daarvoor is geen "schaats" in de bovenleiding nodig). Het is wel een "scheider" en die bevindt zich bij de halte Wittebrug. De aparte trambrug is nog jaren in de toekomst.....

Ad | 5-5-2017
En ik heb de Railatlas kunnen raadplegen. Daarin een kaartje waarin de situatie van de bovenleiding in 1958 wordt geschetst. Op de Nieuwe Parklaan één item: een Vp [voedingspunt?] bij de halte Badkapel. Is dat wat we hier zien?

Ook uit dat boek: die houten wachthuisjes waren pas uit de jaren 1920, dus die kon ik op oudere foto`s niet vinden.

MikeV | 5-5-2017
 quote:
Ad | 5-5-2017
Ik kan de achtergrond onvoldoende herkennen.

Wanneer je bovenstaande foto uitvergroot en direct langs de `9` op het dak van de pcc kijkt .... zie je een fors huis in de verte staan, met een soort stenen sierrand (zg balkonrand) op het dak . Dat huis ligt een flink stuk naar achteren toe aan een straat die haaks lijkt te staan op de Nieuwe Parklaan.

Heb heel beeldbank afgezocht en één zo`n huis aangetroffen - Nieuwe Duinweg 26
HGA 5.11173

Op de hoek Nieuwe Duinweg oneven zijde / Nieuwe Parklaan stond (veel dichter bij voor de fotograaf en schuin tegenover dat huis in de verte) een wit pand met balkonuitbouw aan de voorkant. Hetzelfde als ik op bovenstaande uitvergrote foto meen waar te kunnen nemen en ook nog eens dezelfde raampartij als op bovenstaande foto
HGA 6.06975

==================

Ach, het is/was een fraai haltehuisje ergens aan de Nieuwe Parklaan, ... laten we het daar maar op houden

Ad | 5-5-2017
Ik kan de achtergrond onovoldoende herkennen.
Onderaan werd de suggestie geciteerd dat de foto enigszins geposeerd is. Het rare daarvan vond ik dat de fotograaf dan niet gewacht heeft tot dat busje uit beeld was.
Maar als zowel tram als busje voor het stoplicht wachten, wordt het begrijpelijker. Was daar toen al een stoplicht?
Lang niet alle haltes hadden in die tijd een abri. Bij een paar van de eerder gesuggereerd twijfel ik daar over.

Tiktak | 5-5-2017
Misschien is dit wel de halte Wittenbrug ?
Het witte gebouw kan zijn van het hotel de Wittenbrug, met daarachter zichtbaar de appartementen aan de Badhuisweg / van Lennepweg / Wagenaarweg.

Ad | 5-5-2017
Ik heb op de beeldbank gekeken naar foto`s van de Nieuwe Badkapel.
Op foto`s uit 1915 is geen wachhuisje te zien, alleen een soort zuil. Op luchtfoto Album z.gr. 5 (70-10-26) 15768 uit 1922 ook niet. Daarna een hele tijd niets tot een foto uit ±1980 (881200) heeft de halte een betonnen abri. Nw Duinweg lijkt me toch niet de juiste plek.

(toevallige vondst omdat Badkapel in de omschrijving staat: foto
6.01302 vanaf het Kurhaus met de 1001 of 1002 met zo te zien twee raampjes met papier er achter en glimmende pantograaf)

pduvekot | 4-5-2017
Als dit de halte Badkapel is dan mis ik de wissel en afslagsporen voor lijn 14 naar de Nieuwe Duinweg

c. campagne | 3-5-2017
@fredje. Inderdaad Fred, de Badkapel staat (niet zichtbaar) aan de linkerzijde. Vanaf dit fotostandpunt moet je eerst de kruising met de Nw. Duinweg oversteken en dan sta je voor de Badkapel.
Doetinchem, 3-5-2017.

fred(je) | 3-5-2017
Is rechts niet nog net een stukje te zien van Azivo kraamkliniek daar is mijn dochter geboren in 1973
Het gebouw stond korte stukje van de Nieuwe duinweg , eigenlijk staat dus de kerk links van het wachthuisje

Ad | 3-5-2017
De 1164 was op dat moment ± 2 jaar oud, dus nee die wacht niet. Maar het wachthuisje is denkelijk uit 1904 en oud en der dagen zat

Jochem | 3-5-2017
De 1164 is pas jaren later gesloopt halverwege jaren 80

c. campagne | 1-5-2017
@frans @frank Z. Ik ben er met jullie van overtuigd dat het de halte Nw. Duinweg is (vanuit Scheveningen gezien dus voorbij de Nw. Duinweg zelf). Het is niet de halte Wagenaarweg; de sporen liepen vanuit deze halte in de richting Scheveningen gezien in een soort flauwe S-bocht.
Doetinchem, 1-5-2017.

Museummedewerker | 25-4-2017
De huidige infrastructuur (ik bedoel onderstations, voedingspunten, sectie scheiders en district scheiders) is niet meer te vergelijken met die van 1959. Immers, de huidige trams vergen meer stroom en recupereren terug het net in. Zo bevindt zich nu een district scheider, met aan beide zijden een voedingspunt, tussen de Rudolf Steiner kliniek en de brug naar Madurodam. Dat is slechts 100 meter verwijderd van de scheider op de foto.

pduvekot | 25-4-2017
Maar ook vlak voorbij de halte Stevinstraat en die lijkt er het meeste op!! (34:00)

pduvekot | 25-4-2017
Op het youtube filmpje HTM tramlijn 9 Vrederust - Scheveningen Noorderstrand via Weteringplein | GTL8 3083 uit 2015 is zo"n soort paal te zien vóór de halte Wagenaarweg (29:30)

joost | 25-4-2017
@pduvekot. Zie ook de reactie van dhr. C. Campagne hieronder.

pduvekot | 24-4-2017
Kan het zijn dat ik een soort stroomonderbrekingsschakeling zie op de bovenleidingen met een schakelstang langs de paal en zo ja kan dit eventueel informatie geven over de juiste plaats?

erven sleeboom | 24-4-2017
De Rudolf Steinerkliniek bevindt zich links, buiten beeld.
Rechts aan de overkant was het hoofdkwartier van de Milva`s (of Marva`s). Elke ochtend om 7 uur hesen ze de vlag. Kon ik zien vanuit mijn ziekenhuisbed in de Rudolf Steinerkliniek, voorzomer 1964.

Hans (Zoef) | 24-4-2017
Zo maar een suggestie die mogelijk raak is. Afgaande op eerdere meldingen waar ik bedenkingen bij heb in verband met de bebouwing aan de kant van het Westbroekpark ben ik even verder gaan snuffelen op de beeldbank van het HGA. Volgens mij zien we een wit gebouw wat N P. laan 13 kan zijn en dat ligt ter hoogte van de Wagenaarweg. Ook daar stond een wachthuisje en het gebouw rechts op de achtergrond zou dan de Rudolf Steinerkliniek kunnen zijn, de afstanden komen aardig overeen. Ook is er een foto van de daar aanwezige tramhalte met nr.
0.50382

erven sleeboom | 24-4-2017
Cremerweg of Wagenaarweg.
Gezien de flauw naar rechts lopende bocht in de Nieuwe Parklaan verderop ben ik voor de Wagenaarweg. Bij de Cremerweg gaat ie juist naar links. Het witte huis rechts kan ik niet goed herkennen, ondanks Open Streetmap, Google Maps en Streetview, ook omdat daar huizen staan (stonden) met nummering van de Van Lennepweg. Uit die bovenmodale villa`s kan ik niet goed wijs worden, hier vanuit mijn rijtjeswoninkje.
Maar... Wagenaarweg dus.
Wat is de Nieuwe Parklaan trouwens verknoeid zeg... vreselijk. Was het nog maar 1959, of desnoods 2013.

MikeV | 24-4-2017
Sorry Wim, je hebt gelijk.
Maar de Stevinstraat lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Waar het dan wél is ?

c. campagne | 23-4-2017
Opmerking: Let ook eens op de lijnonderbreker in de bovenleiding, bij welke van de genoemde halte`s was deze aanwezig? Ben in m`n fotoverzameling al aan het zoeken geweest, maar zonder resultaat.
Doetinchem, 23-4-2017.

Museummedewerker | 23-4-2017
Even een duit in het zakje doen.....
De halte Rudolf Steinerkliniek is de meest waarschijnlijke locatie omdat:
1 de kruising met de Nieuwe Duinweg in die tijd nog een aftakking had voor lijn 14 en daar is op de foto niets van te zien
2 de boog naar rechts op de foto tamelijk lang is en omhoog loopt, zoals bij de Wagenaarweg
3 bij de halte Stevinstraat de sporen eerst iets naar links buigen en dan pas naar rechts
4 er links van het spoor alleen het Westbroekpark met Rosarium zichtbaar is
Ik ben benieuwd naar de reacties ;-)

Wim van Es | 23-4-2017
@MikeV, de links van @Hans (Zoef) en @frans laten toch juist zien dat de halte hierboven niet de halte Nieuwe Duinweg is?

MikeV | 23-4-2017
De HGA link van @Hans (Zoef) is door Wim gehighlited maar de halte in de kop/kaart is nog niet gecorrigeerd

Hans (Zoef) | 23-4-2017
En om aan alle twijfel een eind te maken, zie foto 6.06476 van het HGA.

FrankZ | 23-4-2017
MikeV heeft zonder meer gelijk. Dit kan met geen mogelijkheid bij de Stevinstraat zijn, alleen al vanwege de bocht van het spoor aan de linkerkant. Die loopt naar rechts. Bij de Stevinstraat loopt de bocht naar links. Ook de bebouwing rechts op de foto klopt niet.

Nieuwe Duinweg. Absoluut.

Ruud Grimm | 23-4-2017
Een grote broer van het wachthuisje stond op het Hobbemaplein bij de halte van lijn 6, 12 en 13 ri. stad.

pduvekot | 23-4-2017
Helaas is de haĺte nu opheven (maar mn oma woont er allang niet meer....)

pduvekot | 23-4-2017
Wat een jeugdsentiment!! Vanaf mijn geboorte stond (lag) ik hier (vrijwel) elke zondagmiddag te wachten op de tram nadat we bij oma op bezoek waren geweest.
In het huisje stond een weegschaal waar je geld in moest stoppen (een stuiver?); Als de aanwijzer weer op 0 stond viel het geld. We konden toch iedereen wegen door na het wegen eerst een ander te laten opstappen voordat je eraf stapte: zo kon je wel 5 kinderen wegen (als je t goed deed...)

MikeV | 23-4-2017
Heb nog even op beeldbank gespeurd.
Meyer, Fotoburo is idd een professionele, maar mij is niet duidelijk of dit fotobureau de plaatsaanduiding heeft meegegeven aan het HGA of de toenmalige inzender van de foto.

De bebouwing aan Nieuwe Parklaan 97/105 voordat daar nieuwbouw gepleegd werd (wit), komt goed overeen met de bebouwing op de achtergrond van bovenstaande foto. De bebouwing Nieuwe Parklaan thv Stevinstraat (rode baksteen) is nog origineel en komt niet overeen. Aan de Nieuwe Duinweg heeft precies zo`n abri gestaan als op bovenstaande foto (HGA- 830901), aan de Stevinstraat is deze nergens te vinden.

Ik hou het erop dat de fotograaf van fotobureau Meijer met zijn rug naar de Badkapel stond, toen hij deze plaat maakte

Hans | 23-4-2017

 quote:
erven sleeboom | 22-4-2017
De vorm is mooi, strak en functioneel, maar de stijl en het materiaalgebruik hebben helemaal niks van die van Rietveld.


Dat weet ik ook wel.

Waarschijnlijk heb je het bericht over de abri van Rietveld in de rubriek "Haags en OV-nieuws" gemist? Dat stond er enkele dagen geleden een poosje in, maar is inmiddels alweer verdwenen. Anders had je kunnen weten dat mijn eerste bijdrage niet al te serieus moet worden opgevat. Mijn tweede trouwens net zo goed. Er is hier sprake van een misverstand door een aanname mijnerzijds. Excuus!

frans | 23-4-2017
Bij De nieuwe duinweg stond er ook zo een maar voorbij het kruispunt zie http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/6c24ff0c-2c22-4489-8bc2-269666aa66b1



erven sleeboom | 22-4-2017
 quote:
Hans | 22-4-2017 Gerrit Rietveld. Die van die stoelen, weet je wel.
De vorm is mooi, strak en functioneel, maar de stijl en het materiaalgebruik hebben helemaal niks van die van Rietveld.

Cornelis | 22-4-2017
MikeV: fotoburo Meijer was een professioneel Haags fotobureau en vermeldt op de Haagse Beeldbank:
halte Stevinstraat. Ik ga ervan uit dat het dan ook zo is. De bocht verderop richting Kurhaus ligt er nog precies zo.

joost | 22-4-2017
Voor zover ik weet waren deze wachthuisjes er in twee maten. De kleine, zoals hier op de foto en hier:

https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1269632053

Onderste twee afbeeldingen.

De grote (dubbele uitvoering) staat op het terrein van het HOVM en stond o.a. ook bij de halte van lijn 11, Willem de Zwijgerlaan richting Hollands Spoor bij de van Egmondstraat.

Hans | 22-4-2017
@erven sleeboom.

Stom! Ouderdom? Ik bedoel natuurlijk Gerrit Rietveld. Die van die stoelen, weet je wel. Die zijn net zo doelmatig als zijn bushokje in Eindhoven

erven sleeboom | 22-4-2017
 quote:
(wachtend op sloop?) ca. 1959
Mits je ervan uitgaat dat niets blijvend is en dat alles wacht op sloop, want dit mooie huisje aan de Nieuwe Duinweg heeft nog zeker tien jaar na 1959 bestaan.
 quote:
Hans | 22-4-2017 Zou zomaar van Gerrit Rietkerk kunnen zijn.
?? Wie is dat?

MikeV | 22-4-2017
@Joop Bleyie
weet je zeker dat dit hoek Stevinstraat is en niet hoek Nieuwe Duinweg ?
Deze foto zou dan richting Belgisch Plein genomen moeten zijn en ... ik heb daar een zwaar hoofd in
Immers, de gebouwen aan de overkant zijn thv de Stevinstraat nog origineel, maar zien er anders uit dan op de foto.
thv de Nieuwe Duinweg is het nieuwbouw en staat ook nog eens een tramhalte, die er thans bij de Stevinstraat niet (meer?) is

Jwb | 22-4-2017
Dit hokje gaf wel bescherming tegen regen en wind. Nouja, als de ruiten heel waren.

Jan de Swart | 22-4-2017
Mooi oud wachthuisje.
Gezien de twee ingegooide ruitjes ga ik er van uit dat er toen ook al vandalisme bestond.

Barneveld 22 april 2017

MikeV | 22-4-2017
 quote:
HGA 0.50387
J. Bleyie
13 juli 2016
Deze foto is duidelijk in scene gezet, 4 passagiers en de bestuurder kijken naar de fotograaf, de fotograaf heeft denk ik de bestuurder gevraagd even te wachten met weg rijden. Het is de fotograaf niet om de tram te doen, deze moest als dekoor fungeren. Het gaat de fotograaf om het haltehuisje die hier staat te wachten op z`n laatste moment. De ruitjes aan de achterkant zijn al gesneuveld.

Hans | 22-4-2017
Zou zomaar van Gerrit Rietkerk kunnen zijn.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3482


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>